شناسه خبر:75806
1402/8/22 12:00:00

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به کیفی‌سازی واحدهای تصفیه و بسته‌بندی کشمش، گفت: طبق برنامه 80 درصد از واحدهای تصفیه و بسته‌بندی کشمش کیفی‌سازی می‌شود.

حسن محمدی ظهر روز گذشته در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در استان همدان طی دو دهه گذشته در حوزه صنایع تبدیلی اقدامات درخوری صورت گرفته است، اظهار کرد: مسئولان ارشد استانی و کشوری رویکرد مثبتی نسبت به صنایع تبدیلی دارند، به‌طوری که اولویت و حمایت از این بخش را مد نظر قرار دادند.

وی مزایای سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی را برشمرد و افزود: امنیت مطلوب سرمایه‌گذاری در استان همدان، وجود مراکز آموزشی تخصصی در حوزه‌های مختلف صنایع غذایی، موقعیت خاص جغرافیایی استان و دسترسی آسان به مرزهای خارجی، از ظرفیت‌های استان به‌شمار می‌روند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: تدوین نقشه راه صنایع تبدیلی و غذایی برای نخستین‌بار در کشور و حوزه جهاد کشاورزی، از دیگر مزیت‌های این صنعت در استان به حساب می‌آید.

وی با تأکید بر اینکه با تدوین این نقشه سرمایه‌گذاران با ظرفیت‌ها و طرح‌های اشباع شهرستان‌های مختلف آشنا می‌شوند، اضافه کرد: هم‌اکنون 240 طرح صنایع تبدیلی و غذایی با پیشرفت بیش از 50 درصد در سطح استان در دست اجرا است.

محمدی در ادامه خاطرنشان کرد: نیاز تسهیلاتی این تعداد طرح دو هزار و 500 میلیارد تومان است که با تأمین این میزان تسهیلات در یک فرآیند سه‌ساله می‌توانیم 240 طرح صنایع تبدیلی و غذایی دیگر به استان اضافه کنیم.

وی به مشکلات این حوزه پرداخت و افزود: ثبت برند یکی از مشکلات این حوزه است؛ به‌طوری که زمان‌بر بودن این مهم سرمایه‌گذاران را دچار مشکلاتی کرده است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه از دیگر مشکلات می‌توان به نبود ردیف اعتباری مختص صنایع تبدیلی و تکمیلی اشاره کرد، گفت: اختصاص ردیف بودجه کمک شایانی در توسعه این حوزه به حساب می‌آید.

وی با تأکید بر اینکه تا پایان سال گذشته برای 351 واحد صنایع تبدیلی با توان تولید یک میلیون و 627 هزار تُن و اشتغال‌زایی برای پنج هزار و 320 نفر با مجوز سازمان جهاد کشاورزی پروانه بهره‌برداری صادر شده است، تصریح کرد: 115 واحد صنایع تبدیلی با توان تولید دو میلیون و 894 هزار تُن و اشتغال چهار هزار و 489 نفر با مجوز صنعت، معدن و تجارت در سال پیش پروانه بهره‌برداری دریافت کردند.

محمدی خاطرنشان کرد: درمجموع تا پایان سال گذشته 466 واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی با توان تولید 4.5 میلیون تُن انواع محصولات و 9 هزار و 809 شغل در استان پروانه بهره‌برداری دریافت کردند.

وی یادآور شد: 15 واحد از 57 واحد تصفیه و بسته‌بندی کشمش در راستای کیفی‌سازی به سورت لیزری دستگاه ایکس‌ری مجهز شده است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: طبق برنامه درنظر داریم در سال‌های آینده 80 درصد از واحدهای تصفیه و بسته‌بندی کشمش کیفی‌سازی شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: 35 واحد شوری و ترشی استان، صنعتی و پاستوریزه شده که در حوزه بازارپسندی اقدام درخوری است؛ به‌نحوی که واحدهای موجود قدیمی با اعطای تسهیلات کیفی‌سازی و ظرفیت صادرات ایجاد شده است.

محمدی در پایان با بیان اینکه هم‌زمان 55 واحد جدید ترشی و شوری ایجاد شده است، اضافه کرد: 90 واحد ترشی و شوری صنعتی و پاستوریزه فعال در استان محصولات کشاورزی را فرآوری می‌کنند و همدان را به قطب تولید ترشی و شوری بدل کرده‌اند.

شناسه خبر 75806