شناسه خبر:84325
1403/4/13 16:17:10

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان تویسرکان با اشاره به بازگشت حجاج بیت‌الله‌الحرام به وطن و افزایش خرید و ذبح دام در مراسم استقبال، درخصوص هرگونه کشتار دام به‌صورت غیر مجاز و ذبح دام در معابر عمومی و به خطر افتادن سلامت شهروندان هشدار داد.

احمد اسکندری روز چهارشنبه با اشاره به بازگشت حجاج بیت‌الله‌الحرام به وطن و افزایش خرید و ذبح دام در مراسم استقبال، درخصوص هرگونه کشتار دام به‌صورت غیر مجاز و ذبح دام در معابر عمومی و به خطر افتادن سلامت شهروندان هشدار داد.

وی با اشاره به شروع فصل تابستان و افزایش موارد ابتلا به بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو در این ایام، یکی از راه‌های انتقال و شیوع این بیماری به انسان را تماس مستقیم با گوشت و لاشه دام مبتلا به بیماری برشمرد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان تویسرکان یادآور شد: مهم‌ترین راه پیشگیری از این بیماری، حفاظت و رعایت بهداشت فردی ازجمله پوشیدن لباس کار، دستکش، ماسک و عینک مناسب توسط افرادی است که در معرض دام زنده و لاشه دام کشتاری هستند. ️

وی با اشاره به عواقب خطرناک کشتار غیر مجاز دام خارج از کشتارگاه و در معابر عمومی در مراسم استقبال از حجاج، خاطرنشان کرد: بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در کمین سلامت جامعه هستند و سهل‌انگاری در امور بهداشتی و به‌ویژه کشتار دام در منازل و معابر، می‌تواند احتمال بروز برخی از بیماری‌ها از قبیل تب مالت، سیاه‌زخم (شاربن) و بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو را افزایش دهد.

اسکندری افزود: لازم است لاشه و سایر ضمایم خوراکی دام ذبح‌شده به مدت 24 ساعت در یخچال قرار گرفته و سپس به مصرف برسد.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 84325