شناسه خبر:74912
1402/7/30 13:03:17
نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر همدان:

طرح‌های مهم شورا تا پایان سال هم زمین خواهد ماند!

سپهرغرب-گروه خبر:نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر همدان گفت: تصور بنده این است که طرح‌های مهم شورا تا پایان سال نیز زمین خواهد ماند؛ برخی از آن‌ها را در قالب اصلاح بودجه، تغییر دادند و درنهایت همان خواسته‌های شهرداری در جلو بردن کارهای خُرد و غیر واجب، در بودجه محقق خواهند شد؛ چراکه کارهای بزرگ، به اندازه جدول کنار خیابان، ویترین نیستند و جلب توجه نمی‌کنند.

حجت‌الاسلام ناصر صفری‌افلاکی با بیان اینکه مدیران در اغلب شهرداری‌ها به‌شدت مایلند که همواره پروژه‌هایی را در دستور کار خود داشته باشند که فارغ از اولویت داشتن و زیربنایی بودن بیشتر دست‌مایه جلب رضایت عوام و برخی از خواص باشد، گفت: در دو دهه گذشته، کمتر شاهد کارهای ماندگار و فاخر در شهرداری همدان بوده‌ایم.

این مقام مسئول اظهار کرد: نوسازی جداول و سنگ‌فرش پیاده‌روها، احداث و توسعه فضای سبز و بوستان‌ها و همچنین آن‌دسته از فعالیت‌های فرهنگی که یک‌باره رضایت‌بخش معتنابهی از عوام و خواص را کسب کرده و اجتماع مردمی و پوشش رسانه‌ای و صداسیما و غیره را در پی داشته باشد، بیشتر در دستور کار شهرداری‌­ها بوده و کارهای مهمی که این ویژگی‌ها را نداشته باشند، نوعاً مورد بی‌توجهی و چه‌بسا مورد کارشکنی قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: حتی پروژه‌های متوسطی که در سال‌های گذشته آغاز شد، مانند پارکینگ آقاجانی‌بیگ، مجتمع تجاری مدرس و مجموعه تجاری شهیدفهمیده، به این علت نیمه‌کاره مانده‌اند که مدیران شهرداری ترجیح می‌دادند بودجه حجیم شهرداری را در گوشه‌کنار خیابان‌های شهر، خرج جالیز و جدول کنند تا رفع معضلات مزمن و اصلاحات اساسی و یا حداقل تکمیل همان پروژه‌های نیمه‌تمام.

صفری‌افلاکی با بیان اینکه اولویت بودجه شهرداری در سال جدید ترافیکی است، تأکید کرد: از روز نخست این تهدید را به دوستان در شورا متذکر شده بودم، اما اثری نداشت، تا اینکه سال گذشته وقتی شهرداری بودجه 1402 را به صحن آورد و اعلام کرد که اولویت بودجه فرهنگی است، بنده اعلام کردم که اولویت بودجه باید ترافیکی باشد و به‌ویژه چند معبر مهم باید باز شود؛ چراکه این بازگشایی علاوه‌بر روان شدن ترافیک، ارزش‌افزوده بسیاری برای آن مناطق به دنبال داشت و به‌نوعی محرک توسعه نیز بود، البته همه پیشنهادهای ما مصوب نشد، اما بودجه نسبتاً خوبی در حوزه ترافیک و حمل‌ونقل بسته شد.

* بریده شدن رگ حیات شهردای با حذف پروژه‌های خُرد

وی خاطرنشان کرد: شورانشینان در روز نخست دریافت بودجه اجماع داشتند که پروژه‌های خُرد را کنار بگذارند، بنابراین پیاده‌روسازی‌ها و جدول‌گذاری‌‎‌ها در قِبال طرح‌های مهم‌تر، کنار گذارده شدند؛ مثل اصلاح پیاده‌رو مهدیه، پاستور و جاده گنجنامه، اما شهرداری انگار با حذف این خُرده‌پروژه‌ها، رگ حیاتش بریده بود و هرروز تلاش می‌کرد این‌ها را وارد بودجه کند! درنهایت هم بنده ندانستم چطور شد که همه این خُرده‌کاری‌ها دوباره در بودجه نشست و در میدان عمل هم زودتر از اولویت‌های مد نظر شورا، عملیاتی شدند.

* طرح‌های مهم شورا تا پایان سال نیز زمین خواهد ماند

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر همدان اظهار کرد: تصور بنده این است که طرح‌های مهم شورا تا پایان سال نیز زمین خواهد ماند؛ برخی از آن‌ها را در قالب اصلاح بودجه، تغییر دادند و درنهایت همان خواسته‌های شهرداری در جلو بردن کارهای خُرد و غیر واجب، در بودجه محقق خواهند شد؛ چراکه کارهای بزرگ، به اندازه جدول کنار خیابان، ویترین نیستند و جلب توجه نمی‌کنند.

صفری‌افلاکی ادامه داد: اساساً وقتی مردم (به زعم برخی مدیران) با چند جدول گرانیتی در خضر و حصار و غیره راضی می‌شوند، چرا باید شهرداری به خودش زحمت مطالعه و همت و دقت بیشتر، برای کارهای بزرگ‌تر را بدهد!؟

وی با اشاره به اینکه مدتی است ورد زبان‌ها این شده که کارهای بزرگ نیازمند 10 الی 12 سال ماندگاری بر کرسی شهرداری است، افزود: وای از روزی که ماندگاری برای اهداف بزرگ‌تر به خودی خود، اصالت یابد؛ اهل سیاست می‌دانند چه خواهد شد.

این عضو شورا تصریح کرد: به نظر بنده، اصرار و پافشاری شهرداری بر حفظ تیم فوتبال شهرداری، با وجود هزینه‌های گزاف و موانع قانونی را می‌توان در همین فضا و چهارچوب تحلیل کرد؛ یعنی شهرداری به‌جای تأمین زیرساخت‌های ورزشی، ترویج ورزش همگانی و تقویت ورزش در محلات که درمجموع کارهای بزرگ و عاقلانه و البته نیازمند زحمت مستمر هستند، یک تیم فوتبال را حمایت می‌کند که اسم شهرداری همدان را هم در رسانه ملی تکرار کرده باشد، هم بر سر زبان تعدادی هوادار و ورزشی‌نویس بیندازد و هم معدودی سیاست‌مدار سبد رأی به دست را راضی می‌کند!

 

شناسه خبر 74912