شناسه خبر:83615
1403/3/24 13:24:28

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی امروز دوشنبه اعلام کرد که با اقدامات تأمین نهاده و سیاست‌های حمایتی دولت، صنعت مرغ به مرحله صادرات رسیده و ظرفیت صادرات یک میلیون تن مرغ وجود دارد.

علی ابراهیمی در نشست خبری اعلام کرد در حالی که سال گذشته کشور مجبور به واردات مرغ بود امسال با رفع مشکلات تولید جوجه یک‌روزه و نیاز نهاده مرغداران، تولید افزایش یافت و امسال به مرحله صادرات مرغ رسیدیم و اکنون ظرفیت تولید 3,5 میلیون تن مرغ در کشور ایجاد شده است.

به گفته وی واگذاری امور به تشکل‌ها و تسهیل واردات نهاده و پیگیری وزارت جهاد کشاورزی برای رفع موانع تولید در افزایش تولید مرغ بسیار مؤثر بود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی افزود که از ابتدای سال 1403 میانگین 150 میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام می‌شود که مفهوم آن مازاد تولید است این در حالی است که جوجه‌ریزی فروردین سال گذشته حدود 105 میلیون قطعه بود در عین حال قیمت مرغ زنده نسبت به سال گذشته حتی روند کاهشی داشته است.

ابراهیمی تأکید کرد: در هشت ماه گذشته بازار مرغ روند با ثباتی داشته و میانگین مرغ زنده 56 تا 57 هزار تومان است اما تلاش خواهیم کرد که از ضرر و زیان مرغداران جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت صادراتی کالاهای اساسی قدرت چانه‌زنی ایران را در ارتباطات بین‌المللی تحکیم می‌بخشد، تصریح کرد: باید سیاست‌ها در جهت حمایت از تداوم صادرات باشد که طعم و قیمت مناسب مرغ ایرانی یک مزیت برای صادرکنندگان محسوب می‌شود و ظرفیت صادرات سالانه یک میلیون تن در کشور وجود دارد.

به گفته این مسئول برای تنوع‌بخشی به بازار صادراتی با شرکت‌های چینی هم مذاکره شده و با کردستان عراق هم وارد مذاکره می‌شویم.

ابراهیمی این را هم گفت که بنا نداریم قیمت مرغ را افزایش دهیم اما مراقبت می‌کنیم که با ابزار صادرات مانع از کاهش بیشتر قیمت شویم‌ تا تولیدکنندگان ضرر نکنند.

در ادامه محمدحسین زمانی؛ عضو هیئت‌مدیره مرغداران گوشتی کشور پایین بودن قیمت مرغ برای تولیدکننده را مشکل اصلی عنوان کرد و گفت قیمت‌ها باید طوری باشد که مرغداران برای ادامه تولید ترغیب شوند.


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 83615