شناسه خبر:82076
1403/2/13 12:11:58

استان مرزی ایلام ازجمله استان‌های کوهستانی ایران است و بر این اساس، روند توسعه راه‌های روستایی در این استان، کندی پیش می‌رفت، در سال‌های اخیر با برنامه‌ریزی دولت در توسعه آسفالت راه‌های روستایی، مسیر آبادانی روستاها فراهم شده است.

 

توسعه و رونق زندگی روستایی در سایه محرومیت‌زدایی یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم است که طی دو سال اخیر با روند پرشتابی به منظور ارتقای وضعیت ساختاری روستاهای استان مرزی ایلام دنبال شده است.

ارتقاء سطح زندگی در جوامع روستایی یکی از ضرورت‌های امروز به شمار می‌رود، یکی از بزرگترین دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی در طی این سالیان توجه به مناطق محروم و روستایی کشور است که خوشبختانه در این زمینه موفقیت‌های بزرگی حاصل شده به نحوی که امروز خدمات عمرانی و ایجاد زیرساخت‌های اولیه، بهداشت، درمان و آموزش در نوک پیکان این دستاوردها و اولویت‌ها قرار گرفته است.

همت در محرومیت‌زدایی و خدمات‌رسانی به مناطق محروم و روستایی ایران اسلامی به حدی گسترده شده که اکنون با ایجاد زیرساخت‌های عمرانی حتی در بسیاری از سخت‌گذرترین مناطق نیز امکانات آب، برق و گازرسانی ایجاد شده است و با حضور تکنولوژی در این مناطق، نظام زندگی روستانشینی رنگ و بویی از حضور رفاهیئت را به خود گرفته است.

خدمات زیربنایی مانند راه‌های ارتباطی از مهم‌ترین عوامل توسعه‌ای جوامع مختلف محسوب شده و این مسئله در جامعه بشری امروز نیز همواره مورد توجه دولتمردان بوده و هست تا جایی که از جاده همیشه به‌عنوان رکن مهم توسعه یاد می‌شود.

بی‌شک، روستاها در کشور ما از مناطق محروم به‌شمار رفته و نبود امکانات لازم با توجه به رشد روزافزون فناوری و زندگی مدرن شهری، طی چند دهه گذشته باعث مهاجرت بی‌رویه و گسترده روستاییان به شهرها و مناطق حاشیه‌ای آن شده که همین مسئله نیز معضلات جامعه شهری ما را امروز دوچندان کرده است.

در این رابطه نقش راه‌های ارتباطی و جاده‌ها در مناطق روستایی همواره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و این مسئله در استان ایلام نیز از گذشته‌های دور و نزدیک جزو دغدغه‌های مهم مسئولان عالی آن به‌شمار رفته است.

 

توسعه راه‌های روستایی ازجمله عوامل رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در روستاها و مهاجرت معکوس است که در دولت سیزدهم گام‌های بلندی در این بخش در کشور و به خصوص استان ایلام برداشته شده است.

با این حال، محرومیت‌زدایی در مناطق محروم روستاها ازجمله برنامه‌های دولت سیزدهم بوده و اقدامات بسیاری را در این زمینه انجام داده که یکی از این اقدامات آسفالت، بهسازی و بازسازی راه‌های روستایی بوده‌ است.

*103 کیلومتر آسفالت راه روستایی ایلام در دولت سیزدهم انجام شد

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان ایلام گفت: از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون 103 کیلومتر از راه‌های روستایی این استان آسفالت شده است.

سید زاهدین چشمه‌خاور اظهار کرد: در این مدت (ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون) 132 کیلومتر آسفالت حفاظتی و 408 کیلومتر آسفالت راه‌های اصلی و فرعی در راه‌های استان اجرا شده است.

وی افزود: نصب 41 کیلومتر نیوجرسی، نگهداری 70 کیلومتر روشنایی راه و تونل، تهیه و نصب سه هزار و 112 مترمربع تابلو اطلاعاتی از دیگر اقدامات اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای ایلام در دولت سیزدهم بوده است.

به گفته وی، عملیات 556 کیلومتر درزگیری راه و بیش از 109 هزار لکه‌گیری از دیگر اقدامات انجام شده این اداره کل در طول فعالیت دولت سیزدهم در استان است.

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای ایلام با اشاره به اعتبارات هزینه شده در بازه زمانی سه سال گذشته، گفت: در این مدت بیش از 25 هزار میلیارد ریال اعتبارات شامل استانی، ملی نفت، قیر و دیگر نهادهای همچون بنیاد علوی و بنیاد برکت هزینه شده است.

چشمه‌خاور اضافه کرد: استان ایلام از نظر روکش آسفالت و ایمنی جاده‌ها و تعمیر ماشین‌آلات مقام اول کشور را دارا بوده که نسبت به سنوات قبل قابل تأمل است.

*401 کیلومتر از راه‌های ایلام روکش آسفالت شد

وی گفت: طی سال گذشته 401 کیلومتر از راه‌های این استان روکش آسفالت شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان ایلام با اشاره به اقدامات در حوزه روکش آسفالت جاده‌ها یادآور شد: سال گذشته علاوه بر نگهداری راه‌های استان، بهسازی و اجرای ماسه آسفالت مقاطع از بین رفته رویه راه‌ها نیز در دستور کار قرار گرفته است.

چشمه‌خاور افزود: در این مدت (سال 1402) 45 کیلومتر راه فرعی، 65 کیلومتر راه روستایی و 195 کیلومتر از راه‌های اصلی استان روکش آسفالت شده است.

وی یادآور شد: در این بازه زمانی 96 کیلومتر آسفالت حفاظتی (میکروسرفیسینگ و اسلاری سیل) نیز در سطح راه‌های استان انجام شده است.

وی بیان کرد: عملیات اجرایی هزار و 896 تن لکه گیری راه‌ها و 237 کیلومتر درز گیری از دیگر اقدامات در حوزه راه‌های استان بوده است.

*ایلام، در حوزه نگهداری راه‌های فرعی و روستایی از استان‌های برتر کشور است

معاون راه روستایی راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای کشور گفت: ایلام طی سال‌های اخیر با مدیریت صحیح منابع در حوزه نگهداری راه‌های فرعی و روستایی از استان‌های برتر کشور بوده است.

خداداد مقبلی با اشاره به شرایط توپوگرافی منطقه‌ایلام یادآور شد: ضریب اعتبارات راه‌های روستایی در استان مناسب است.

وی تأکید کرد: این سازمان با وجود تردد زائران اربعین و مشکلات جاده‌ای نگاه ویژه‌ای به استان دارد و توسعه راه‌های روستایی از اولویت‌های راهداری است.

معاون راه روستایی راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای کشور اضافه کرد: با توجه به بازدیدهای صورت‌گرفته برای نگهداری و مرمت و بازسازی راه‌های روستایی استان اعتبارای تخصیص می‌یابد.

مقبلی یادآور شد: ایلام با توجه به اعتبارات سال گذشته در حوزه ساخت راه‌های فرعی و روستایی و نگهداری جزو استان‌های با عملکرد مطلوب در کشور است.

شناسه خبر 82076