شناسه خبر:78230
1402/10/21 09:26:54

سپهرغرب، گروه خبر: حشره‌شناس و دانشیار گروه گیاه پزشکی دانشگاه ایلام از کشف و ثبت جهانی یک نوع تریپس نادر و کمیاب در ایلام خبر داد.

مجید میراب‌بالو روز چهارشنبه اظهار کرد: یک گونه از تریپس‌ها با نام علمی Alerothrips bicoloratus که از مناطق جنگلی استان ایلام جمع‌آوری شده به ثبت جهانی رسیده است.

وی افزود: مقاله مرتبط با این گونه در مجله ORIENTAL INSECTS منتشره از کشور انگلستان به چاپ رسیده است.

این دانشیار دانشگاه ایلام که حشره‌شناس دارای تخصص سیستماتیک حشرات است، در خصوص ویژگی‌های این حشره جدید توضیح داد: این گونه، چهارمین تریپس قارچ‌خوار از جنس آلروتریپس در دنیاست که به ثبت جهانی رسید.

میراب‌بالو افزود: پیش از این تنها سه گونه از این نوع تریپس در دنیا شناسایی و ثبت شده بود که بیانگر نادر و کمیاب بودن این گونه است که چهارمین آن در جنگل‌های ایلام کشف و ثبت شد.

وی یادآور شد: این گونه جدید با نام علمی آلروتریپس بیکلرواتوس در کشور ایران و از محل برگ‌های ریخته شده زیر درختان بلوط در منطقه حفاظت‌شده دالاب در سال 2022 جمع‌آوری شد و مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت.

دانشیار گروه گیاه‌پزشکی دانشگاه ایلام ادامه داد: این حشره ماده بوده و گونه نر آن هنوز شناسایی نشده است.

تریپس‌ها حشراتی ریز با بدنی کشیده هستند که طول آن‌ها به چند میلیمتر می‌رسد و این حشرات دارای رژیم تغذیه‌ای متنوعی هستند و از اسپور قارچ‌ها، شیره سلولی گل‌ها، برگ‌ها و گاهی نیز از خزه‌ها تغدیه می‌کنند.

تعدادی از تریپس‌ها جزو آفات مهم بوده و سالانه خسارت زیادی به محصولات کشاورزی وارد می‌کنند.

طی 10 سال اخیر تاکنون هشت گونه از این میکروارگانیسم‌های کوچک در استان ایلام توسط مجید میراب‌بالو و تیم تحقیقاتی وی شناسایی و ثبت جهانی شده است.

شناسه خبر 78230