شناسه خبر:77780
1402/10/11 09:05:15

از هیچ‌کس نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که بدون داشتن آگاهی و شناخت نسبت به یک موضوع، حس خوبی به آن داشته باشد و یا در هنگام انتخاب، مسئله مورد توجه ما را تأیید کند! تنها درصورتی افراد می‌توانند در حس خوب ما شریک شوند که بتوانیم تصویر درست و کاملی از بحث مد نظر خود، برایشان ایجاد کنیم. به‌ویژه در دوران ما که با اشاره انگشت می‌توان اطلاعات را تا دورترین نقاط جهان ارسال کرد. موضوع معرفی داشته‌ها و ثروت‌های ملی و بومی از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ به‌نحوی که در استانی مانند همدان که جزء نخستین مراکز تمدنی جهان است و انبوهی از ذخایر مادی و معنوی و گنجینه‌های حاصل از سرمایه‌های انسانی را در خود پرورانده، این ظرفیت و توقع وجود دارد که تاکنون توانسته باشد بخشی از داشته‌های خود را برای مردم جهان رونمایی کند. همدان همان استانی است که رهبر معظم انقلاب درباره آن گفتند «در تاریخ که نگاه می‌کنیم، همدان مرکزِ نخستینِ تمدنِ کشورِ ما است و از همه‌ بخش‌های گوناگون تمدن‌خیز کشور، ازلحاظ تاریخی جلوتر است. بنده در یک صحبتی در همدان، چندسال قبل از این، [این مطالب را] با جزئیات بیشتری عرض کردم، نمی‌خواهم حالا تکرار کنم؛ اما وارد جریان تاریخ که می‌شویم، [می‌بینیم] همدان مرکز علم، مرکز دین، مرکز جهاد، مرکز هنر، مرکز همه‌ِ ارزش‌های تمدنی یک کشور محسوب می‌شود؛ یعنی در طول تاریخ که نگاه می‌کنیم، این خصوصیات را در همدان مشاهده می‌کنیم، این‌ها همه امتیاز است.»

 

اما متأسفانه این‌همه برازندگی را کمتر مردم می‌دانند و می‌شناسند؛ حتی اهالی همین استان و این درحالی بوده که به دو جهت، معرفی امتیازات از اهمیت برخوردار است:

نخست مرور مداوم این داشته‌ها و ایجاد فرصتی برای انس آحاد مردم همدان با این اندوخته‌ها که باعث می‌شود حس وطن‌دوستی و علاقه به سرزمین مادری در نسل‌ها تقویت شود؛ باید به سمتی حرکت کنیم که با شنیدن نام همدان، ملایر، تویسرکان، نهاوند و نام محلات یا بناهای تاریخی یا سنت‌های آن‌ها، لبخند رضایت بر لبان هر همدانی نقش ببندد و تنها در این صورت است که هر همدانی برای اعتلای استان خود تمام‌قد پای کار می‌آید و از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند. با ایجاد این تعلق‌ خاطر در قلب اهالی این خطه، می‌توان انرژی عظیمی را فراهم آورد که دیگر برای به حرکت درآوردن چرخ‌های تولید و اقتصاد آن، به سرمایه‌گذار خارجی نیاز نباشد و همدانی‌ها در اقصا نقاط جهان برای بلند نگاه داشتن نام سرزمین مادری، پای کار بیایند.

دوم اینکه از قدیم‌الایام سفر و گردشگری از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و بخشی از اقتصاد جوامع را تأمین می‌کرده‌، اما این یک واقعیت است که تا یک منطقه به‌درستی و به‌صورت مداوم برای مردم مناطق مختلف معرفی نشود، نمی‌تواند جزء انتخاب افراد برای مقصد گردشگری قرار گیرد. این همان مشکلی بوده که سال‌ها است استان همدان از آن رنج می‌برد؛ به عبارت دیگر با وجود جایگاه ویژه همدان ازنظر تاریخی و فرهنگی، هنوز به‌عنوان مقصد گردشگری مطرح نیست چراکه هیچ برنامه اثرگذار، بلندمدت و در طول زمان برای معرفی داشته‌های آن طراحی و اجرا نشده است؛ به عبارت دیگر ما تصویری منسجم از ظرفیت‌های خود ارائه نکرده‌ایم تا مخاطب بداند از سفر به این استان چه دستاوردی خواهد داشت.

این درحالی است که استان‌های دیگر بهتر و بیشتر از ما به اهمیت نکته کلیدی معرفی ظرفیت‌ها پرداخته‌اند و در یک نمونه با پیگیری ساخت سریال‌هایی با هدف معرفی ظرفیت‌های اصیل منطقه خود، نام و سترگی فرهنگ استان خود را برای همیشه در ذهن مردم ماندگار کرده‌اند؛ اما متأسفانه همدان تاکنون نتوانسته یک فیلم فاخر یا سریال جذاب در این زمینه تولید کند!

شناسه خبر 77780