شناسه خبر:77483
1402/10/4 10:35:33

العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِس؛ امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید کسى که به اوضاع زمان خود آگاه باشد، گرفتار هجوم اشتباهات نمى‌شود. (تحف‌العقول، ص 356)

یکی از کارکرد‌های اساسی احزاب و تشکل‌های همسوی با انقلاب، بصیرت‌افزایی در جامعه انقلابی است.

داشتن نگاهِ عمیق و مبنایی بر اتفاقات و حوادث خُرد و کلان کشور و نیز برخورداری از توان تحلیلِ درستِ مسائل مختلف کشور همراه با بینش عمیق و بصیرت کافی، امری ضروری است؛ به‌گونه‌ای که در حوادث سیاسی و انتخابات و تصمیم‌گیری‌های کلان اجتماعی سیاسی، دچار اشتباه و انحراف از حقیقت نشویم.

بصیرت، نورافکن است؛ بصیرت، قبله‌نما و قطب‌نما است. در نگاه رهبر انقلاب اسلامی برخورداری از عنصر «بصیرت» به‌مثابه‌ برخورداری از نعمت چشم در انسان است. یعنی چیزی که با اتکا به آن، راه از بیراهه بازشناخته می‌شود. در نگاه ایشان حتی ایمان و احساس مسئولیت نیز بدون بصیرت ثمربخش نیست. شناخت زمان، شناخت نیاز، شناخت اولویت، شناخت دشمن، شناخت دوست، شناخت وسیله‌اى که در مقابل دشمن باید به کار برد، این شناخت‌ها بصیرت است.

قطب‌نما لازم است؛ به‌خصوص وقتی دشمن جلوی انسان هست. اگر قطب‌نما نبود، یک وقت شما می‌بینید بی‌سازوبرگ در محاصره‌ دشمن قرار گرفته‌اید؛ آن وقت دیگر کاری از دست شما برنمی‌آید.

شما اگر ندانی دشمن کدام طرف است، دوست کدام طرف است، توپخانه را که روشن کردی، به‌جای اینکه به دشمن بخورد، به دوست می‌خورد؛ بصیرت برای این است.

و ملاک انقلابی بودن، تقوا، شجاعت، بصیرت و صراحت است.

نقش احزاب در نظام‌های سیاسی ارتقای سطح آگاهی، هدایت و تقویت مشارکت مردم در فرآیندهای سیاسی است و لازمه این کار داشتن مرجعیت اجتماعی احزاب و تشکل‌ها و اعتنای به موضع مبتنی بر اصول برخاسته از ارزش‌های جامعه اسلامی است؛ طبیعتاً احزاب در فضای مذکور باید بتوانند این اقناع را برای افکار عمومی به ارمغان بیاورند که حضور و مشارکتشان در عرصه انتخابات، در آینده آن‌ها تأثیرگذار است و به اصلاح روندهای غلط منجر می‌شود و کشور را به سمت و سویی بهتر هدایت می‌کند.

احزاب سیاسی به‌مثابه حلقه واسط بین مردم و حاکمیت در نظام مردم‌سالاری دینی به‌شمار می‌روند و نقش و کارکردهای فراوانی در فرآیند شکل‌گیری و چرخش قدرت ایفا می‌کنند. از همین رو بررسی و تحلیل جایگاه و نقش احزاب سیاسی در حکومت مبتنی بر آموزه‌های دینی که وظیفه اصلی خویش را اجرای فرامین و دستورات الهی قرار داده است، امری ضروری است.

از سویی بصیرت‌افزایی در جامعه برای مقابله با جنگ نرم دشمن ازجمله راهبردهایی است که می‌تواند نقشه راه تمام احزاب و تشکل‌ها باشد؛ زیرا در این عرصه فائق آمدن بر جنگ نرم و توجه به لایه‌های جنگ نرم دشمن چون جریحه‌دار کردن احساسات، عواطف، هنجارها، ارزش‌ها و باورها، مهم است که از طریق مدیریت بر ادراکات، احساسات و باورسازی در مقابل باورسوزی دشمن انجام می‌گیرد و از الزامات است؛ نقش تشکل‌ها در این زمینه بسیار مؤثر و کارگشا است.

محمد نباتی

شناسه خبر 77483