شناسه خبر:74261
1402/7/13 07:29:49

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان از مراجعه 41 هزار و 118 دستگاه وسیله نقلیه سنگین برای اخذ کارت معاینه فنی به مراکز پنج گانه فعال استان خبر داد.

مهرداد آهکی در جمع خبرنگاران با تشریح خدمات ارائه شده در مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین اظهار کرد: طی 6 ماهه نخست سال 1402، 41 هزار و 118 دستگاه انواع وسیله نقلیه سنگین به 5 مراکز معاینه فنی استان مراجعه کرده‌اند در حالی که سال گذشته این میزان 39 هزار و 644 دستگاه بوده و افزایش 4 درصدی را نشان می‌دهد.
 
وی با اشاره به فعالیت پنج مرکز معاینه فنی سنگین در سطح استان تصریح کرد: یک مرکز در شهرستان همدان به سمت ملایر کیلومتر 6، یک مرکز در ملایر محور اراک کیلومتر 10، یک مرکز در نهاوند، یک مرکز در اسدآباد و یک مرکز دیگر در کبودراهنگ از آمادگی لازم برای خدمت‌رسانی به منظور انجام معاینات فنی برخوردارند.
 
مدیرکل راهداری، حمل و نقل جاده‌ای استان همدان بیان کرد: امسال از مجموع وسایل نقلیه سنگین مراجعه‌کننده به مراکز معاینه فنی در سطح استان، 33 هزار و 270 دستگاه موفق به اخذ کارت معاینه فنی شده و هفت هزار و 848 دستگاه در انجام تست‌های مکانیزه مردود شده‌اند.
 
وی افزود: هدف از معاینه فنی خودروهای سنگین، افزایش سطح ایمنی برای کاربران جاده‌ای در محورهای مواصلاتی، کاهش ترافیک حاصل از نقص فنی خودرو و در نهایت حفظ محیط زیست در برابر آلودگی هواست که می‌تواند نقش پدافند غیرعامل در چرخه صنعت حمل و نقل جاده‌ای را نیز ایفا کند.
 
آهکی خاطرنشان کرد: عملکرد ترمزها، لغزش جانبی چرخ، کدری دود، وضعیت ظاهری، شکستگی شیشه، عملکرد چراغ‌ها و... از مهم‌ترین موارد کنترل در این مراکز جهت صدور کارت معاینه فنی است.
 
وی اضافه کرد: علاوه بر پایش و نظارت برخط بر فعالیت این مراکز، کارگروهی متشکل از نمایندگان اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، دفتر فنی استانداری، پلیس راه، محیط زیست و اداره‌‌کل استاندارد، به صورت ماهانه از مراکز معاینه فنی سطح استان بازدید میدانی به عمل آورده و عملکرد دستگاه‌ها و نحوه معاینه فنی انجام شده را کنترل می‌کنند.
 
 

شناسه خبر 74261