شناسه خبر:70355
1402/3/28 08:49:24

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه با توجه به آغاز عملیات بهسازی باند این فرودگاه گفت: این عملیات اکنون با روند مطلوبی در دست اجرا است و تا مهرماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

«مجتبی بیاتی» روز شنبه افزود: فرودگاه شهید اشرفی از سال 1350 احداث شده و در طول این سال‌ها همواره با انجام پروژه‌هایی نظیر اجرای روکش و درزگیری، باند فرودگاه عملیاتی نگاه داشته شده بود.
وی با بیان اینکه پروژه بهسازی باند فرودگاه شهید اشرفی باید در سال‌های گذشته انجام می‌شد، گفت: این باند به علت اضمحلال لایه‌های رویی دیگر امکان نشست و برخاست حتی برای پروازهای کوچک هم نداشت و در این خصوص چاره ای جز پذیرفتن ریسک آغاز بهسازی باند اصلی باقی نمانده بود.
مدیرکل فرودگاه کرمانشاه در خصوص لزوم انجام این پروژه گفت: مقاومت باند پایین آمده بود و ادامه آن وضعیت برای ایمنی پرواز و حفظ جان مسافران می‌توانست خطرآفرین باشد.
  فرودگاه کرمانشاه نباید تعطیل می‌شد
بیاتی افزود: به لحاظ موقعیت منطقه‌ای فرودگاه کرمانشاه و اعزام و پذیرش مسافران استان، استان‌های همجوار و زایران عتبات عالیات و مسافران عراقی و داشتن رتبه هشتم بین فرودگاه‌های کشور امکان تعطیلی فرودگاه حتی برای مدت کوتاهی هم امکان پذیر نبود.
وی با اشاره به تبدیل شدن تاکسی‌وی موازی به باند موقت گفت: برای جلوگیری از تعطیلی فرودگاه، اقدام به رفع معارض و تبدیل تاکسی‌وی به باند موقت کردیم.
مدیرکل فرودگاه کرمانشاه با بیان اینکه در باند جدید به دلایل عملیاتی، پروازهای تا بدنه متوسط از طلوع تا غروب آفتاب پرواز انجام می‌شود، گفت: 34 پرواز به‌ صورت هفتگی در این فرودگاه توسط شرکت‌های هواپیمایی ایران‌ایر، وارش، قشم‌ایر، پارس‌ایر و آساجت به مقاصد تهران، مشهد و عسلویه برقرار است.
وی با بیان اینکه ممکن است عده‌ای کاهش تعداد پروازهای فرودگاه کرمانشاه را مرتبط با آغاز عملیات بهسازی باند بدانند، گفت: باند موقت (11 راست، 29 چپ) با مقاومت 84، یکی از باندهای استاندارد و مطلوب کشور است که قابلیت نشست و برخاست پروازهای بدنه متوسط تا 20 پرواز در روز را دارد.
بیاتی گفت: کاهش آمار پروازها ارتباطی با عملیات بهسازی باند ندارد و امیدواریم با افزایش ناوگان شاهد برقراری پروازهای بیشتر در تمام فرودگاه‌های کشور باشیم.
وی ضمن پوزش در خصوص عدم برقراری پرواز حجاج از فرودگاه کرمانشاه گفت: اکنون به دلیل نبود زیرساخت پروازهای پهن پیکر امکان برقراری پرواز حجاج فراهم نیست اما از سال آینده با افتتاح باند اصلی شاهد اعزام حجاج به سرزمین وحی خواهیم بود.
مدیرکل فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی ادامه داد: در بخش پروازی این فرودگاه به عنوان فرودگاه مرکزی فرودگاه‌های غرب کشور نقش بسزایی در جابجایی مسافرین استان‌های غربی را دارد و با انجام بیش از 120 پرواز برنامه‌ای هفتگی به 9 مقصد داخلینقش تاثیرگذار و بی بدیلی در توسعه استان ایفا می‌کند.
  باند فرودگاه کرمانشاه امسال به بهره برداری می‌رسد
معاون عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نیز با بیان اینکه این پروژه از تاریخ 12 اردیبهشت امسال با اعتباری بالغ بر 460 میلیارد تومان آغاز شده است، در خصوص زمان تحویل این پروژه گفت: این قرارداد یک‌ ساله است اما این نوید را می‌توان داد که تا 15 مهر به بهره برداری برسد.
«فرشید گلیج» افزود: هم اکنون باند موقت فرودگاه با شرایط بسیار خوبی در حال سرویس‌دهی به مردم است اما با افتتاح باند اصلی شاهد رونق هرچه بیشتر پروازها خواهیم بود.
وی گفت: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و اداره‌کل فرودگاه کرمانشاه همواره در خصوص عملیات بهسازی باند، دغدغه داشته‌اند اما برخی موضوعات نیاز به تعامل مدیران استانی دارد که خوشبختانه استاندار کنونی کرمانشاه نهایت همکاری با فرودگاه را در این پروژه دارد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، فرودگاه کرمانشاه ابتدا در محله مرادآباد که باندی خاکی داشت، تعریف شده بود و در سال 1350 در زمینی به مساحت 200 هکتار و با ارتفاع یک هزار و 322 متر از سطح دریا در فاصله 9 کیلومتر از میدان اصلی شهر (میدان آزادی) در شمال شرقی شهر کرمانشاه احداث شد.
در سال 1374 با خرید قسمتی دیگر از اراضی موردنیاز، مساحت فرودگاه به 237 هکتار افزایش یافت و مطالعات لازم برای نیاز منطقه و لزوم افزایش و بهبود عوامل پروازی برای استفاده از هواپیماهای بدنه متوسط تا ایرباس از قبیل تأسیسات جانبی، ساختمان آتش نشانی و ایمنی زمینی، مدیریت اداری، پایانه مسافربری، پاویون، ساختمان امور فنی، سپاه، پلیس و تعدادی خانه‌های سازمانی توسعه و تکمیل شده است.
این فرودگاه قبل از انقلاب تنها دارای یک پایانه کوچک مسافری بدون تفکیک پروازهای ورودی و خروجی بود.
این در حالی است که در سال‌های قبل از انقلاب تعداد پروازهای هفتگی این فرودگاه به عدد 6 و تنها در مسیر تهران بوده است و تنها یک شرکت هواپیمایی در قبل از انقلاب در فرودگاه فعال بوده است که این عدد هم اکنون به عدد 11 رسیده است.
همچنین این فرودگاه در سال‌های قبل از انقلاب دارای یک باند بوده است که اکنون دارای یک باند با تاکسی وی موازی و تطویل 400 متری در طول سالیان انقلاب شکوهمند اسلامی بوده است.
در حوزه ناوبری نیز از این فرودگاه دارای تجهیزات ناوبری ابتدایی و عملیات پروازی از طلوع تا غروب بوده است این در حالی است که این فرودگاه هم اکنون با بهره گیری از پیشرفته ترین تجهیزات ناوبری و دارا بودن سیستم ils (آی ال اس) به صورت 24 ساعته آماده سرویس رسانی می‌باشد.
در بخش ایمنی و آتش نشانی نیز در سال‌های قبل از انقلاب خودروها و تجهیزات که در این ایستگاه حضور داشتند کاملا غیرتخصصی بوده اند که اکنون به جرات می‌توان گفت این فرودگاه در حوزه ایمنی و آتش نشانی به روزترین تجهیزات دنیا را در اختیار دارد.

شناسه خبر 70355