شناسه خبر:83300
1403/3/16 12:36:23

توسعه و ارتقای کمی و کیفی خدمات بهداشتی و درمانی در استان ایلام، به عنوان هدیه‌ای ماندگار و درخشان از "شهید جمهور " و دولت مردمی سیزدهم برای مردم این دیار و خطه مرزی به یادگار مانده است.

 توجه و تقویت زیرساخت‌های درمانی و بیمارستانی با تجهیزات به روز و استانداردهای جهانی، افزایش سطح ارائه درمانی و بهداشتی، تقویت نیروی انسانی پزشک( متخصص و فوق تخصصی) و کادر درمانی از جمله عواملی است که موجب کاهش هزینه‌های درمان و افزایش دایره خدمات درمانی و بهداشتی برای مردم استان می‌شود.

تردد زوار عتبات عالیات در طول سال و بیش از سه میلیون و ۶۰۰ هزار زائر در ایام اربعین حسینی از مرز بین‌المللی مهران و حضور مسافران و بیماران عراقی در مراکز درمانی و بیمارستانی شهر ایلام، تبادلات و اشتراکات فرهنگی مردمان میان جدار مرزی استان ایلام با کشور عراق، ظرفیت بسیار بزرگی را در حوزه گردشگری درمانی در استان ایلام فراهم کرده است.

با استقرار دولت سیزدهم و با پیگیری‌ها و دغدغه‌مندی استاندار و مسئولان ارشد استان و حوزه بهداشت و درمان استان، خوشبختانه نگاه توسعه‌مدارانه با هدف ارائه خدمات بهتر و بیشتر به جامعه استان ایلام از همان ابتدا هدف‌گذاری شد که نخستین گام برای این مسیر، افتتاح فاز اول بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی رازی شهر ایلام و تجهیز آن به تجهیزات پزشکی مدرن روز بود که نویدبخش رفع بخش مهمی از دغدغه‌های مردم و بیماران این استان بود و امروز شاهد شکوفا شدن غنچه‌های با طراوت بهداشت و درمان به مدد دولت سیزدهم در این استان هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام  با اشاره به برخی خدمات انجام شده در بیمارستان امام(ره) در مرکز این استان، اظهار کرد: در سایر بیمارستان‌های استان نیز خدمات ارزنده‌ای همچون راه اندازی بخش "سی.تی.اسکن" بیمارستان امام رضا(ع) شهر ایوان، خرید یک دستگاه "سی.تی.اسکن" برای بیمارستان امام علی(ع) شهر سرابله و راه‌اندازی دستگاه "رادیولوژی دیجیتال" درمانگاه شبانه‌روزی شهر لومار انجام شده است.

دکتر "هدایت حیدری زاده" افزود: از ابتدای کار دولت سیزدهم در استان، مرکز ناباروری سطح سه بیمارستان "آیت‌اله طالقانی ایلام" و مرکز "ناباروری" سطح ۲ بیمارستان حضرت ولی عصر(عج) دره شهر تکمیل شد و همچنین تجهیز و راه‌اندازی و همچنین ساختمان دانشکده پزشکی و پنج مرکز بهداشتی درمانی و چهار خانه بهداشت در سطح استان به بهره برداری رسید.

راه‌اندازی مرکز رشد و نوآوری‌ در مرکز استان ایلام

وی از راه‌اندازی مرکز رشد و نوآوری‌ در مرکز استان خبر داد و تصریح کرد: تاسیس سه مجتمع آموزش عالی سلامت در شهرستان‌های آبدانان، دهلران، دره‌شهر، موافقت با تاسیس مجتمع آموزش عالی سلامت شهرستان ایوان، بین‌المللی کردن دانشگاه و جذب دانشجویان خارجی در رشته پزشکی و دندانپزشکی از کشورهای همسایه و ارتقاء ۶۸ پله‌ای رتبه علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در نظام رتبه‌بندی جهانی «سایمگو»در سال۲۰۲۲ در جایگاه ۶۸۷ از دیگر اقدامات مهم دانشگاه علوم پزشکی استان در دولت سیزدهم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام، ورود این دانشگاه به نظام رتبه‌بندی تایمز در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی جهان را مهم ارزیابی کرد و افزود: هم اکنون این دانشگاه در رتبه ۶۰۰ - ۵۰۱ در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی جهان قرار دارد و به رتبه ۸۰۰ - ۶۰۱ در بین تمام دانشگاه های جهان رسیده است.

