شناسه خبر:84751
1403/4/24 13:26:52

استاندار کردستان گفت: مهارت‌آموزی ریل تغییر فرهنگ کار در کشور است و یکی از مهمترین راهکارهای برون‌رفت از بیکاری به شمار می‌رود که باید در میان دانش‌آموزان نهادینه شود.

اسماعیل زارعی کوشا روز یکشنبه در جلسه مشترک شورای آموزش و پرورش و شورای پشتیبانی سوادآموزی استان کردستان در سنندج اظهار کرد: در حال حاضر عمده آمار بیکاری ما بیکاری فارغ التحصیلانی است که فاقد مهارت بوده و وابسته به درآمد خانواده هستند.

وی افزود: گرایش به کار دولتی و پشت میزنشینی براساس یک فرهنگ غیربومی به یک ارزش تبدیل شده است در حالیکه در گذشته کارهای دسته جمعی و کار برسر مزارع یک ارزش به شمار می‌رفت.

استاندار کردستان ادامه داد: هم‌اکنون خیلی از واحدهای تولیدی ما به نیروی کار نیاز دارند اما پیدا نمی کنند که دلیل اصلی آن هم نداشتن مهارت جوانان است، لذا اصرار دارند نیروهای افغانی را بکارگیری کنند چرا که در غیراینصورت مجبور به تعطیلی واحدها خواهند شد.

زارعی‌کوشا اضافه کرد: در حال حاضر بسیاری از رشته‌های نظری بازار کار ندارند، بنابراین فارغ‌التحصیلان ما باید در کنار تحصیل در هر رشته‌ای یک مهارت را نیز فرا بگیرند تا در آینده دچار مشکل نشوند.

وی با تاکید براینکه مهارت‌آموزی باید از همان دوران مدرسه در بین دانش‌آموزان شروع شود، گفت: دانش‌آموزان باید از همان دوران کودکی و نوجوانی راه‌های کسب درآمد و ورود به بازار کار را یادبگیرند تا در آینده فقط وابسته به مدرک تحصیلی نباشند.

استاندار کردستان همچنین با انتقاد از مصوبه افزایش 100 درصدی هزینه‌ ثبت‌نام مدارس غیرانتفاعی، یادآور شد: هزینه‌ها حداقل باید 50 درصد افزایش یابد، ضمن اینکه شهریه حداقل سه میلیون تومان و سقف 6 میلیون تومان در نظر گرفته شود تا خانواده‌ها نیز در تامین آن دچار مشکل نشوند.

وی همچنین به شاخص‌های سوادآموزی در استان اشاره کرد و گفت: ارزیابی مدیران شهرستان‌های استان براساس تحقق برنامه‌های سوادآموزی باشد.

 مدیرکل آموزش و پرورش کردستان گفت:در حال حاضر سرانه فضای آموزشی استان پایین تر از میانگین کشوری است.  

هاشم ناظمی جلال  اظهار کرد: میانگین کشوری سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش‌آموز پنج و نیم متر است و ما در این زمینه پایین‌تر از میانگین کشوری هستیم.

وی افزود: در سطح استان، ۶ شهرستان در زمینه سرانه‌ فضای آموزشی پایین تر از میانگین استان بوده که ناحیه یک سنندج نیز یکی از این ۶ مورد است و از لحاظ سرانه دانش‌آموزی بویژه در نواحی حاشیه وضعیت خوبی ندارد.

مدیرکل اموزش و پرورش کردستان به حمایت‌های خیرین در زمینه مدرسه‌سازی اشاره کرد و گفت: روند کمک‌های خیرین در امر مدرسه سازی استان تاکنون مطلوب بوده است اما با توجه به وضعیت فضاهای آموزشی این مهم باید بیش از پیش تقویت شود.

لزوم تعیین تکلیف پروژه حیات طیبه

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز کردستان نیز در این جلسه به وضعیت بزرگترین پروژه آموزشی استان اشاره و اظهار کرد: عملیات احداث پروژه حیات طیبه ازسال ۱۳۹۰ در استان آغاز و سه پیمانکار تغییر کرده و هنوز تکمیل نشده است.

ابراهیم مرادی افزود: این پروژه با ۱۱ هزار متر مریع زیربنا در چهار بلوک و ۴۴ کلاس آموزشی بزرگترین پروژه آموزشی در حال اجرای استان است که ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با توجه به اینکه در بافت متراکم شهری قرار دارد نیاز است هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود و سازمان نوسازی خلعیت پیمانکار را انجام دهد.

تحصیل ۳۷ درصد دانش‌آموزان کردستانی در رشته‌های فنی و حرفه‌ای

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان نیز در این جلسه، در زمینه آیین‌نامه تقویت و توسعه مهارت‌آموزی دانش‌آموزان اظهار کرد: براساس این آیین‌نامه باید تا پایان برنامه هفتم توسعه ۵۰ درصد دانش آموزان ما در شاخه فنی حرفه‌ای و کاردانش تحصیل کنند که این رقم در استان ۳۷ درصد است.

حجت الله موسوی افزود: آموزش و پرورش موظف است سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی دردوره دوم متوسطه استان را به حداقل ۵۰ درصد کل دانش آموزان دوره متوسطه برساند که برای این مهم باید ۷۰۰ کلاس به هنرستان‌های استان اضافه شود و برای این مهم باید از هم‌اکنون اقدام کنیم.

وی به آموزش همراه با تولید هنرستان‌های استان اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیاز به منابع مالی داریم که بخشی را آموزش و پرورش می تواند تامین کند اما کافی نیست.

موسوی افزود: هنرستان‌های استان در تابستان جاری در رشته‌های مختلف در حال تولید هستند که درخواست داریم شهرداری مکانی را در اختیار ما برای فروش و عرضه تولیدات هنرستان‌ها قرار دهد که دانش آموزان هم با بازار کار آشنا شوند.

شناسه خبر 84751