شناسه خبر:71515
1402/4/26 09:10:55

سپهرغرب، گروه خبر: سه پهنه معدنی در استان مرکزی روز یکشنبه طی آیینی آزادسازی و مزایده 81 معدن و محدوده معدنی نیز آغاز و به مدت یک هفته ادامه دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: آزادسازی سه پهنه معدنی پس از سال‌ها در استان مرکزی، یک اتفاق بزرگ است که این پهنه‌ها بالغ بر 800 هزار هکتار است.
«علی‌اکبر اسدی» افزود: اتفاق مهم دیگر، آغاز مزایده 81 معدن و محدوده معدنی به صورت برخط بود که این امر نشان از شفافیت واگذاری‌ها دارد.
وی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود با واگذاری‌ها در این حوزه، بالغ بر 200 تا 300 معدن به مجموعه معادن استان مرکزی اضافه شود شمار معادن استان به یک‌هزار برسد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی هم در این آیین گفت: معادن یکی از مزیت‌های نسبی است که در سال‌های گذشته مغفول مانده بود.
«نوربخش عسکری» افزود: آزادسازی پهنه‌های معدنی و مزایده این بخش به صورت برخط، پاسخگویی را راحت می‌کند و در افزایش اعتماد مردم به دولت نقش موثری دارد.
وی بیان کرد: اعتماد سازی لازمه کار دولت است و شفافیت در امور بسیاری از ابهامات را پاسخ می‌دهد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی ادامه داد: باید تلاش شود در حوزه معدن از خام فروشی جلوگیری شود و ارزش افزوده در این بخش مورد توجه جدی قرار گیرد.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در این آیین گفت: امروز (یکشنبه) یک اتفاق ویژه در حوزه معدنی استان رخ داد، سه پهنه از مجموع پهنه‌های معدنی استان بالغ بر هشت هزار کیلومتر مربع آزاد شد.
« علی جودکی» افزود: پس از آزادسازی و در دقایق اول، بالغ بر 300 محدوده به ثبت رسید که این آمار بیانگر افزایش علاقمندان به حوزه معدن است.
وی بیان کرد: در کناز آزادسازی این پهنه‌ها، نخستین مزایده برای 81 معدن و محدوده معدنی آغاز شد که به مدت یک هفته ادامه دارد و علاقمندان می‌توانند با مراجعه به سامانه کاداستر، محدوده‌های مورد نظر را انتخاب و شرکت کنند و در پایان، برندگان مشخص و اعلام می‌شود.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی ادامه داد: مزایده‌های عمومی محدوده‌های معدنی استان شامل، 26 درخواست اکتشاف، 19 فقره پروانه اکتشاف، پنج فقره گواهی کشف و 31 فقره پروانه بهره‌برداری است.
جودکی عنوان کرد: سوالات زیادی در خصوص واگذاری معادن وجود داشت و با این اقدام، شفافیت امور در این حوزه مشخص شد.
وی اظهار کرد: حوزه معادن در رشد اقتصادی کشور نقش موثری دارد و اگر در این حوزه فعالیت‌های چشمگیری صورت گیرد، تحقق رشد اقتصادی استان مرکزی سهل‌تر انجام می‌شود.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی افزود: بیش از600 معدن در این استان فعال است که در سال 1401، بالغ بر 700 میلیارد تومان از آنها حقوق دولتی وصول شده که به حساب خزانه دولت واریز شد و 15 درصد این عدد با مصوبه مجلس شورای اسلامی در 1402 به استان برمی‌گردد که در مناطق معدنی، روستایی و مکان‌هایی که معدن تخریب داشته، هزینه می‌شود.
جودکی اظهار کرد: معدن‌کاران مشکلات و مسایلی دارند که با جدیت در حال پیگیری است و در حوزه ماشین‌الات معدنی اقدامات موثری صورت گرفته است، در حوزه سوخت تا اندازه زیادی سامان گرفته است.

شناسه خبر 71515