شناسه خبر:83800
1403/3/29 18:27:31

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه طرح توانمندسازی و مولدسازی روستاهای استان به‌صورت جدی در دستور است، گفت: افزایش تولید، توانمندسازی روستاها و گردشگری کشاورزی از مزایای این طرح است.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، رضا بهراملو با اشاره به نام‌گذاری روز و هفته جهاد کشاورزی به فرمان حضرت امام (ره)، اظهار کرد: سه هزار و 100 شهید در کشور و 100 شهید در استان از جهادگران سنگرساز بی‌سنگر تقدیم انقلاب شده است.

وی با اشاره به اینکه 12 آزاده و 62 جانباز سنگرساز بی‌سنگر نیز از استان همدان تقدیم انقلاب شده است، تصریح کرد: درحال حاضر ما جهادگران عرصه اقتصاد در سنگر اقتصاد مقاومتی به تأسی از روحیه جهادی سنگرسازان بی‌سنگر با همدلی و هم‌افزایی وظیفه خطیر امنیت غذایی را به‌طور کمی و کیفی دنبال می‌کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه یادآور شد: همدان تنها استانی است که نقشه راه تولیدات کشاورزی را در پنج جلد کتاب تدوین کرده؛ به‌نحوی که تولید در استان ما به‌عنوان نخستین استان در کشور، تصادفی نیست.

وی همچنین خاطرنشان کرد: یک میلیون هکتار از اراضی استان همدان، اراضی کشاورزی است؛ به‌نحوی که 260 هزار هکتار از این میزان اراضی آبی به شمار می‌رود و 90 درصد از تولیدات استان را در بر می‌گیرد.

بهراملو با اشاره به اینکه از این میزان 80 هزار هکتار اراضی باغی و 180 هزار هکتار زراعت آبی است، بیان کرد: 163 هزار هکتار از اراضی آبی استان مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری شده، چراکه ارتقای بهره‌وری آب به‌جد در دستور کار است.

وی با تأکید بر اینکه 440 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان دیم است، اظهار کرد: از مجموع اراضی کشاورزی 4.5 تا 4‌.7 میلیون تُن تولید در استان انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه با توجه به شعار سال افزایش تولید به پنج میلیون تُن در سال 1403 و 6 میلیون تُن در سال 1410 و 9 میلیون تُن در سال 1440 با جدیت دنبال می‌شود، تأکید کرد: استان همدان 1.2 مساحت کشور و تولیدی معادل 4.5 تا 5 درصد محصولات کشاورزی در کشور را برعهده دارد.

بهراملو به تولید سالانه 130 میلیون تُن محصول کشاورزی در کشور اشاره کرد و گفت: پیش از انقلاب این رقم 25 میلیون تُن گزارش شده است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه طرح توانمندسازی و مولدسازی روستاها مجدانه در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی است، خاطرنشان کرد: توسعه دامداری‌های سبک و سنگین روستایی، توسعه شیلات و زنبورستان‌ها، ایجاد صنایع کوچک روستایی در قالب صنایع لبنی، میوه خشک و صنعت بسته‌بندی، ایجاد گلخانه‌های کوچک‌مقیاس 300 متر مربعی و توسعه فروشگاه‌های عرضه مستقیم محصولات روستایی از اهداف طرح هر روستا یک دامداری است‌.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان همچنین توزیع محصولات سالم در روستاها و نقاط شهری را از مزایای مولدسازی روستاها دانست و گفت: این مهم گردشگری کشاورزی را نیز به همراه دارد و در همین راستا مجوزهایی صادر شده است.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 83800