شناسه خبر:78825
1402/11/7 11:24:25

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل راه آهن غرب کشور در جلسه بررسی ظرفیت‌های حمل و نقل ریلی استان کردستان که در سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد، گفت: نخستین محموله ریلی از راه آهن سنندج به‌زودی به سمت بنادر جنوبی کشور بارگیری می‌شود.

سیدسعید ابراهیم‌نژاد اظهار کرد: افتتاح راه آهن سنندج هدیه ویژه‌ای به مردم کردستان بود و شور و شعفی را در استان حاکم کرد.

وی با بیان اینکه مقدمات کار برای استفاده از ظرفیت این راه آهن آماده شده است، افزود: حساسیت خاصی برای تحقق رونق تولید و برنامه‌ریزی از ظرفیت راه آهن استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر محور تهران همدان سنندج 50 هزار میلیارد تومان قیمت دارد، افزود: با دستور ویژه مدیرعامل راه آهن، اولین محموله ریلی از به‌زودی از خط ریلی راه آهن سنندج به سمت بنادر جنوبی بارگیری و خروجی این افتتاح انجام خواهد شد.

استاندار کردستان اظهار کرد: راه‌آهن سنندج یکی از ایستگاه‌های‌ ویژه کشور است و برای ساختار اداری و مدیریت ایستگاه سنندج و راه‌آهن مکاتباتی انجام شده و مصوب می‌شود.

اسماعیل زارعی‌کوشا گفت: امیدواریم با برنامه‌ریز‌ی‌های صورت گرفته بتوانیم ایستگاه راه آهن را از وضعیت فعلی خارج و مدیریت در آن مستقر شود که در به‌کارگیری نیروها، اولویت با جذب نیروهای بومی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: افزایش تعداد روزهای تردد و راه‌اندازی مسیر ریلی سنندج ـ مشهد نیز در دستور کار قرار دارد.

استاندار کردستان تصریح کرد: پروژه اتصال راه آهن زنجان به کردستان نیز در دستور کار قرار گرفته و برای ردیف بودجه آن وعده‌های خوبی داده شده است.

زارعی‌کوشا تصریح کرد: تکمیل ایستگاه قروه و دهگلان از ضروریات است و امیدواریم تا قبل سال ایستگاه قروه به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: کردستان پنجمین استان معدنی کشور است اما در حوزه ذخایر سنگ آهن جایگاه ویژه‌ای دارد و شرکت‌ها چشمشان به این ظرفیت‌هاست.

وی با بیان اینکه ذخایر سنگ آهن کردستان جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد، گفت: سیاست ما فرآوری و تکمیل زنجیره ارزش فولاد است و به‌زودی پروژه سرمایه‌گذاری دیگری در حوزه کنسانتره و گندله‌سازی با سرمایه‌گذاری 12 هزار میلیارد تومانی با سرمایه‌گذاری شرکت ایمیدرو در بیجار کلنگ‌زنی می‌شود که ظرفیت تولید 2.5 میلیون تن فرآوری سنگ آهن و گندله را دارد.

فرماندار سنندج نیز در این جلسه گفت: با افتتاح راه آهن انتظار می‌رود از این ظرفیت استفاده شود و هزینه تمام شده برای تولید کننده کاهش یابد و بتواند تولیدات خود را روانه بازار کند.

حسن عسکری افزود: در نیمه نخست سال آینده بدون شک درخواست برای استفاده از قطار بیشتر می‌شود و باید برنامه‌ریزی برای افزایش تعداد روزهای تردد انجام شود.

معاون امور عمرانی استاندار کردستان هم در این جلسه گفت: از طریق خط ریلی سنندج ـ همدان در روزهای سه‌شنبه هر هفته دو سفر انجام و 250 تا 300 نفر مسافر جابه‌جا می‌شود.

کیومرث حبیبی با بیان اینکه راه‌آهن و سیستم حمل‌ونقل تکمیل‌کننده همدیگر هستند، خاطرنشان کرد: وجود راه آهن هیچ تأثیر منفی روی درآمد این حوزه نداشته است خوشبختانه با تملک 50 هکتار زمین در مسیر راه‌آهن به‌زودی شاهد توسعه بیش از پیش این خط ریلی خواهیم بود.

گفتنی است؛ راه‌آهن همدان ـ سنندج یکی از قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین پروژه‌های حمل‌ونقل کشور است که احداث آن از اوایل دهه 70 مطرح و سال 83 مصوب شد و کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آن از سال 84 آغاز و عد از گذشت 18سال، آبان ماه سال جاری با حضور رئیس‌جمهور رسماً افتتاح شد.

طول این پروژه ریلی حدود 150 کیلومتر است که دارای هفت ایستگاه شامل سه ایستگاه ترافیکی و چهار ایستگاه‌ مسافری است.

راه‌آهن همدان ـ سنندج در سه قطعه و توسط شرکت زیرساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور انجام شد که قطعه اول آن به‌طول 64.5 کیلومتر، قطعه دوم به‌طول 56 کیلومتر و قطعه سوم هم 29 کیلومتر است.

 

شناسه خبر 78825