وی ادامه داد: کسب مقام اول کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه در سطح کشور، کسب ۹ رتبه برتر کشوری در جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت (هدهد) و هفت رتبه برتر کشوری در جشنواره سیمرغ توسط اساتید، کارکنان و دانشجویان یکی دیگر از افتخارات این دانشگاه در دولت سیزدهم است.

حیدری‌زاده، راه‌اندازی سالن ورزشی چندمنظوره شهدای مدافع سلامت در پردیس ۲ با ۱۲۰۰ متر زیر بنا، تبدیل وضعیت و جذب ۱۴۰۰ نفر، استخدام پیمانی ۴۲ بهورز، استخدام پیمانی ۳۲ نفر پزشک و پرستار، استخدام و جذب ۷۰ نفر نیروی حفاظت فیزیکی و خدماتی از طریق شرکت آوای سلامت از دیگر اقدامات دانشگاه علوم پزشکی ایلام در دولت مردمی ایران قوی برشمرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام افزود: ساخت فیلم مستند "سلامت در سفر اربعین" در خصوص خدمات حوزه‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی ایلام به زائرین اربعین حسینی در سال گذشته، ساخت و تجهیز مرکز فوریت‌های پزشکی و درمانی پایانه مرزی مهران با زیربنای بیش از ۲ هزار متر مربع در ۲ طبقه، بهره‌برداری از ۲ ساختمان و افتتاح چهار پایگاه جدید اورژانس پیش بیمارستانی، رونمایی از اولین اورژانس موتوری و دومین اتوبوس آمبولانس در سطح استان نیز از فعالیت‌های اخیر این دانشگاه بوده است.

پیشرفت ۹۱ درصدی تکمیل بیمارستان ۶۴ تختخوابی شهدای ملکشاهی

حیدری‌زاده در خصوص عملکرد ۶ ماهه تیم جدید مدیریتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز گفت: برگزاری آزمون استخدامی وزارت بهداشت با شرکت ۳ هزار و ۵۸۵ نفر برای جذب ۶۹۹ نفر یکی از مهم‌ترین آزمون‌هایی بود که در مدت اخیر برگزار شد و هم اکنون مراحل گزینش نهایی برای جذب این تعداد نیرو در حال انجام است.

وی با اشاره به تجهیزات خریداری و راه‌اندازی شده جدید، تصریح کرد: اختصاص اولین دستگاه رادیوتراپی درمان سرطان، تحویل یک دستگاه "سی.تی آنژیو" به بیمارستان شهید مصطفی خمینی، ورود دستگاه ERCP جهت تشخیص و درمان، خرید ۲ دستگاه "الایزا ریدر" برای۲ بیمارستان شهید مصطفی خمینی و امام خمینی (ره) ایلام، راه‌اندازی دستگاه آندوسکوپی کودکان در بیمارستان امام خمینی(ره) ایلام، ورود اولین دستگاه اسکن هسته‌ای به استان ایلام، تجهیز بهارستان شهدای دهلران به سه دستگاه سنگ شکن، سیستوسکویی و رزکتوسکوپ، بهسازی بخش "سی.تی.اسکن‌" بیمارستان شهید مصطفی خمینی ایلام و خرید دستگاه MRI بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) آبدانان از مهم‌ترین اقدامات دیگر در حوزه بهداشت و درمان ایلام است.

دکتر حیدری‌زاده با اشاره به اینکه در حوزه پرداخت مطالبات پیمانکاران، کادر درمانی و بازنشستگان نیز اقدام های سازنده‌ای در این دولت انجام شد، گفت: پرداخت ۷۰۰ میلیارد ریال به پیمانکاران حوزه غذا و دارو، ۴۰۰ میلیارد ریال به پیمانکاران حوزه تغذیه، پرداخت هفت ماه اضافه کار به کارکنان، چهار ماه کارانه پزشکان، ۲۴ ماه حق مهد کودک در راستای حمایت از قانون جوانی جمعیت، ۲۴ ماه حق مسکن، پرداخت برخی از مطالبات بازنشستگان و ... از دیگر اقداماتی بوده است که در حوزه پرداخت بخشی از مطالبات انجام شده است.

