شناسه خبر:87883
1403/8/3 15:53:00

استاندار همدان گفت: راه‌اندازی مرکز مطالعات تمدن غرب، برگزاری همایش بین‌المللی هگمتانه، تکمیل و بهره‌برداری موزه منطقه غرب کشور و راه‌اندازی موزه معاصر سفال، مصوبات سفر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استان همدان است.


روز پنجشنبه شورای اداری استان همدان با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاونان وی، استاندار همدان، نماینده مردم همدان در خبرگان رهبری، نمایندگان مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی و مدیران دستگاه‌های اجرایی در سالن همایش‌های استانداری برگزار شد.
* قدردانی از تاریخ این سرزمین یعنی افتخار به زیستن در ایران
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این جلسه گفت: نمایندگان مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در سطح ملی اثرگذار هستند و حضور یک استاندار با رأی زیاد، نشان از وضعیت بسیار خوب همدان در این بخش دارد و این نوید را می‌دهد که کارهای بزرگی می‌توان در این استان انجام داد.
سیدرضا صالحی‌امیری سپس خاطرنشان کرد: این دولت، دولت وفاق، همدلی و همگرایی است و مردم از هیچ مسئولی جز کارآمدی توقعی ندارند. امروز دیگر بودن در حاشیه و حاشیه‌سازی جواب نمی‌دهد؛ باید در متن بود، از حاشیه و هرز انرژی پرهیز کرد و در مسیری که رهبر انقلاب برای ما ترسیم کرده‌اند، گام برداشت.
وی با این بیان که وفاق یعنی حرکت در دایره نظام و پرهیز از حاشیه‌ای که به انشقاق جامعه بینجامد، اظهار کرد: کسانی که بر طبل تفرقه می‌کوبند، دلسوز جامعه و مردم نیستند؛ وفاق بن‌مایه انقلاب اسلامی بوده و در سراسر اندیشه امام وفاق و اتحاد موج می‌زند.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: این دولت فقط یک انتخاب انجام داده و آن این است که به فکر حل مشکلات مردم باشد و لاغیر.
صالحی‌امیری سپس با اشاره به کهن‌دیار همدان، گفت: هنوز برای من مکشوف نشده این سرزمین چه رمزهایی دارد، هرجای این جغرافیا را بشکافید، یک رمز جدید یافت می‌شود. از استاندار همدان می‌خواهم این تاریخ، تمدن و فرهنگ را با راه‌اندازی یک مرکز مطالعات تمدن غرب به محوریت همدان، فعال کند.
وی ادامه داد: از آموزش‌وپرورش می‌خواهم مبانی تمدن هگمتانه را به نوجوانان و جوانان بیاموزد که هم تمدن‌ساز است و هم غرورآفرین؛ کاش به‌جای محفوظات از تمدن این دیار می‌گفتیم تا جوانانمان به زیستن در این دیار افتخار کنند.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: کاش آموزش عالی به دانشجویان می‌گفت آنچه خود دارند، از بیگانه تمنا نکنند، کاش رازهای این سرزمین را افشا می‌کردیم تا همگان بدانند اینجا بهترین جای جهان است.
صالحی‌امیری با این بیان که تلاش بسیاری شد که هگمتانه معرفی شود، اظهار کرد: هگمتانه مثل خورشیدی است که به ایران و جهان نور و گرما می‌دهد و اگر معرفی شود، سیل گردشگر وارد این دیار خواهد شد.
وی ادامه داد: همه باید این سرزمین را از نو بشناسند که آنچه این سرزمین دارد، از ذخایر بانک مرکزی غنی‌تر است. امیدوارم مجموعه‌ای از اکتشافات و مطالعات در این حوزه شکل گرفته و در قالب فیلم و سریال از نو به جوانان معرفی شود.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی متذکر شد: همه آنچه در استان‌های مختلف کشور داریم، در همدان جمع شده است؛ همه آنچه از تمدن، فرهنگ، مشاهیر، ظرفیت علمی، گردشگری و غیره وجود دارد. باید تجمیع این فرصت‌ها در استان همدان را قدر دانست؛ قدردانی یعنی افتخار کردن به زیستن در این جغرافیا.
صالحی‌امیری با اشاره به دیدار با برخی از مسئولان ترکیه، توضیح داد: مسئولان فرهنگی ترکیه می‌خواستند به نیشابور بیایند، یعنی محل تولد بکتاش که علویان به آن ارادت دارند، آن‌ها می‌گفتند نیشابور می‌تواند بهانه‌ای باشد تا ما سالانه میلیون‌ها نفر به ایران اعزام کنیم. زیدی‌ها به دنبال آمل‌اند، عاشقان مولانا و شمس در پی خوی‌اند و غیره؛ ایران پُر از گنج‌هایی است که می‌تواند پای میلیون‌ها نفر را به این سرزمین باز کند.
