شناسه خبر:83368
1403/3/17 13:04:22
خدمات دولت شهید جمهور در کردستان؛

حل مشکل آب شرب دیواندره؛ سوغات رئیس جمهور شهید

مشکل قطعی مکرر و کدورت آب دیواندره، طی سه چهار سال اخیر، به مشکلی برای دیواندره و چندین روستا تبدیل شده بود اما با همت دولت سیزدهم و در سفر شهید آیت‌الله رئیسی به کردستان، این مشکل با بهره‌برداری از تصفیه‌خانه آب شهر دیواندره برطرف شد.

در سال‌های اخیر، هر از گاهی قطعی یا افت فشار و کدورت آب شهر دیواندره، رسانه‌ای می‌شد و مسئولان شرکت آب و فاضلاب کردستان هم بر تلاش برای رفع این مشکل تأکید می‌کردند.

برخی محلات دیواندره به‌ویژه در فصل گرم، در ساعاتی از شبانه روز با قطعی آب و بعضی دیگر نیز با افت فشار مواجه می‌شدند و این موضوع باعث ایجاد نارضایتی بین مردم شده بود. این مشکل ناشی از نبود تصفیه خانه آب بود؛ چراکه آب شهروندان از رودخانه تامین می‌شد که هم از لحاظ کمی هم کیفی، کم و کاستی زیاد داشت.

چاره این کار، احداث تصفیه‌خانه بود که کار ساخت آن از سال 1391 شروع شده بود اما به دلیل عملکرد ضعیف پیمانکار و خلع ید، کار عملاً متوقف ماند تا اینکه دولت سیزدهم روی کار آمد و مسئولان شرکت آبفا با جدیت پیگیر ادامه احداث این پروژه شدند.

بهره‌برداری از تصفیه‌خانه آب دیواندره در سفر رئیس جمهور شهید

در سفر آبان‌ماه سال گذشته رئیس جمهور شهید و هیئت دولت به کردستان، 11 طرح بزرگ آب و فاضلاب در استان بهره برداری شد که تصیه‌خانه آب دیواندره هم جزو همین پروژه‌ها بود. برای ساخت تصفیه‌خانه آب دیواندره دو هزار و 500 میلیارد ریال هزینه شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کردستان در این رابطه اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح، تأمین بلندمدت آب شهر دیواندره تا افق 1425 به ظرفیت 250 لیتر بر ثانیه است که 170 لیتر بر ثانیه برای شهر دیواندره و 80 لیتر بر ثانیه هم برای مجتمع روستایی اوباتو (شامل 72 روستا) است.

محمد فرهاد، جمعیت تحت پوشش این تصفیه‌خانه را 51 هزار و 332 نفر اعلام کرد و افزود: عملیات اجرایی این پروژه از سال 1391 با ظرفیت تصفیه آب به میزان 250 لیتر بر ثانیه آغاز شد و تا پیش از دولت سیزدهم با صرف 350 میلیارد ریال هزینه، 67 درصد پیشرفت داشت اما به‌دلیل عملکرد نامناسب پیمانکار، وی خلع ید و عملیات اجرایی متوقف شده بود.

وی ادامه داد: با سفر وزیر نیرو در دی‌ماه سال 1400 به استان، دستورات لازم در راستای تأمین منابع مالی و شروع به کار مجدد پروژه صادر شد و بلافاصله با به‌کارگیری پیمانکار، عملیات اجرایی ادامه یافت و مقرر شد این پروژه تا پایان شهریورماه امسال به اتمام برسد.

مدیرعامل شرکت آبفا کردستان افزود: با توجه به نیاز آبی شهر دیواندره، راه‌اندازی تصفیه خانه آب دیواندره، پیش از موعد و طی اقدامی جهادی در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه در مردادماه 1402، تصفیه‌خانه وارد مدار و تنش آبی شهر برطرف شد.

فرهاد تأکید کرد: با تکمیل این پروژه جمعیت 51 هزار نفری شامل شهر دیواندره و 72 روستای مجتمع اوباتو از آب شرب سالم و بهداشتی به صورت پایدار بهره‌مند می‌شوند.

دیواندره در 90 کیلومتری شمال سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 83368