شناسه خبر:83635
1403/3/24 16:02:48

مدیر بنیاد مسکن تویسرکان گفت: تاکنون بیش از هفت هزار و 300 واحد مسکن با ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به مبلغ 754 میلیارد تومان در روستاهای این شهرستان مقاوم‌سازی شده است.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی بنیاد مسکن استان همدان، سهیل مومیوند با بیان اینکه مسکن روستایی محل فعل و انفعالات اقتصادی و اجتماعی روستاییان بوده و به‌عنوان منبع ظهور و بروز هویت فرهنگی ایفای نقش می‌کند، گفت: بر این اساس و به‌منظور کاهش اثرات بلایای طبیعی و ارتقای کیفی مسکن در روستاها طرح مقاوم‌سازی، نوسازی و بازسازی مسکن روستایی در کشور شروع و در شهرستان تویسرکان هم با وجود حدود 13 هزار و 500 واحد مسکن فرسوده روستایی، تاکنون اقدامات خوبی در جهت مقاوم‌سازی انجام شده است.

وی افزود: هم‌اکنون با کمک و مساعدت دولت‌ها، نظام بانکی، همت روستاییان و تلاش همکاران بنیاد مسکن، بیش از هفت هزار و 300 واحد مسکن در روستا با ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به مبلغ 754 میلیارد تومان، مقاوم‌سازی شده است.

مومیوند ابراز کرد: با شروع طرح نهضت ملی مسکن در استان سهمی از ساخت یک میلیون مسکن در سال به مسکن روستایی تعلق گرفت که سهم استان حدود 48 هزار واحد بوده و با توزیع براساس شاخص‌ها در سال گذشته تعداد 900 فقره سهمیه به شهرستان تویسرکان تعلق گرفت؛ در این ارتباط تاکنون تعداد 800 فقره به بانک معرفی شده و 430 مورد عقد قراداد صورت پذیرفته است.

مدیر بنیاد مسکن تویسرکان در ادامه تعداد واحد ساخته‌شده از ابتدای دولت سیزدهم در این شهرستان را 323 فقره برشمرد و اظهار کرد: این واحد‌ها با پرداخت تسهیلاتی به ارزش 65 میلیارد تومان و میانگین مساحت 120 متر مربع و به همراه آورده متقاضی ساخته شده است.

وی با اشاره به وجود دو بخش مرکزی و قلقلرود در این شهرستان، بهره‌مندی بخش قلقل‌رود را از این تسهیلات به نسبت بیشتر عنوان کرد و افزود: درصد مقام‌سازی در بخش قلقل‌رود 65 درصد است که این رقم در حد میانگین استانی را نشان می‌دهد و اما در بخش مرکزی مقاوم‌سازی 48 درصد انجام شده که نیازمند تلاش برای رسیدن به میانگین‌های کشور و استان است.

این مقام مسئول درخصوص کمک‌های بلاعوض اظهار کرد: از طریق حساب 100 حضرت امام (ره) و پرداخت بلاعوض به واحدهای درحال ساخت روستاییان در قالب بلاعوض اقشار، مسکن محرومان، بازسازی سیل سال 98 و کمک خیرین تاکنون 25 میلیارد تومان به یک‌هزار و 150 واحد روستایی کمک شده است.

وی در ادامه به همکاری مطلوب نهادهای حمایتی با بنیاد مسکن اشاره و ابراز کرد: در این خصوص در شهرستان تویسرکان همدلی و همکاری خوبی بین بنیاد مسکن و نهادهای حمایتی ازجمله کمیته امداد، بهزیستی و بسیج سازندگی وجود دارد؛ با توجه به تفاهم‌نامه‌های کشوری، این شهرستان در ساخت واحدها با مشارکت نهادهای حمایتی برای افراد زیر پوشش در قالب تفاهم‌نامه‌ 40 هزار کمیته امداد و بسیج سازندگی، تفاهم‌نامه 10 هزار بهزیستی و تفاهم‌نامه پنج هزار کمیته امداد عملکرد بسیار مطلوبی داشته است، به‌گونه‌ای که در تفاهم‌نامه بهزیستی نخستین شهرستان بوده که تمامی سهمیه را جذب کرده، ساخته و به بهره‌برداری رسانیده است.

مومیوند از برنامه بنیاد مسکن برای مقاوم‌سازی تمامی واحدهای روستایی شهرستان خبر داد و اظهار کرد: برای این منظور نیاز به ارائه هشت هزار و 700 فقره تسهیلات داریم تا با همت مردم، مسئولان و دستگاه‌های مربوطه موفق به مقاوم‌سازی صددرصدی در روستاها شویم و شاهد ارتقای کیفیت زندگی و حفاظت از جان ومال روستاییان در حوادث طبیعی باشیم.

شناسه خبر 83635