وی با این بیان که ما در جاذبه‌های گردشگری جهانی در رتبه هفت قرار داریم اما مطالعات خودمان نشان می‌دهد در گردشگری زیارتی، طبیعی و تاریخی در سه رتبه برتر و قدرت جهان هستیم، اعلام کرد: ما در مرز ورود 6 میلیون و 300 هزار گردشگر به کشور قرار داریم که در پایان برنامه پنجم استان باید ظرفیت پذیرش سه میلیونی خود را سه برابر کنیم؛ چراکه ظرفیت این استان زیاد است.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به صنایع دستی کم‌نظیر استان همدان و کشور، افزود: رفع موانع صادرات صنایع‌ دستی از اقدامات مهمی است که باید صورت بگیرد؛ فعالیت بر محور صنایع دستی فراتر از یک حرکت اقتصادی بوده و در اصل حامل و منتقل‌کننده فرهنگ و تمدن است.
صالحی‌امیری بر برگزاری همایش بین‌المللی هگمتانه در همدان تأکید کرد و گفت: بزرگان تمدن در سراسر دنیا را دعوت کنید که در این شهر سخنرانی کنند تا ببینیم هگمتانه چقدر برای جهانیان بااهمیت است.
وی با این بیان که ما تصمیم گرفتیم برنامه هفتم را خارج از شعار محقق کنیم، بر افزایش دو برابری تعداد شاغلان صنایع دستی تأکید کرد و متذکر شد: میزان صادرات صنایع فرهنگی نیز باید دو برابر شود و این امر امکان‌پذیر است؛ سایر دستوراتی که به ما ابلاغ شده نیز باید با همین جدیت و در چارچوب برنامه‌های عملیاتی، پیش برود.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یادآوری کرد: تلاش ما بر این است که کمک کنیم به‌لحاظ علمی، ساختاری و مالی منابع جدید به استان همدان تزریق شود.
صالحی‌امیری در پایان سخنان خود با تأکید بر تقویت دیپلماسی فرهنگی، ابراز کرد: از کشورهای عراق، آذربایجان، پاکستان، ترکیه و همسایگان حوزه خلیج فارس دعوت کنید به این دیار بیایند. ما از این دوره عبور خواهیم کرد و آمریکا در برابر ایران بزرگ سر تعظیم فرود خواهد آورد؛ ما به شرایط جدیدی خواهیم رسید و باید در آن شرایط آمادگی پذیرش 15 میلیون گردشگر را داشته باشیم.
* مردم باید شیرینی جهانی شدن را بچشند که اگر نچشند، هگمتانه با آثار زیر خاک فرقی ندارد
استاندار همدان نیز در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه استان همدان با یک میلیون و 900 هزار نفر جمعیت به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خاص در سطح کشور ممتاز است، عنوان کرد: فاصله این استان با مرکز و غرب کشور کم بوده و آن را در موقعیت خاصی قرار داده است؛ ضمن اینکه در کریدور مواصلاتی 20 استان قرار دارد.
حمید ملانوری‌شمسی خاطرنشان کرد: این استان از حوزه حمل‌ونقل ریلی برخوردار بوده و دارای یک فرودگاه با زیرساخت قوی است؛ اگرچه بهره‌برداری حداکثری از این فضا صورت نمی‌گیرد و درتلاش هستیم ظرفیت حداکثری فرودگاه را فعال کنیم.
وی افزود: بزرگ‌ترین سرمایه این استان، مردم متمدن، نجیب، بااصالت و اهل فعالیت‌های اجتماعی و مشارکت سیاسی بوده و این دیار مهد پرورش‌ انسان‌های بزرگ از علما و شاعران گرفته تا پزشکان و نخبگان است.
استاندار همدان گفت: اقتصاد این استان بر پایه کشاورزی بوده و گردو، انگور، گیاهان دارویی، زعفران و غیره از محصولات کشاورزی این دیار هستند. در کنار آن همدان ذخایر معدنی ارزشمندی نیز دارد؛ 30 ماده معدنی تاکنون در این استان کشف شده و تعداد معادن فعال رو به افزایش است.
ملانوری‌شمسی تأکید کرد: واحدهای صنعتی فعالی نیز در این استان وجود دارند، اما صنایع تکمیلی و فرآوری لازمه استان است تا از وابستگی به اقتصاد نفتی کم شود.
