شناسه خبر:80755
1402/12/27 13:49:05

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: فرماندار همدان نظم ‌و قانون‌مداری را مهم‌ترین ویژگی این دوره انتخابات برشمرد و گفت: در روند انتخابات همه عزم خود را جزم کردیم تا هر رأی به مقصود هدف خود برسد.

مسلم مخفی در نشست خبری خود که صبح روز شنبه 26 اسفندماه در سالن شهدای دولت فرمانداری همدان برگزار شد، درخصوص روند برگزاری انتخابات با بیان اینکه انتخابات یک کار پُرحجم و سنگین است که روند آن زمان کاری 9 ماهه را برای فرمانداری در بر داشت، اظهار کرد: انتخابات امسال ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشت و با توجه به خاص بودن آن، از ابتدای سال مقام معظم رهبری نیز در حرم مطهر رضوی و سپس در هر برنامه‌ای به‌طور مستمر و مکرر به این مهم توجه داشتند و به آن می‌پرداختند.

وی با عنوان اینکه حضور حداکثری مردم مورد توجه مقام معظم رهبری قرار داشت، افزود: دشمن به دنبال آن بود تا انتخابات را به سمت و سویی ببرد تا یک امتیاز مهم را پس از اتفاقات سال گذشته و اغتشاشات که یک جنگ ترکیبی تمام‌عیار بود، کسب کند.

مخفی در ادامه با بیان اینکه مطلوب دشمن انتخاباتی با مشارکت 10 تا 15 درصدی بود، تصریح کرد: دشمن برای این امر برنامه‌ریزی و هزینه زیادی کرد، اما به برکت تدوینگری‌ها و تیزهوشی‌های مقام معظم رهبری، بصیرت مردم و تلاش رسانه‌ها، چیزی از این مسئله نصیب دشمن نشد.

فرماندار همدان با اشاره به اینکه یکی از موضوعاتی که ما خود نیازش را احساس کردیم و در راستای افزایش مشارکت در انتخابات توسط فرمانداری برگزار شد طرح «به قله نزدیک می‌شویم» بود، افزود: طی این طرح نشست‌هایی با حضور سخنرانان مطرح کشوری برای اقشار مختلف مردم همچون دانشجویان، دانش‌آموزان، بازاریان و سایر مردم همدان برگزار شد.

مخفی با تأکید بر اینکه فرآیند انتخابات در جمهوری اسلامی ایران به‌نحوی است که مردم برگزارکننده اصلی آن هستند، گفت: مجموعه وزارت کشور، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها عمدتاً حالت پشتیبانی و کمک به برگزاری انتخابات را به‌عهده دارند؛ نخستین قدم در انتخابات تشکیل هیئت اجرایی است که براساس قانون این هیئت انتخابات را برگزار می‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد: فرآیند این‌گونه است که فرماندار وظیفه دارد 30 نفر از معتمدین و افراد امین را به هیئت نظارت معرفی کند و سپس این 30 نفر از بین خودشان هشت نفر را به‌عنوان اعضای هیئت اجرایی انتخاب می‌کنند.

فرماندار همدان با اشاره به اینکه هیئت اجرایی که در حوزه انتخابیه همدان شکل گرفت متشکل از افراد متعهد، کاربلد و امین بود، اظهار کرد: این افراد در بررسی صلاحیت‌ها و همه کارهایی که باید انجام می‌دادند، بسیار موفق عمل کردند.

مخفی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که در انتخابات به آن توجه ویژه شد مسئله آموزش بود، گفت: با توجه به تغییر قانون انتخابات در این دوره، نیاز بود تا برای برای اعضای شعب، نمایندگان کاندیداها و حتی خود کاندیداها نیز کلاس برگزار شود.

وی با عنوان اینکه دشمن در حوزه امنیت انتخابات به‌شدت برنامه‌ریزی کرده بود، اظهار کرد: با همکاری همه عزیزانی که در این حوزه دخیل بودند، خوشبختانه انتخابات به‌خوبی برگزار شد که از همه افرادی که برای این امر تلاش کردند، کمال تشکر را داریم.

