سپهرغرب، گروه اندیشه: حجتالاسلام شمسالله مریجی با اشاره عوامل گرایش به مدعیان دروغین مهدویت و جریانهای انحرافی، گفت: نوع دروغین مهدویت خیلی مجوزها را به مخاطب خود میدهد برای همین هم دشمنان بهشدت از این قرائت مهدوی حمایت میکنند.
جاهلیت بیسوادی نیست
حجتالاسلام مریجی با اشاره به اهمیت مهدویت و امامشناسی، اظهار کرد: در حدیث از معصوم(ع) است که اگر کسی بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلی مرده است! باید توجه داشت این امامشناسی همه ابعاد امامت را شامل میشود، جاهلیت به معنای بیسوادی نیست چه بسا فردی پروفسور باشد اما در این جنبهشناختی دچار جهالت باشد و خروجی آن را نیز در رفتار خود نشان میدهد و رفتارهای غیرانسانی از او سر میزند!
عضو هیأت علمی گروه اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم (ع) ادامه داد: نگاه ما معمولاً به دین نگاه معاملاتی تجاری است مثل اینکه این کار را کنیم بهشت میرویم یا فلان کار را از ترس جهنم انجام نمیدهیم که این عبادت تاجران و ترسوها است! دین به انسان میگوید در گذشته چه بودی و در آینده چه خواهی شد، دین به انسان معنا میدهد تا خود را ارزان نفروشد «من مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک».
معنویت و انسانیت با امام شناسی گره خورده است
حجتالاسلام مریجی در ادامه بیان کرد: در تعبیر قرآن آنها که به قبل و بعد خود غافل نیستند، از حیوانات پست ترند، دین است که میگوید از ازل چه بودی و در ابد چه خواهی شد؛ دین به انسان معنویت و انسانیت هدیه میدهد و مهم آنکه این معنویت و انسانیت با امام شناسی گره خورده است.
وی تصریح کرد: جهان امروز به سمت معنویت در حال حرکت است، حتی دنیای مدرن گمشدهای دارد که با معنویت رفع میشود، برای همین هم عدهای با سوءاستفاده از این احساس نیاز سکولاریسم معنوی را شکل و رواج میدهند!
حجت الاسلام مریجی با بیان اینکه جنگ نیابتی بسیار به شیعهگروی و همینطور مهدویت کمک کرده است، ابراز کرد: باید عوامل پذیرش مدعیان دروغین مهدویت و جریانهای انحرافی از سوی برخی از گروهها و مردم را یافت. هم باید راههای نفوذ این جریانها و هم ضعف خودمان را بشناسیم.
حمایت بیگانگان از مدعیان
عضو هیأت علمی گروه اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم (ع) با بیان اینکه دو دسته عوامل در این باره مطرح است، گفت: عوامل درونی و بیرونی؛ علاوه بر این، برخی عوامل تسهیل کننده هستند مثل آمادگی محیطی. مهمترین عامل جامعه شناختی خارجی حمایت بیگانگان در حوزههای مختلف هنری، فرهنگی، اجتماعی و... از این جریانهای انحرافی و مدعیان دروغین است است مثل جوایزی که به فیلمهای همسو با ارزشهای غربی در جشنوارههای مثلا معتبر اهدا میشود!
وی تأکید کرد: مهدویت دروغین حمایت میشود تا مهدویت راستین و اثرگذار، کمفروغ شود، چنان که اسلام آمریکایی را حمایت و اسلام ناب را مذمت و تهدید میکنند. استفاده از نخبگان فرهنگی هنری هم شگرد دیگر بیگانگان برای جذب عوام به فرقههای انحرافی و مدعیان دروغین است.
مناسک انحرافی را به مهدویت نچسبیانیم
حجت الاسلام مریجی در ادامه ابراز کرد: اگرچه بعد از انقلاب مبارزه سنگینی با جریانهای انحرافی همچون حجتیه داشتیم اما بتدریج شکل مدرن و ورژن جدید آن وارد جامعه شد، سیاستگذاریها بهجای آنکه به سوی حل شناختی برود به سمت حل مناسکی رفت و متاسفانه در مناسک هم ما انحرافاتی داریم مثل زدن کف مرتب برای شادی امام زمان(عج) به جای صلوات در حالی که صلوات کلید کسب فیض است این قسم مناسک بتدریج معرفت را هم زائل میکند و اثر وضعی خود را دارد!
وی با اشاره عوامل تسهیل کننده در پذیرش مدعیان دروغین و جریانهای انحرافی، بیان کرد: اگر مهدویت واقعی پذیرفته شود برای مثال نباید به نامحرم نگاه کرد اما نوع دروغین آن مجوز خیلی رفتارهای انحرافی را میدهد! اخیرا در برخی کلیپها دیدم که این باور تبیغ میشد که به دروغ هم شده به حضرت مهدی (عج) محبت کنید! حال باید دید روح معارف یعنی صداقت و راستگویی در این میان چه میشود؟ میشود بگوییم ایمان آورده ایم و امتحان نشویم؟
وی اباههگری را دیگر عامل تسهیل کننده پذیرش این جریانها و مدعیان دروغین دانست و تأکید کرد: اباههگری باعث میشود کارهایی به نام امام زمان(عج) انجام شود که که قلب حضرت حجت(ع) را به درد میآورد. عامل دوم بیتفاوتی خواص است، خواص جامعه در مقابل مهدویت دروغین ساکتاند و این به جذب مردم به آنها موثر است.
حجتالاسلام مریجی برداشتهای ناصحیح از آیات و روایات است را سومین عامل تسهیل کننده در پذیرش مدعیان دروغین و جریانهای انحرافی دانست و گفت: ضعف شناختی و کمبود یا فقدان اطلاعان هم عامل دیگری است که سبب چنین تسهیلگریای میشود چون افراد با اطلاعات اندک زود فریب خورده و اغوا میشوند. در این میان متاسفانه در شناخت نسبت به ائمه(ع) هم فقیر هستیم که این فقر مسیر مدعیان دروغین را هموار میکند.
دو راهکار مقابلهای
این استاد حوزه و دانشگاه راهکارهای مقابله با این انحرافات، تصریح کرد: راهکار اصلی دو شیوه در جامعه شناسانه دارد یکی اجتماعی شدن است و دیگر فرهنگپذیری؛ باید بررسی شود در چند درس مدارس امام زمانشناسی را گنجاندهایم؟ در حالی که ما در این عرصه ضعف داریم بزرگ ترین موسسه محمد (ص)شناسی در اسرائیل فعالیت میکند!
وی در پایان خاطرنشان کرد: باید بدانیم تنها عامل فرهنگ پذیری خانواده است یعنی پدر و مادر البته سهم مادر بیشتر است این مادر است که میتواند فرزند را امام زمانی کند ما اگر خانواده را به باور ناب مهدوی مسلح کنیم فرزندان هم در این حوزه باورپذیر میشوند.
شناسه خبر 71675