وی سپس با اشاره به ظرفیت مهم گردشگری استان همدان، تصریح کرد: یک‌هزار و 700 جاذبه تاریخی و طبیعی در این استان وجود دارد که موقعیت آن را در بخش توریستی و گردشگری در صدر قرار داده است؛ این صنعت علاوه‌بر بر اشتغال و درآمد بالا، می‌تواند در ارتقای فرهنگ نیز مؤثر باشد.
استاندار همدان با بیان اینکه هگمتانه به‌عنوان یکی از گنجینه‌های ارزشمند تاریخی نیازمند عزم جدی برای تخصیص اعتبار و تکمیل کاوش‌ها است، ابراز کرد: از وزیر محترم گردشگری درخواست توجه جدی به این بخش در سطح استان و کشور را دارم.
ملانوری‌شمسی ادامه داد: این استان با تولید 60 درصد مبل و منبت کشور، صاحب برند بوده و در بخش گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی در کشور برجسته است.
استاندار همدان سپس بیان کرد: با راه‌اندازی مرکز مطالعات تمدن غرب کشور، معرفی و استفاده از این ظرفیت، برگزاری همایش بین‌المللی هگمتانه با راه‌اندازی ستاد مربوطه برای دعوت از شخصیت‌های جهانی، تکمیل و بهره‌برداری از موزه منطقه غرب کشور که درحال احداث است و راه‌اندازی موزه معاصر سفال، می‌توان گام‌های جدی و مؤثری در استان برداشت و می‌خواهیم این موارد را به توصیب وزیر محترم برسانیم.
ملانوری‌شمسی با تأکید بر اینکه شعار دولت چهاردهم وفاق ملی و تأکید بر رعایت انصاف و عدالت است، اظهار کرد: در این مسیر باید آنچه که مد نظر رهبری معظم انقلاب است، انجام دهیم تا سرمایه اجتماعی تقویت شود و برای طی این مسیر، نیاز به تعامل با برنامه عملیاتی داریم و بدون این موارد طی مسیر امکان‌پذیر نخواهد بود.
وی در ادامه سخنان خود سند هفتم را یک سند مهم و اساسی برای پیشرفت خواند و بر تسلط مدیران دستگاه‌های اجرایی بر مفاد این سند و برش مسئولیتی خود، تأکید کرد.
استاندار همدان با این بیان که سند ششم به مقاصد خود نرسید، به مدیران دستگاه‌ها گفت: در همین ابتدای شروع کار دولت جدید سند هفتم را بخوانید و بر آن مسلط شوید. هرکس می‌خواهد مسئولیت بپذیرد، باید کارآمد و مسلط باشد؛ در غیر این صورت کسی را نمی‌پذیریم.
ملانوری‌شمسی متذکر شد: بعد از تسلط دانشی و عملیاتی بر سند، مورد دوم تأکید آقای رئیس‌جمهور، داشتن انگیزه است؛ ما مدیر پشت میز نشین نمی‌خواهیم و نیازمند افرادی صحنه‌ای، فعال و با انگیزه هستیم که در قالب کارهای جهادی و جهشی، انجام وظیفه کنند. ما نیاز به راه میان‌بر داریم تا بتوانیم مدیریت کنیم و نه روزمرگی؛ با روزمرگی و انجام کار عادی، مسئله‌ای حل نخواهد شد.
وی در ادامه به مردم‌داری و حُسن خلق اشاره کرد و گفت: دکتر پزشکیان همواره بر این اصل به‌عنوان یک مؤلفه مهم در مدیریت تأکید کرده و می‌خواهد مدیران احترام به مردم را جدی بگیرند.
استاندار همدان سپس این را هم گفت که تقویت حوزه کارشناسی، مهم‌ترین بخش فعالیتی دستگاه‌‌ها است و توضیح داد: توانمندسازی این بخش را در دستور کار خود قرار دهید؛ ما نیز با شناسایی کارشناسان برجسته درون‌دستگاهی برای پست‌های مدیریتی در این مسیر با شما خواهیم بود. نیاز داریم از افراد مسلط دستگاه‌ها و ادارات برای پست‌های مدیریتی استفاده کنیم و طی یک فراخوان آن‌ها باید خود را معرفی کنند، آزمون بدهند و تعیین سطح بشوند که سپس با مهارت‌آموزی توانمند می‌شوند؛ نیاز است مدیریت با افراد برجسته و مسلط ادارات پیش برود.
