شناسه خبر:83609
1403/3/24 12:24:10

استاندار کردستان گفت: ساخت مسکن ملی در شهرهای زیر 25 هزار جمعیت سرعت بگیرد و به سرعت عملیات ساخت و ساز انجام شود.

 اسماعیل زارعی‌کوشا در جلسه شورای مسکن استان کردستان اظهار کرد: از بنیاد مسکن بابت اقدامات خوبی که در حوزه مسکن روستایی و مسکن شهرهای زیر 25 هزار نفر انجام داده‌اند قابل توجه و تقدیر است.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم ساخت مسکن ملی در شهرهای زیر 25 هزار جمعیت سرعت بگیرد و به سرعت عملیات ساخت و ساز انجام شود.
وی گفت: جلسه ویژه‌ای برای رفع مشکلات و موانع سد راه صدور مجوزها برای شهرهای زیر 25 هزار جمعیت برگزار شود و شهرهایی هم که در زمینه تامین زمین مشکل دارند یک ورود جدی پیدا کنید.
استاندار کردستان با بیان اینکه در مجموعه شهرهای استان کارها پیش می‌رود، افزود: ما به رغم گزارشی که ارائه شد، اما سرعت کار هنوز مطلوب و رضایت‌بخش نیست.
وی تصریح کرد: با گذشت سه هفته از تعیین زمان برای اعلام مشوق‌ها و بسته‌های تشویقی بافت فرسوده هنوز اتفاقی در این خصوص نیفتاده است این قابل قبول نیست.
استاندار کردستان با بیان اینکه مصوبات جلسات شورای مسکن باید به صورت جدی پیگیری شود، گفت: مصوبه‌ای که در طول سه هفته انجام نشده قطعا ظرف سه روز آینده نیز انجام نمی‌شود لذا باید تذکرات و پیگیری‌های لازم انجام گیرد.
زارعی‌کوشا افزود: در مجموع در اجرای طرح بافت فرسوده عملکرد مطلوبی نداریم توقع داریم در حوزه بازآفرینی در استان به صورت جدی کار شود و این ظرفیت که یک ضرورت برای استان است مورد استفاده قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه موضوع تنظیم بازار مسکن بسیار مهم است، گفت: در زمینه بازرسی از واحدهای املاک چه اقداماتی انجام شده و وضعیت اجاره و غیره به چه صورت است.
استاندار کردستان اضافه کرد: تورم مسکن و اجاره بها در برخی شهرها به حدی بالاست که تمدید برای شهروندان تقریبا امکان پذیر نیست در این راستا نظارت جدی باید صورت بگیرد.
زارعی‌کوشا اظهار کرد: در زمینه پرداخت تسهیلات بانک‌ها و همراهی سیستم بانکی در اجرای این طرح تقریبا روند بهبودی را شاهد هستیم اما نیاز به سرعت بخشی در این حوزه داریم.
وی عنوان کرد: سخنانی که موجب دلسردی مردم می‌شود گناه نابخشونی است با کارشناسان و کارمندانی که در بدنه اداری و یا سیستم بانکی با بیان مطالب مختلف از جمله تسهیلات نداریم و غیره موجب ناامیدی مردم می‌شوند باید قاطعا برخورد شود این آسیب‌رسان است.
استاندار کردستان خطاب به مدیرکل راه و شهرسازی کردستان گفت: در مجموعه راه شهرسازی کسی حق ندارد، کار بدون هماهنگی انجام دهد و سرخود در موارد مختلف اقدام به مکاتبه کند و برای فلان مجموعه که در بحث مولدسازی واگذار شده برای ما داستان شروع کند هرکس این کار را انجام دهد برخورد خواهیم کرد.
زارعی‌کوشا تصریح کرد: کسی که برای خودشیرینی می‌خواهد در مسیر پروژه و طرح‌های استان چوب لای چرخ بگذارد به درد استان نمی‌خورد باید برداشته شود.
وی افزود: نباید کارها و اقدامات شبانه روزی که در اداره کل راه و شهرسازی انجام می‌شود با اقدامی ناپخته و غیرقابل قبول دچار خدشه شود.
وی با بیان اینکه با ما با سازمان ملی مسکن طی این چند سال کم درگیر نبوده‌ایم، گفت: نباید در شرایطی که دستور و مجوزهای فلان زمین را در قالب مولدسازی برای استان گرفته‌ایم بخواهند با مکاتبات بی‌خود به سازمان ملی وقفه در کار بیندازد باید ریشه کسانی که مانع اندازی می‌کنند خشکانده شود.
استاندار کردستان افزود: جلسات شورای مسکن هم باید هر دو هفته یک بار برگزار و مشکلات و مواردی که وجود دارد باید رفع و به لحاظ قانونی و حقوقی انجام تا در فرایند اجرا مشکلی نداشته باشیم.

