شناسه خبر:75239
1402/8/8 13:18:06
مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی همدان؛

443 هکتار به ظرفیت گلخانه‌های همدان افزوده می‌شود

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی همدان گفت: 443 هکتار شهرک گلخانه‌ای خصوصی در استان در دست ساخت است که در قالب هفت شهرک کشاورزی فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

امیرعباس کردیان روز یکشنبه افزود: مساحت گلخانه‌های بخش خصوصی در حال احداث در شهرستان درگزین 315 هکتار، بهار 57 هکتار، رزن 51 هکتار و کبودراهنگ 30 هکتار است.

وی خاطرنشان کرد: شهرک‌های گلخانه‌ای ساخته شده و در حال بهره‌برداری توسط بخش خصوصی را 60 هکتار عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی همدان یادآور شد: در استان همدان هم‌اینک تعداد 9 شهرک گلخانه‌ای فعال با مساحت 165 هکتار به بهره‌برداری و تولید رسیده است.

کردیان درباره میزان تولید گلخانه‌ای در استان همدان گفت: سالانه 41 هزار و 450 تن محصول گلخانه‌ای در استان که اغلب سبزی و صیفی است تولید می‌شود.

وی میزان اشتغال مستقیم گلخانه‌های استان همدان را یک هزار و 27 نفر عنوان کرد و افزود: تولید در گلخانه‌ها 8.5 برابر کشت در فضای باز است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی همدان در مورد مزایای گلخانه‌ها گفت: مصرف آب در گلخانه‌ها یک‌دهم و تولید چهار برابر است که بهره‌وری گلخانه را به 40 برابر می‌رساند.

کردیان ارزش ریالی زمین گلخانه‌ای را 10 برابر بیشتر از زمین معمولی کشاورزی و روباز عنوان کرد و ادامه داد: این به دلیل ارزش افزوده‌ای است که گلخانه‌ها دارند.

وی با اشاره به نقشه راه تهیه شده در سازمان جهاد کشاورزی گفت: این شرکت برنامه‌ریزی برای احداث 190 هکتار شهرک گلخانه‌ای را در دستور کار قرار داده که در شهرستان کبودراهنگ به مساحت 102 هکتار، در فامنین 36 هکتار، اسدآباد 40 هکتار و در ملایر 10 هکتار اجرا و به سرمایه‌گذاران واگذار شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی همدان افزود: با توجه به کاهش نزولات جوی و وقوع خشک‌سالی‌های متعدد و به تبع آن پایین رفتن سطح آب در سفره‌های آب زیرزمینی و تبدیل دشت‌های استان به ممنوعه و دشت ممنوعه بحرانی در حال حاضر هیچ تخصیص جدید آب به بخش کشاورزی وجود ندارد.

کردیان گفت: کمبود منابع آب موضوع احداث شهرک کشاورزی را با چالش فراوانی روبرو کرده و برای شهرک‌های کشاورزی 190 هکتاری تاکنون فقط با دریافت تخصیص 75 هزار مترمکعب آب در سال برای شهرستان فامنین موافقت شده و بقیه شهرک‌ها با وجود همه امکانات و اراضی مناسب و پاسخ مثبت استعلام‌ها درگیر مسئله تأمین آب هستند.

وی یادآور شد: بیشترین مشکل در روند ساخت شهرک‌های کشاورزی مسئله اختصاص و انتقال آب است که به‌دلیل بروز خشک‌سالی طی سال‌های اخیر، مانع از توسعه شهرک‌های کشاورزی شده است.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی همدان مأموریت اصلی این شرکت را تسهیل در امر سرمایه‌گذاری دانست و تأکید کرد: این شرکت اقدام به ایجاد زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در تولید محصولات کشاورزی با بهره‌وری بالا می‌کند که شهرک‌های گلخانه‌ای، دامپروری و شیلاتی ازجمله شهرک‌های کشاورزی استان هستند که در حال تولید و بهره‌برداری هستند.

کردیان درباره روند واگذاری زمین‌های آماده‌سازی‌شده در این شهرک‌ها تأکید کرد: پس از شناسایی اراضی مناسب احداث شهرک در اراضی منابع طبیعی یا دولتی اقدام به انتقال مالکیت آن‌ها به شرکت شهرک‌ها شده و در ادامه نسبت به دریافت مجوز و پاسخ استعلام‌های مثبت اخذ شده طی یک هفته از سازمانها و ارگانهای صاحب نظر در احداث شهرک کشاورزی اقدام می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس آن طرح مطالعاتی این شهرک‌ها تهیه شده و پس از تأمین اعتبار و انتخاب پیمانکار نسبت به اجرای پروژه‌های زیرساختی اقدام می‌شود و با تکمیل زیرساخت‌های لازم شامل تأمین، تخصیص و انتقال آب، برق و گاز مورد نیاز و ایجاد شبکه انتقال داخلی و احداث جاده دسترسی، خیابان کشی داخلی شهرک برای شناسایی افراد متقاضی و صاحب صلاحیت فراخوان داده می‌شود.

وی درباره واگذاری زمین گفت: از بین افراد واجد شرایط و دانش‌آموختگان بخش کشاورزی با هماهنگی مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان مربوطه در کارگروه ویژه قطعات به سرمایه‌گذاران داده می‌شود.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی همدان ادامه داد: واگذاری قطعات به‌صورت قرارداد اجاره به شرط تملیک بوده به نحوی که متقاضی یک سوم مبلغ تمام شده زمین مورد نظر را بر اساس نظریه کارشناسان به‌صورت نقد و الباقی طی سه سال پرداخت کرده و پس از پایان اقساط سند مالکیت دائم به آن‌ها داده می‌شود.

کردیان افزود: سرمایه‌گذار پس از تحویل زمین باید یا از منابع اعتباری شخصی و یا تسهیلاتی اقدام به ساخت و نصب سازه گلخانه کرده و واحد را به بهره‌برداری برساند و پس از تکمیل آن پروانه بهره‌برداری اخذ کند.

وی ادامه داد: در صورتی که متقاضیان زمین شهرک‌های کشاورزی نتوانند تعهد خود را مبنی برای ایجاد سازه بر روی زمین مربوطه و استفاده لازم از آن ببرند، زمین مورد نظر از آن‌ها پس گرفته می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی همدان گفت: یک شهرک دامپروری در ملایر نیز با مساحت 38 هکتار وجود دارد که نیمی از آن به بهره‌برداری رسیده است.

کردیان علت نیمه‌کاره ماندن شهرک دامپروری را، عدم صدور مجوز از سازمان نظام دامپزشکی به مساحت 19 هکتار عنوان کرد و گفت: قرار است این طرح به شهرک گلخانه‌ای تبدیل و از زیرساخت‌های ایجاد شده برای کشاورزی استفاده شود.

وی ادامه داد: یک شهرک شیلاتی هم در شهرستان نهاوند به مساحت هفت هکتار احداث و در حال تولید است که سالانه 615 تن انواع ماهی تولید می‌کند.

 

شناسه خبر 75239