شناسه خبر:83534
1403/3/22 13:36:12

دبیر میز پیشگیری از مصرف موادمخدر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت: در گذشته چندین نوع شیوع‌شناسی انجام شده و آخرین آن نیز به سال 1394 برمی‌گردد اما از آن روز تاکنون هیچ‌گونه شیوع‌شناسی جدی انجام نشده و جای آن بسیار خالی است.

ابوالحسن صفرپور، اظهار کرد: تنها آسیب جدی که برای آن نهاد مشخص وجود دارد اعتیاد است، ستاد مبارزه با مواد مخدر متولی آسیب اعتیاد بوده و دبیرکل و دبیرخرانه این ستاد، مسئولیت شیوع‌شناسی اعتیاد را بر عهده دارند و در قانون هم به آن اشاره شده که باید این اقدام انجام شود.

وی افزود: در گذشته چندین نوع شیوع‌شناسی انجام شده و آخرین آن نیز به سال 1394 برمی‌گردد، اما از آن روز تاکنون هیچ گونه شیوع‌شناسی جدی انجام نشده و جای آن بسیار خالی است.

وی درباره آمار‌های موجود در حوزه اعتیاد نیز گفت: برخلاف آن که شیوع‌شناسی رسمی صورت نگرفته اما ممکن است پژوهش‌ها و پیمایش‌های موردی و روی جمعیت و جغرافیای محدودی انجام شده که این آمار‌ها بیانگر سیمای کلی جمعیت معتادان کشور نیست و ما هم نمی‌توانیم براساس آن برنامه‌ریزی کنیم.

دبیر میز پیشگیری از مصرف موادمخدر شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: امروز ما شیوع‌شناسی جدی نداریم و با این تفاصیل باید پرسید وقتی شیوع‌شناسی که تصویر کلی جمعیت را نشان می‌دهد صورت نگرفته بر چه اساسی برای آینده کشور برنامه‌ریزی می‌کنید؟

صفرپور یادآور شد: اگر این شیوع‌شناسی به‌صورت سالانه صورت بگیرد و به‌صورت متمادی در سال‌های بعدی نیز تکرار شود آن زمان می‌توانیم برنامه‌ریزی جدی را تدوین و به سمت ریشه‌کنی مواد مخدر و اعتیاد حرکت کنیم.


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 83534