 

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان گفت: با الحاق قریب 300 هکتار اراضی مسکن ملی تا روز یکشنبه در مجموع اراضی مسکن ملی 15 هزار متقاضی دیگر در سنندج تعیین تکلیف می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، جهانگیر الیاسی صبج امروز در جلسه شورای مسکن استان کردستان اظهار کرد: ساخت ٤ میلیون مسکن در 5 حوزە مسکن روستایی، مسکن در بافت فرسودە، مسکن خود مالکی، ساخت بە صورت استیجاری و مسکن حمایتی برنامە دولت در قالب مسکن ملی است.
وی با اشاره به ثبت نام بیش از ۲۰۴ هزار کردستانی در نهضت ملی مسکن، گفت: تعهد دولت در استان کردستان ساخت ۳٦ هزار و ٨۰۰ واحد مسکن حمایتی است.
الیاسی با بیان اینکه وجود ۹۲ هزار متقاضی یعنی سه برابر ظرفیت و برنامه تعیین شده و ساماندهی این میزان، استان کردستان را با چالشی جدی در حوزە نهضت ملی مسکن مواجە کردە است، عنوان کرد: از آنجایی کە توپوگرافی استان کردستان عمدتا خشن است، آمادەسازی این اراضی برای دولت و مردم نیازمند صرف هزینە و زمان بیشتر نسبت به دیگر استان‌هاست.
مدیرکل راە و شهرسازی استان کردستان عنوان کرد: هدف ما ساماندهی ۹۲ هزار متقاضی نهضت ملی مسکن در استان کردستان است کە برای این میزان متقاضی زمین‌ها در نقاط مختلف استان شناسایی شدە است.
وی در ادامه با بیان اینکه بازآفرینی شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر یکی از طرح‌های مهم در دست اقدام وزارت راه و شهرسازی است، عنوان کرد: استان در بخش صدور پروانه به نسبت جمعیت بافت‌های فرسوده در وضعیت مطلوبی قرار دارد.
وی با بیان اینکه بومی‌سازی بسته‌های تشویقی برای بافت‌های فرسوده مورد توجه قرار گرفته است، گفت: گروه‌های واسط یا میانه از طرف شهرداری باید به محلات بافت فرسوده مراجعه کنند که این مهم تاکنون محقق نشده است.
الیاسی همچنین افزود: 27 هکتاری نایسر و برازان سنندج و در مجموع الحاق قریب 300 هکتار اراضی مسکن ملی تا روز یکشنبه تعیین تکلیف می‌شود و با الحاق این میزان اراضی زمین 15 هزار متقاضی دیگر در سنندج تعیین تکلیف می‌شود.
وی اضافه کرد: 200 هکتار شمال شهر 50 هکتار تعیین تکلیف و منتظر تعیین تکلیف 50 هتکار هستیم خواهش می کنیم در بحث شهرک نیشتمان قلع و قمع ساخت و سازهای غیرمجاز انجام شود.
معاون مسکن و شهرسازی کردستان هم در این جلسه در مورد وضعیت استان در اجرای این برنامه اظهار کرد: استان کردستان براساس پایش استان‌ها در بافت فرسوده رتبه دهم را دارد.
وی تصریح کرد: تعهدات استان براساس سهمیه در نظر گرفته شده برای نوسازی بافت فرسوده پیگیری شده و در حوزه نوسازی استان هشتم کشور هستیم ولی در زمینه تشویقی عملکرد مطلوبی نداریم.
جمشیدی با بیان اینکه بسته‌های تشویقی برای بافت‌های فرسوده از سوی شرکت بازآفرینی ایران در نظر گرفته شده است، گفت: اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم در این زمینه نیاز ضروری است و باید در قالب‌های مختلف دنبال شود.
به گفته وی، رزمایش بازآفرینی شهری هفته آینده در استان برگزار می‌شود که در این حوزه نیز نیازمند اطلاع‌رسانی هستیم.
وی اضافه کرد: سه مدرسه در شهرهای سقز، قروه و بیجار در قالب طرح بازآفرینی بافت فرسوده مورد توجه قرار گرفت و در سفر رییس جمهور جمهور شهید اعتبارات مورد نیاز برای آن در نظر گرفته شد.

شناسه خبر 83609