مخفی با اشاره به اینکه این فرمایش مقام معظم رهبری که رأی مردم حق‌الناس است مورد توجه ما بود، افزود: در روند انتخابات همه عزم خود را جزم کردیم تا هر رأی به مقصود هدف خود برسد.

این مقام مسئول یادآور شد: درنهایت 93 نفر در حوزه انتخابیه همدان به رقابت نهایی راه یافتند؛ در شهرستان همدان در 320 شعبه بیش از پنج هزار نفر در برگزاری انتخابات حضور داشتند.

وی نظم ‌و قانون‌مداری را مهم‌ترین ویژگی این دوره انتخابات برشمرد و اظهار کرد: تمام نیروهای ما از دقایق قبل از اذان صبح حضور داشتند و مراحل منظم و براساس زمان‌بندی طی شد و قانون‌مداری از ابتدا برای ما مهم بود.

*15 پرونده تخلف انتخابی استان همدان در دادسرا در دست بررسی است

فرماندار همدان با اشاره به اینکه در دوره تبلیغات رصد خوبی انجام شد، یادآور شد: ما در بحث تخلفات انتخاباتی با کسی تعارف و مماشات نکردیم و تذکرهای لازم داده شد و هم‌اکنون نیز 15 پرونده تخلفات انتخاباتی استان همدان در دادسرا در دست بررسی است.

وی با عنوان اینکه طبیعت انتخاب و تبلیغات این است که شایعات زیادی شکل می‌گیرد، تصریح کرد: این امر به‌خصوص در دوره‌های اخیر و با توجه به وجود بستر فضای مجازی، بیشتر محل تبلیغات بوده و گسترش یافته است؛ اما انتخابات شهرستان همدان آرام بود.

مخفی با تأکید بر اینکه ملاک عمل ما در انتخابات حفظ امانتداری و سلامت بود و نه رأی آوردن شخصی خاص، توضیح داد: در شعب گرفتن رأی دو تا پنج ناظر از هیئت نظارت حضور داشتند که نشان از عزم ما برای انتخابات سالم و خوب بود.

این مقام مسئول در ادامه گفت: در شهرستان همدان تعداد آرای مأخوذه 206 هزار و 576 رأی و از این تعداد آرای صحیح 177 هزار و 132 مورد بوده است.

وی افزود: آرای باطله شامل آرای سفید، ناخوانا، افرادی غیر از نامزدهای انتخاباتی و جابه‌جا نوشتن نام نامزدهای انتخابات مجلس و خبرگان بود که امسال هم این جا‌به‌جا نوشتن نام نامزدها موجب افزایش آرای باطله شد.

مخفی با بیان اینکه ما براساس ماده 86 قانون انتخابات به‌عنوان هیئت اجرایی شهرستان همدان وظیفه داشت تا 48 ساعت پس از اعلام آرا شکایات را بپذیرد، اظهار کرد: ما در این زمان هیچ شکایتی دریافت نکردیم و تنها یک نامه از سوی جناب آقای فلاحی دریافت شد که بیشتر حالت درخواست داشت که پس از مطرح شدن آن در هیئت اجرایی، طبق نظر عضو حقوقدان این هیئت، آن درخواست به‌عنوان شکایت پذیرفته نشد.

وی افزود: این نامه ازنظر شکلی و تبصره‌های ذیل ماده 86 که در آن صراحتاً بیان شده باید شکایت چگونه باشد و دارای مستندات و مدارک باشد، مشکل داشت؛ در بند بعدی این تبصره بیان شده است که بیان مسئله بدون مدارک و مستندات درصورتی که شکل افترا پیدا کند، قابل پیگیری است.

مخفی با اشاره به اینکه بعد از آن 48 ساعت افراد هفت روز نیز فرصت داشتند تا شکایات خود را توسط هیئت‌های پیگیری دنبال کنند، اظهار کرد: آقای فلاح از این طریق پیگیری‌هایی انجام دادند.

