شناسه خبر:74038
1402/7/6 12:08:57

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: حوادث رانندگی 6 ماه نخست امسال در جاده‌های این استان، بیش از 300 نفر را به کام مرگ کشاند.

سرهنگ محمد پورشمس افزود: تعداد کشته‌شدگان حوادث رانندگی برون شهری سر صحنه این استان در این مدت نسبت به مدت مشابه قبل، هشت درصد افزایش یافته است.

وی بیان کرد: تعداد مجروحان حوادث رانندگی در جاده‌های استان مرکزی در 6 ماه نخست امسال به سه‌هزار نفر رسید که نسبت به مدت مشابه قبل، کاهش 17 درصدی را نشان می‌دهد و این رقم معادل 704 نفر است.

وی بیان کرد: 82 درصد از وقوع حوادث رانندگی برون شهری این استان در راه‌های روستایی و فرعی رخ می‌دهد و این مسیرها در استان مرکزی به لحاظ وجود تابلو، علایم، دوربین و خط‌کشی وضعیت مناسبی ندارند.

رئیس پلیس‌راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی ادامه داد: در مجموع در 6 ماه گذشته، هشت هزار فقره تصادف فوتی، جرحی و خسارتی در استان مرکزی به وقوع پیوست.

سرهنگ پورشمس اظهار کرد: 46 درصد حوادث رانندگی منجر به فوت استان مرکزی در این مدت در راه‌های 2 طرفه و فرعی و روستایی رخ داد.

وی گفت: پراید همچنان در صدر خودروهایی بود که بیشترین متوفیان را با 18 درصد در تصادفات فوتی 6 ماه نخست امسال به خود اختصاص داده است.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی اضافه کرد: در این مدت، برخی از دستگاه‌ها و نهادهای استان در وقوع 41 حادثه رانندگی منجر به فوت سهم داشتند.

سرهنگ پورشمس بیان کرد: بیشترین علت وقوع حوادث رانندگی منجر به فوت در جاده‌های این استان با 55 درصد به علت عدم توجه به جلو و 21 درصد انحراف و تجاوز به چپ بود.

وی تصریح کرد: محور اراک- توره با 51 فقره تصادف، آزاد راه ساوه و همدان با 43 فقره، محور قدیم ساوه -همدان با 31 فقره، مسیر فرمهین-اراک با 27 فقره، محور ساوه-تهران با 30 فقره، مسیر اراک- قم با 32 فقره، محور خمین-دلیجان با 18 فقره و مسیر دلیجان-اصفهان با 15 فقره، بیشترین فوتی‌های حوادث رانندگی این استان را در 6 ماه نخست امسال به خود اختصاص داده است.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی افزود: 61 درصد از کشته‌شدگان حوادث رانندگی منجر به فوت این استان در جاده‌ها در سر صحنه و 39 درصد در بیمارستان جان خود را از دست دادند.

سرهنگ پورشمس عنوان کرد: 68 درصد از کشته‌شدگان حوادث رانندگی برون شهری این استان در 6 ماه گذشته، مرد و 32 درصد زن است.

وی با بیان اینکه 73 درصد از کشته‌شدگان این حوادث در سنین جوانی بودند، گفت: 48 درصد از حوادث رانندگی منجر به فوت استان مرکزی در 6 ماه نخست امسال مربوط به خودروهای بومی و 52 درصد، خودروهای غیربومی بود.

رئیس پلیس‌راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی اضافه کرد: میزان تردد در جاده‌های این استان در این مدت نسبت به مدت مشابه قبل،894 هزار تردد بیشتر بود.

سرهنگ پورشمس عنوان کرد: 614 هزار راننده متخلف در این مدت اعمال قانون شدند که بیش از 94 هزار تخلف به صورت مستقیم و توسط ماموران انجام شد.

وی گفت: 600 تست موادمخدر و الکل از رانندگان متخلف در مسیرهای ارتباطی استان مرکزی صورت گرفته که 40 مورد آن مثبت شد.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی افزود: 430 راننده بدون گواهینامه نیز در 6 ماه نخست امسال شناسایی و اعمال قانون شدند.

سرهنگ پورشمس اظهار کرد: بیش از 100 خودروی شوتی در جاده‌های استان مرکزی متوقف و بیش از 800 خودروی شوتی نیز در سیستم ثبت شد که 600 مورد از آنها توقیف شد.

وی گفت: استان مرکزی به لحاظ ترافیکی و تردد جزو استان‌های درجه یک کشور است که همواره در بحث تردد و ترافیک رتبه‌های اول تا سوم را داراست.

رئیس پلیس راه‌ فرماندهی انتظامی استان مرکزی ادامه داد: چهار درصد از مسیرهای این استان آزادراه، هفت درصد بزرگراه و بقیه راه‌ها معادل 89 درصد، راه‌های 2طرفه و بدون جداکننده وسط و مستعد بدترین حالت تصادف هستند که از این تعداد نیز هفت درصد، راه‌های اصلی است.

سرهنگ پورشمس مرکزی تصریح کرد: محور زالیان یکی از محورهای بحرانی استان مرکزی است که سال گذشته بیش از 50 نفر در این راه جان خود را از دست دادند و مقرر شده تا پایان امسال، این مسیر به راه بزرگراهی تبدیل شود.

وی عنوان کرد: از مسیر شمال تا جنوب هیچ‌ مسیر 2 طرفه‌ای جز راه 25 کیلومتری محور زالیان وجود ندارد که این بسیار خطرآفرین است.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی اضافه کرد: مسیر ازنا، خمین-الیگودرز، جاده قدیم همدان و کنارگذر شمالی اراک از دیگر محورهای 2 طرفه اصلی و بحرانی هستند که قرار است این راه‌ها نیز به زودی به مسیرهای بزرگراهی تبدیل شود.

شناسه خبر 74038