شناسه خبر:78372
1402/10/24 12:54:50

سپهرغرب-گروه شهر:یونان از جذابیت مقاصد گردشگری خود به‌عنوان اهرمی برای ایجاد صندوق ذخیره احیای محیط‌زیست بهره می‌برد که محل درآمد این صندوق دریافت عوارض آب‌وهوایی از بازدیدکنندگان خواهد بود.

از سال جاری، هتل‌ها و خدمات اقامتی یونان اعمال عوارض آب‌وهوایی را برای بازدیدکنندگان این کشور مدیترانه‌ای آغاز خواهند کرد. این عوارض در اصل نوعی هزینه یا مالیات گردشگری جدید است و از مسافرانی دریافت می‌شود که حداقل یک شب را در اقامتگاه‌های پولی کشور هم‌چون هتل‌ها و مسافرخانه‌ها سپری می‌کنند. چنین هزینه‌ای پیش از این نیز تحت عنوان مالیات محل اقامت از مسافران دریافت می‌شد، با این حال تفاوت که هزینه دریافتی فعلی زمان تقریباً به میزان مبلغ دریافتی در طول فصل توریستی کشور افزایش پیدا می‌کند که طی آن شهرها، سواحل و جزایر یونان میزبان تعداد زیادی بازدیدکنندگان مختلف است.

مبالغ دریافتی به‌دست‌آمده از محل این مالیات جدید در صندوق ذخیره جمع‌آوری خواهد شد که تضمین می‌کند که بودجه لازم برای اقدامات بازسازی پس از وقوع بلایای طبیعی همیشه در کشور وجود داشته باشد. دلیل اقدام فعلی یونان افزایش قابل‌توجه تعداد آتش‌سوزی‌ها و سیل‌های مخربی است که یونان طی چند سال گذشته شاهد آن بوده است و نشان می‌دهد این کشور به طور منحصربه‌فردی در برابر تأثیرات تغییرات آب‌وهوایی و گردشگری بیش از حد آسیب‌پذیر است.

***نرخ متغیر عوارض آب‌وهوایی یونان

نحوه اعمال عوارض آب‌و‎هوایی نه تنها به فصل، بلکه به نوع اقامتگاه نیز بستگی دارد. افراد ساکن در آپارتمان‌ها و هتل‌های یک و دو ستاره، اکنون باید 1.5 یورو مالیات و مهمانان هتل‌های سه ستاره باید سه یورو بپردازند. هزینه اقامت در هتل‌های چهار ستاره بر اساس سیستم جدید هفت یورو و هزینه قابل اعمال برای هتل‌های لوکس پنج ستاره 10 یورو خواهد بود. علاوه بر این، برخلاف مالیات قبلی محل اقامت، مالیات جدید برای اجاره‌های کوتاه‌مدت نیز اعمال می‌شود که از طریق پلت‌فرم‌های آنلاین رزرو شده‌اند. مهمانان هنگام رزرو آنلاین این مالیات‌ها را پرداخت نمی‌کنند، اما باید آماده پرداخت آن‌ها در محل باشند.

نرخ‌های جدید نشان‌دهنده یک جهش قابل‌توجه است، چراکه مالیات محل اقامت پیش از این برای مهمانان به ترتیب 0.5، 1.5، سه و چهار یورو برای هر یک از دسته‌ها بود. با این حال دولت یونان اعلام کرد که نرخ‌های مالیاتی قدیمی در طول فصول کم‌گردشگر از نوامبر تا فوریه حفظ خواهد شد.

دولت یونان انتظار دارد تا 300 میلیون یورو از طریق این افزایش مالیات به دست آورد، با این حال انجمن هتلداران کشور ابراز نگرانی کرد که این اقدام ممکن است از جذابیت کشور به‌عنوان مقصد گردشگری محبوب بکاهد.

 

شناسه خبر 78372