وی با تأکید بر اینکه بازشماری آرا باید از مبادی قانونی پیگیری می‌شد و ما طبق قانون برخورد کردیم، افزود: با توجه به پیگیری‌ها و ارسال نامه از تهران، مقرر شد 15 صندوق مورد نظر آقای فلاحی شمارش شوند که البته این تعداد از طریق آقای فلاحی به 19 صندوق افزایش پیدا کرد.

فرماندار همدان با اشاره به اینکه سه نفر از بازرسین هیئت نظارت بر اتخابات به همدان آمده و در ابتدا جلسه‌ای با شورای تأمین داشتند، اظهار کرد: اعضای این شورا با قاطعیت نظم و سلامت انتخابات را تأیید کردند.

مخفی افزود: با حضور نمایندگان سه کاندیدا یعنی آقایان حاجی‌بابایی، صوفی و فلاحی، اعضای هیئت اجرایی، هیئت نظارت شهرستان و سه نفر از بازرسین هیئت نظارت بر انتخابات که از تهران آمده بودند، شمارش 19 صندوق رأی انجام شد.

وی تأکید کرد: درنهایت تغییرات جزئی بود و همه کاندیداها از این امر بی‌نصیب نبودند؛ البته این امر طبیعی است و در حدی نیست که در نتیجه انتخابات تأثیر بگذارد و امید است تا با الکترونیکی شدن این مهم، شاهد افزایش دقت در انتخابات باشیم.

فرماندار همدان خطاهای انسانی که باعث تغییر در شمارش رأی است را ناشی از زمان‌بر بودن فرآیند انتخابات برشمرد و گفت: دقت کافی و آنچه در توان بوده را برای برگزاری انتخابات به‌کار گرفتیم.

فرماندار همدان با اشاره به اینکه هر کاندیدا می‌توانست در هر شعبه یک نماینده داشته باشد که آقای فلاح از این حق استفاده نکردند، توضیح داد: من با بیانیه دادن مخالفم؛ وقتی قانون راه‌های مختلفی را برای اعتراض گذاشته، نمی‌دانم چه علاقه‌مندی هست که برخی در فضای مجازی با هم صحبت می‌کنند؟!

وی با بیان اینکه نباید عیار همدان را بشکنیم، افزود: نطق این کاندیدا در ارتباط با انتخابات در مجلس درحالی که کار ایشان به‌صورت قانونی درحال پیگیری بود، خوب نبود و من به‌عنوان یک شهروند به آقای فلاحی انتقاد دارم.

مخفی تأکید کرد: تریبون‌های رسمی نظام باید صرف پیگیری کار مردم ‌شود.

وی در ادامه درخصوص نقش رسانه‌های استان در انتخابات تصریح کرد: رسانه‌ها عالی عمل کردند و همه پای کار بودند.

فرماندار همدان با عنوان اینکه هیئت بازرسی همدان با فراخوان عضوگیری کرده است که 30 نفر آن‌ها طلبه بودند، تصریح کرد: درصد بالایی از اعضای هیئت بازرسی بچه‌های جهادی و بسیج بودند؛ یعنی شاکله‌ تیم بازرسی فرمانداری برگرفته از نیروهای مردمی، اصناف، بازاریان، هیئت‌های حسینی، دانشجویان و از همه آحاد مردم بودند.

وی با بیان اینکه باید در رفتار عملی ولایتمداری را ثابت کنیم، گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری آن چیزی که می‌تواند شیرینی تشکیل مجلس جدید را تلخ کند، سخنان اختلاف‌انگیز، دعوا راه‌ انداختن‌ها و ستیزه‌گری‌های دشمن‌پسند است.

   رقابت انتخاباتی مجلس خبرگان رهبری در همدان مبتنی بر اخلاق اسلامی بود

مخفی در بخش پایانی سخنان خود به انتخابات مجلس خبرگان رهبری پرداخت و تصریح کرد: در انتخابات مجلس بداخلاقی‌هایی دیدیم که همه ما را مکدر کرد، اما رقابت انتخاباتی مجلس خبرگان رهبری در همدان یک الگوی قابل توجه از رقابت انتخاباتی مبتنی بر اخلاق اسلامی بود.

شناسه خبر 80755