شناسه خبر:83521
1403/3/22 12:20:01

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام گفت: سال گذشته سه هزار و ۸۳۰ متر مربع فرش دستباف در مناطق مختلف این استان تولید شده است.

رضا محمدرحیمی روز سه‌شنبه اظهار کرد: طی سال گذشته ۵۱۷ فقره تسهیلات اشتغالزایی به میزان ۴۳۰ هزار و ۸۵۰ میلیون ریال در این حوزه پرداخت شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام یادآور شد: ۲۱ مورد صدور مجوز تاسیس کارگاه فرش سال گذشته در استان صادر و ۱۴ مورد دوره‌های آموزشی برای فرشبافان برگزار شده است.

محمدرحیمی بیان کرد: فرش دستبافت یکی از مهم ترین ظرفیت‌های اقتصادی ایلام شناخته می‌شود و بیش از سه هزار و ۵۰ بافنده در سطح استان شناسایی شده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته سه هزار و ۸۵۰ مترمربع فرش دستباف در مناطق مختلف ایلام تولید شده است، یادآور شد: بیش از سه هزار نفر از بافندگان استان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته‌اند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام تاکید کرد: حمایت‌های بیمه‌ای از بافندگان قدیم و جدید نقش مهمی در تثبیت اشتغال قالیبافان و استمرار تولید در این حوزه دارد، همچنین با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه ارائه تسهیلات کم‌بهره به بافندگان و کارگاه‌های تولید فرش استان ضروری است.

محمدرحیمی اضافه کرد: حمایت صندوق ضمانت صادرات از تجار و اتحادیه‌های صادرکننده فرش دستباف ضروری است، هم اکنون عمده بازار هدف صنعت فرش به روی تولیدکنندگان بسته است.

 فرش دستباف استان ایلام علاوه بر اینکه نمادی از فرهنگ هنر مردم ایلام است، یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی برای حل مشکل بیکاری جوانان استان به شمار می‌رود و لازم است مسئولان ارشد استانی برای حل مشکلات این حوزه قدم‌های بیشتری بردارند.

هرچند در استان ایلام برند خاصی در حوزه فرش وجود ندارد، اما طبق گفته بسیاری از کارشناسان این حوزه، تولیدات فرش دستباف استان از نظر کیفی و کمی قابل توجه بوده و استان در زمینه فرشبافی دارای استعدادهای بالقوه و پتانسیل‌های فراوانی است.

 

بیشتر بافندگان فرش در استان ایلام را زنان تشکیل می‌دهند، رونق هنر فرشبافی می‌تواند تا حدود زیادی آسیب‌های اجتماعی به خصوص در حوزه زنان را در استان کاهش دهد.

شناسه خبر 83521