وی با بیان اینکه در دهه فجر طرح‌های خوبی در حوزه سلامت استان افتتاح شد، افزود: خوابگاه دانشجویی الغدیر با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال، کتابخانه مرکزی دانشگاه با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال، مرکز سراج، خانه بهداشت کل کل آسمان آباد، مرکز خدمات جامع سلامت شهید رجایی آبدانان، پایگاه شهری اورژانس پیش بیمارستانی دره‌شهر، مرکز تسهیلات زایمانی و رادیولوژی ایستا سیروان، مرکز جراحی اطفال بیمارستان رازی ایلام، درمانگاه خیریه مادر شهر ایوان، ساختمان اورژانس پیش بیمارستانی زرنه، خانه بهداشت باسکله ایوان، ساختمان پایگاه جاده‌ای اورژانس پیش بیمارستانی ایلام، مرکز آموزش بهورزی آبدانان با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال و ... از جمله طرح‌هایی هستند که افتتاح یا راه‌اندازی شدند.

وی ادامه داد: تجهیز مرکز تحقیقات سل و بیماری‌های ریوی دانشگاه به تجهیزات نوین، احداث چهار خانه بهداشت در شهرستان‌های چوار، ایوان و چرداول، احداث مرکز آموزشی بهورزی چرداول، احداث سه مرکز بهداشتی درمانی در آبدانان و دره‌شهر، احداث ساختمان ۶ واحدی زیست پزشک در دهلران و سیروان و افتتاح زمین چمن مصنوعی در مجموعه ورزشی امام علی (ع) از دیگر اقدامات ۶ ماهه دوم سال گذشته دانشگاه علوم پزشکی ایلام هستند.

حیدری‌زاده از اختصاص یک دستگاه ماموگرافی به استان ایلام توسط سفارت ژاپن خبر داد و گفت: ویزیت رایگان به مناسبت دهه مبارک فجر در مراکز بهداشتی و درمانی استان، جذب ۳۳ روانشناس در مراکز بهداشتی استان، پیشرفت ۹۱ درصدی تکمیل بیمارستان ۶۴ تختخوابی شهدای ملکشاهی و اجرای موفق پویش ملی سلامت به میزان ۹۲ درصد در استان ایلام از دیگر اقدامات دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام در دولت کار و کرامت بوده است.

اجرای طرح درمان رایگان کودکان زیر هفت سال در هشت مرکز درمانی ایلام

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با بیان اینکه تا کنون حدود ۲ هزار کودک به صورت رایگان در مراکز بیمارستانی استان درمان شده‌اند، گفت: طرح درمان رایگان کودکان زیر هفت سال در سطح هشت مرکز درمانی این استان اجرا می شود.

حیدری‌زاده افزود: طرح رایگان کردن هزینه های درمان کودکان زیر هفت سال در راستای ارتقاء و توسعه شاخص های حوزه بهداشت و درمان به ویژه بحث پیشگیری و درمان کودکان به همت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال ۱۴۰۲ تصویب و اجرا شده است.

وی با بیان اینکه در استان ایلام این طرح در تمام بیمارستان ها و مراکز درمانی دولتی استان اجرا شده است، ابراز کرد: همه بیمه های پایه از جمله بیمه های تامین اجتماعی، سلامت، نیروهای مسلح تمام هزینه های این طرح را تامین کرده اند و تا کنون بیش از ۲ هزار کودک از ابتدای اجرای این طرح در استان از درمان رایگان استفاده کرده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام یادآور شد: خدمات بیمارستان ها در این طرح در حوزه سرپایی، بستری موقت و بستری دائمی است و تمام هزینه های این بیماران از جمله دارو، تزریقات، بستری، آزمایشات و تصویرداری رایگان انجام شده است و با اجرای این طرح در سال های آینده شاخص مرگ و میر کودکان در کشور کاهش خواهد یافت.

