شناسه خبر:82580
1403/2/25 16:41:26
دبیر اجرایی دومین کنگره ملی هشت هزار شهید استان همدان مطرح کرد:

سرود، مهم ترین رسانه انقلاب

دبیر اجرایی دومین کنگره ملی هشت هزار شهید استان همدان در آیین اختتامیه پویش سرود شهید وطن گفت: سرود مهم‌ترین رسانه انقلاب است که در دوران دفاع مقدس نیز نقش بسزایی داشت.

سپهرغرب، گروه - شهره کرمی : سپهرغرب، گروه - شهره کرمی :

سردار مهدی فرجی روز سه‌شنبه در آیین اختتامیه پویش سرود شهید وطن که در سالن اجتماعات باغ‌موزه دفاع مقدس همدان برگزار شد، ضمن تبریک دهه کرامت، افزود: در این پویش ارزشمند بیش از 100 اثر ارسال شده است.

وی با اشاره به اینکه به جایگاه سرود در کشور ما آن‌گونه که باید توجه نشده است، اظهار کرد: سرود مهم‌ترین رسانه انقلاب است و استقبال از حضرت امام (ره) در فرودگاه مهرآباد با سرود بود که جزء رویدادهای خیلی مهم ما در روز ورود ایشان در  ۱۲بهمن‌ماه سال 1357 است که  تا به امروز نیز جزء خاطره‌انگیز ترین سرودهای چهار دهه اخیر باقی مانده است.

* سرود نقش ویژه‌ای در انقلاب و دوران دفاع مقدس داشته است

سردار فرجی با عنوان اینکه سرود نقش ویژه‌ای در انقلاب و دوران دفاع مقدس داشته است، اظهار کرد:  در دوران دفاع مقدس نیز گروه‌های سرود کوچک در مناطق اجرا داشتند؛ یکی از آن‌ها که فراموش‌نشدنی و خاطره‌انگیز است، گروه سرود آباده شیراز بود.

دبیر اجرایی دومین کنگره ملی هشت هزار شهید استان همدان سرود را یک هنر رایج برشمرد و افزود: خوشبختانه در کشور ما بیشتر سرودهایی که اجرا می‌شود، مردمی است و این مهم کم‌کم جای خود را در جامعه پیدا خواهد کرد.

سردار فرجی در ادامه یادآور شد: شهیدکلاهی، شهید محمدرسول رضایی و شهید تقواطلب ازجمله شهدای 13 ساله  و هنرمندی  بودند که در گروه‌های سرود دانش‌آموزی هنرنمایی می‌کردند .

دبیر اجرایی دومین کنگره ملی هشت هزار شهید استان همدان در ادامه ابراز کرد: قبل از انقلاب سرودها  سفارشی و برای تجلیل و تکریم رژیم بود.

وی با اشاره به اینکه سرود در کشور ما می‌تواند خیلی از امور را پیش ببرد، گفت: درحال حاضر در یمن، لبنان، عراق و بحرین یکی از کارهایی که قبل از کار نظامی دنبال می‌شود، اجرای سرودهای جمعی است. 

سردار فرجی با تأکید بر اینکه امید است شما دانش‌آموزان یک رسانه ارزشمند برای انقلاب و نظام  باشید، تصریح کرد:  درحال حاضرمردم و جوانان غزه و لبنان از طریق سرودهای جمعی مظلومیت کودکان و نوجوانان غزه را به گوش جهانیان می‌رسانند .

دبیر اجرایی دومین کنگره ملی هشت هزار شهید استان همدان در بخش پایانی سخنان خود افزود: دشمن به دنبال عادی جلوه دادن قتل عام‌ها و جنایاتی است که در غزه اتفاق می‌افتد، از شما جوانان  تقاضا داریم سعی کنید به‌وسیله شعر و هنر از این مظلومان دفاع کنید.

در ادامه مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان نیز با بیان اینکه در این پویش دانش‌آموزان بیش از 100 اثر از سراسر استان دریافت شده است، اظهار کرد: پویش در رده سنی 7 تا 17 سال برگزار شد؛ در بخش دابسمش 87 اثر و هم‌خوانی و سرود همگانی 45 اثر به دبیرخانه رسید که از این بین چهار گروه در بخش هم‌خوانی، دو گروه در بخش سرود و هفت نفر در بخش دابسمش به‌عنوان برگزیده با رأی و نظر هیئت داوران انتخاب شدند.

معصومه ابراهیمی‌هژیر با اشاره به اینکه سرود و آواهای انقلابی از ابتدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مورد توجه بوده است، اظهار کرد: با توجه به جریان انقلاب ونقش مؤثری که سرود در حفظ ارزش‌های اسلامی و حماسه‌سازی ملت داشته، به‌صورت ویژه به آن نگاه شده است .

وی با اشاره به  سخنان مقام معظم رهبری درخصوص سرود، افزود: سرود یکی از ظرفیت‌های هنری گران‌بها برای گسترش ارزش‌های معرفتی است. ترکیب بدیع شعر، صدا و آهنگ در اجرای دسته‌جمعی، راز اثرگذاری استثنایی سرودهای مذهبی و ملی در همه جای جهان است و به‌حمدالله ذوق و سلیقه و هنر ایرانی در این بخش هم توانسته است کشور عزیز ما را در شمارِ سرآمدان قرار دهد.

ابراهیمی‌هژیر تصریح کرد: ستاد کنگره هشت هزار شهید استان همدان در راستای ایجاد روحیه ایثار و شهادت در سطح مدارس استان همدان هم‌زمان با دهه فجر و روز بزرگداشت شهدا، پویش سرود با عنوان شهید وطن را با هدف گسترش روحیه جهاد، شهادت، تقویت روحیه دینی، توجه به ارزش‌ها و دستاوردهای اسلام و انقلاب و در جهت جهاد تبیین و امیدآفرینی آغاز کرد.

وی در پایان تشریح کرد: آنچه برای ما مهم است، ایجاد این شور، نشاط، غیرت و امید در نگاه شما دختران و پسران است که با افتخار در مورد شهید سرود خواندید؛ این هم‌دلی و هم‌آوایی شما برای ما بسیار ارزش دارد.

شناسه خبر 82580