شناسه خبر:70732
1402/4/6 08:39:48

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل انتقال خون استان مرکزی گفت: پایگاه انتقال خون ساوه به مدت دو هفته به دلیل کمبود پزشک تعطیل شد، کمبود پزشک به عنوان بزرگ‌ترین مشکل در اداره انتقال خون و پایگاه‌های انتقال خون استان مرکزی است.

ریتا ظهیری با اشاره به وضعیت نیروی انسانی پایگاه‌ها و مراکز انتقال خون استان مرکزی، اظهار داشت: کمبود پزشک به عنوان بزرگ‌ترین مشکل در اداره انتقال خون و پایگاه‌های انتقال خون استان مرکزی است، اهدای خون فرایندی است که نقطه آغازین آن با صدور مجوز از سوی پزشک انجام می‌شود، بنابراین اگر همه اهداکنندگان حضور داشته باشند، اما پزشک نباشد امکان اهدای خون وجود ندارد.
وی با بیان اینکه مشکل جدی در دیگر قسمت‌ها وجود ندارد، اما در زمینه پزشک با مشکل جدی مواجه هستیم، افزود: پایگاه انتقال خون ساوه به مدت دو هفته به دلیل کمبود پزشک تعطیل شد و هم اکنون در ساوه هیچ پزشکی وجود ندارد و به جهت کمبود پزشک شیفت صبح به شیفت عصر تبدیل شده تا پزشکان در ساعات غیراداری بتوانند در پایگاه حضور پیدا کنند.
مدیرکل انتقال خون استان مرکزی در خصوص گروه‌های خونی مورد نیاز استان در شرایط فعلی، گفت: گروه‌های خونی با یکدیگر متفاوتند، گروه‌های خونی در سطح سلول‌های خونی یک سری المان‌های بیولوژیک به نام آنتی‌ژن دارند، براساس آنتی‌ژن‌ها و آنتی بادی‌ها، سلول‌های خونی به گروه‌های خونی O، A، B، AB با RH مثبت یا منفی تقسیم می‌شوند.
ظهیری ادامه داد: گروه خونی O حداقل فاکتورهای مزاحم را دارد که به آن دهنده عمومی گفته می‌شود و گروه خونی AB گیرنده عمومی است، بنابراین اگر کسی با گروه خونی O منفی باشد دهنده عمومی و اگر کسی AB مثبت باشد گیرنده عمومی است.
وی تصریح کرد: در شرایط عادی اعم از عمل جراحی یا بیماری تالاسمی و هموفیلی، هر کسی گروه خونی متناظر با خود را دریافت می‌کند، اما در شرایط اضطرار به مانند تصادفات که فرد دچار خونریزی شدید است به اجبار باید گروه خونی را برای فرد تزریق کرد که هیچ نوع مشکلی را در فرد ایجاد نکند.
مدیرکل انتقال خون استان مرکزی افزود: گروه خونی که در شرایط اضطرار می‌توان برای فرد تزریق کرد O منفی است به طوری که امکان تزریق گروه خونی O منفی به تمام گروه‌های خونی وجود دارد، به همین جهت علی‌رغم اینکه جامعه آماری O منفی تنها 4.6 درصد هستند ولی همیشه نیاز به گروه خونی O منفی بیش از دیگر گروه‌های خونی است.
ظهیری با بیان اینکه نیاز به همه گروه‌های خونی وجود دارد، گفت: در شرایط کنونی نیاز به گروه‌های خونی AB منفی و B منفی بیش از دیگر گروه‌های خونی است، ولی به طور کلی به همه گروه‌های خونی نیاز است.
وی با بیان اینکه در اداره کل انتقال خون استان مرکزی این ظرفیت وجود دارد که 100 درصد خون اهدایی به فرآورده خونی تبدیل شود، خاطرنشان کرد: سال گذشته 98 خون اهدایی به فرآورده‌های خونی تبدیل شد و 3 درصد آن به صورت کامل تزریق شده است.

شناسه خبر 70732