دکتر حیدری‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر خانواده های عزیز ایلامی می توانند برای درمان کودکان زیر هفت سال از این طرح استفاده کنند، گفت: استان ایلام به لحاظ شاخص های درمانی و بهداشتی نسبت به میانگین کشور در وضعیت خوبی برخوردار است و در حوزه مرگ و میر کودکان نیز در حد متوسط کشوری قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای واکسیناسیون که هم اکنون شروع شده و با اجرای طرج درمان رایگان کودکان زیر هفت سال، به طور قطع در سال های آینده شاخص مرگ و میر کودکان در استان کاهش خواهد یافت.

کلنگ زنی‌ مرکز جامع رادیوتراپی، شیمی درمانی و پزشکی هسته‌ای ایلام

مرکز جامع رادیوتراپی، شیمی درمانی و پزشکی هسته ای ایلام با حضور نمایندگان مردم این استان در مجلس شورای اسلامی و استاندار ایلام در ۱۲ خردادماه سال جاری در محوطه بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی رازی کلنگ زنی شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان ایلام در این آیین، اظهار کرد: این پروژه در فاز اول با اعتبار ۵۶۰ میلیارد ریال کلنگ‌زنی شده است.

حیدری زاده با بیان اینکه این مرکز به مساحت ۶ هزار و ۷۵۰ متر مربع در سه طبقه طراحی شده است، ابراز کرد: اعتبار ساخت این مرکز از محل اعتبارات وزارت نفت تأمین شده است.

وی تصریح کرد: طبقه همکف این مرکز رادیوتراپی، طبقه اول پزشکی هسته‌ای و طبقه دوم ویژه شیمی درمانی خواهد بود و قرار است که در ۱۲ ماه فاز اول آن به بهره‌برداری برسد.

استاندار ایلام نیز در این مراسم، یادآور شد: مصوبات دور دوم سفر استانی شهید جمهور" آیت الله رئیسی" که قرار بود به زودی انجام شود، یادگاری ماندگار و ارزشمند برای مردم ایلام و توسعه این استان است.

" حسن بهرام‌نیا" با اشاره مصوبات سفر اول رئیس جمهور شهید به استان، اظهار کرد: سفر دوم شهید "آیت الله رئیسی" به استان قرار بود در روزهای آتی انجام شود و طرح‌ها و پروژه‌های بسیار تاثیرگذار برای این استان پیش بینی شده بود که این طرح‌ها و مصوبات به عنوان یادگاری بسیار ارزشمند برای مردم استان بقای خواهد ماند.

وی با بیان اینکه طرح‌ها و مصوباتی که قرار بود در سفر دوم در این استان اجرایی شود در مقام مقایسه با سفر اول حدود ۱۰ برابر از نظر اعتبار و مبلغ ریالی است، افزود: این موصبات به قوت خود باقی است و به طور یقین هر عزیزی که لباس خدمت را در قالب ریاست مجمهوری به تن کند، این مصوبات اجرایی خواهد شد.

استاندار ایلام با بیان اینکمه این مصوبات در حوزه زیرساختی، عمرانی، توسعه کشاورزی و اقتصادی با رعایت عدالت محوری و توازن منطقه ای بوده است، یادآور شد: کلنگ‌زنی مرکز جامع رادیوتراپی و شیمی‌درمانی و پزشکی‌هسته‌ای شهر ایلام جزو مصوبات سفر رییس‌جمهور شهید بود که به طور قطع، روح این شهید بزرگوار ناظر بر کلنگ‌زنی این مرکز در راستای تامین نیازمندی‌های مردم استان است.

بهرام‌نیا افزود: وجود این مرکز از نیازمندی‌های اصلی استان و مطالبه مهم مردم بود که امیدواریم با هم‌دلی و هم‌افزایی همه مسئولان، هر چه زودتر اعتبار این پروژه تأمین، تخصیص و در زمان‌بندی تعیین شده، تکمیل شود.

 

 


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 83300