شناسه خبر:71022
1402/4/14 08:40:20

سپهرغرب، گروه خبر: معاون گردشگری اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: تلاش می‌شود با اعتباری که از وزارتخانه ابلاغ شده، اقدامات باقی‌مانده همچون تکمیل خروجی و اصلاح نورپردازی دستکند سامن انجام و تا یک ماه آینده به‌صورت آزمایشی بازگشایی شود.

«علی خاکسار» روز سه‌شنبه اظهار کرد: بیش از یک‌دهه اقدامات بسیار خوبی در دستکند سامن انجام شد و تاکنون 6 فصل کاوش‌های باستان‌شناسی از سال 1386 در این مجموعه صورت گرفته است.
وی افزود: برای اقدامات تکمیلی دستکند سامن حدود دو میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی می‌کنیم که البته از محل سفر رئیس‌جمهور مصوب شده و درصورت تخصیص، می‌توانیم به‌عنوان یک جاذبه گردشگری بی‌نظیر در این شهرستان و استان از آن استفاده کنیم.
خاکسار یادآور شد: آخرین فصل کاوش‌ها در سال 1394 بود و تلاش شد در مجموعه شهر زیرزمینی سامن که بسیار گسترده و شامل اتاق‌ها و فضاهایی است که با راهروها به هم ارتباط دارند، فراهم شود.
مدیر پایگاه‌های ملی دستکندهای استان همدان بیان کرد: با توجه به اینکه مجموعه در زیر بستر شهر، منازل مسکونی و خیابان‌ها قرار گرفته، برای کاوش و پژوهش محدودیت‌های زیادی داریم.
خاکسار اضافه کرد: در ادامه کاوش برای اینکه خطرآفرین نباشد و مسائل حقوقی نداشته باشد، مجبور شدیم فقط محدوده‌ای از دستکند که زیر خیابان واقع شده را کاوش کنیم.
به گفته وی ماحصل کاوش‌ها تاکنون شناسایی فضایی به وسعت پنج هکتار و هشت نقطه بالغ‌بر 60 فضای دستکند کوچک و بزرگ بوده که در آن اسکلت‌های متعددی تدفین شده بود.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان اظهار کرد: اقدامات خوبی تاکنون در دستکند سامن انجام شده تا به‌عنوان یک جاذبه گردشگری بتوانیم از آن بهره‌برداری کنیم.
* دستکند سامن، ظرفیت ویژه گردشگری استان همدان
خاکسار افزود: سال 1391 طرح حفاظت، احیا و مرمت دستکند همچون حفاظت و مرمت اسکلت‌های انسانی و حفاظت و مرمت ساختار معماری سنگی را تهیه کردیم.
وی همچنین احیای ورودی‌ها و خروجی‌ها، نورپردازی، ساخت ویترین‌هایی برای نمایش اسکلت‌ها تدفین‌شده و سایر اشیای کشف‌شده را از دیگر اقدامات انجام‌شده در دستکند سامن عنوان کرد.
مدیر پایگاه‌های ملی دستکندهای استان همدان در عین حال معبر بالای دستکند سامن که خودروهای سبک و سنگین از روی آن تردد می‌کنند را تهدیدی جدی برای مجموعه و بازدیدکنندگان دانست و گفت: طرحی را اجرا کرده‌ایم که این خیابان تبدیل به پیاده‌راه شود تا طبق هنر و خلاقیت شهرداری سامن در استفاده از این فرصت، تبدیل به خیابان غذا، صنایع دستی، پارک و یا ظرفیت‌های دیگری شود.
خاکسار به مرمت و حفاظت دستکند سامن، تکمیل و تجهیز ساختمان پایگاه، آماده‌سازی خروجی و نورپردازی آن اشاره و بیان کرد: یک کار در حوزه‌ ما باقی مانده و آن برگرداندن اسکلت‌های انسانی است که مطالعات آن به اتمام رسیده و در پایگاه نگهداری می‌شود.
وی ادامه داد: تلاش ما بر این است تا اسکلت‌های کشف‌شده را در فضای دستکند به نحوی که کشف شده بود، چیدمان کنیم و روی آن ویترین گذاشته شود و به سایت‌موزه دستکند تبدیل شود.
معاون گردشگری اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم با تخصیص اعتبارات خوبی که از سفر رئیس‌جمهور مصوب شده و با تزریق آن به پروژه، اقداماتی که در اولویت دستکند سامن است، انجام گیرد و تا سال آینده این پروژه گردشگری تکمیل شود.
خاکسار با اشاره به تخصیص 350 میلیون تومان اعتبار از محل دفتر امور پایگاه‌های معاونت میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی به پروژه‌های دستکند استان همدان، گفت: درصدد هستیم با اعتبار تخصیص‌یافته، پروتکل‌ها و موارد ایمنی لازم برای بازدید عموم از شهر زیرزمینی سامن رعایت و به‌سرعت این مجموعه گردشگرپذیر شود.

شناسه خبر 71022