ملانوری‌شمسی با تأکید بر اینکه امروز همه از زمان‌بر بودن پروژه‌ها نگران هستند، اظهار کرد: اینکه پول باشد و پروژه مشخص شود که انجامش مهارت زیادی نمی‌خواهد و همه می‌توانند آن را انجام دهند. مدیر باید باید بتواند مدیریت خلق منبع و خطر کند؛ ما در این شرایط سخت مدیر خطرپذیر می‌خواهیم.
وی سپس با تأکید بر اینکه تسهیل‌گری در امور و کاهش مراحل اداری برای افزایش رضایت عمومی بسیار حائز اهمیت است، یادآوری کرد: همه مدیران در بخش‌های معادن، کشاورزی، گردشگری و غیره باید پای کار باشند تا بتوان رضایت مردم را با پیشرفت و توسعه استان رقم زد.
استاندار همدان سپس به جذب سرمایه‌‌گذار اشاره و اعلام کرد: به‌جز وصل شدن به مردم و بخش خصوصی، هیچ راهی نداریم؛ زیرا پولی که در دست مردم است، از منابع دولتی بیشتر بوده و تخصصی که در اختیار مردم است، از تخصص دولتی‌ها بیشتر بوده و انگیزه، اعتقاد و فکر مردم نیز بسیار بیشتر از ما است. ما باید دست یاری به سمت مردم دراز کنیم تا آن‌ها ضمن بهره بردن از منفعت، به استان و مردم نیز منفعت برسانند و این امر میسر نمی‌شود جز با فرش قرمز پهن کردن برای سرمایه‌گذار.
ملانوری‌شمسی ادامه داد: گاهی 20 برگه استعلام به دست سرمایه‌گذار می‌دهند که تا بخواهد آخری را انجام دهد، اولی باطل شده! نباید روند گرفتن مجوزها این‌قدر طولانی باشد که سرمایه‌گذار رغبت نکند وارد میدان شود. باید تمام ملاحظات را انجام داده و کار را تسهیل کرد تا سرمایه‌گذار بخش خصوصی فقط منابع خود را وارد این استان کند.
وی خاطرنشان کرد: به اعتقاد بنده بزرگ‌ترین خیر در استان همدان، سرمایه‌گذار بخش خصوصی است که باید با دید باز و آینده‌نگرانه به او نگاه کرد. مردم همدان خوب و نجیب‌ هستند، هر مشکلی هست، از ما است؛ آن‌ها تا وقتی منافع کار ما را نبینند، کارهایی که می‌کنیم ارزشی نخواهند داشت.
استاندار همدان با اشاره به ثبت جهانی هگمتانه و لزوم بهره‌برداری از این اقدام، افزود: ارزش آثار گران‌سنگ این است که مردم لذت آن را بچشند، در غیر این صورت با آثاری که در زیر خاک است، تفاوتی ندارند؛ بنابراین باید تلاش کنیم پای گردشگران و توریست‌ها به این استان باز شود تا مردم بتوانند منافع ثبت و جهانی شدن آثار تاریخی خود را ببینند.
* همدان محور راه‌آهن شمال به جنوب و مرکز به غرب
نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه ابتدا با اشاره به شهادت شیخ‌هاشم صفی‌الدین از مقامات بلندپایه حزب‌الله لبنان، گفت: برای رسیدن به قله باید زحمت زیادی کشید و هزینه آن را پرداخت کرد؛ افزایش هزینه‌ها در این مسیر نشان از نزدیکی به قله دارد. ملت بزرگ ایران، فلسطین، لبنان و محور مقاومت به پیروزی خواهند رسید و ظلم جهان‌خواران را پایان خواهند داد.
حمیدرضا حاجی‌بابایی خاطرنشان کرد: همدان یک استان تاریخی است؛ رهبر انقلاب هنگام تشرف به همدان در سال 83 فرمودند در دنیا شهری به تاریخ همدان برپا نیست و براساس همین فرمایش پیگیری‌ها برای پایتختی تاریخ و تمدن ایران در همدان صورت گرفت.
وی تأکید کرد: آقا فرمودند همدان مرکز تمام ارزش‌های تمدنی کشور است؛ این صحبت‌ها نشان از نگاه ویژه رهبر انقلاب به این استان دارد. ما هم از جهت گردشگری مذهبی و اربعین جایگاه خوبی داریم و هم از حیث گردشگری ملی صاحب‌نام هستیم؛ تلاش همه مجموعه‌ها بر آن است که این نام افراشته باشد.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی افزود: همدان با محوریت راه‌آهن شمال به جنوب و مرکز به غرب، جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد؛ درحال رفتن به سمت برقی شدن هستیم و قرار بر این است که ایران‌ایر و کاسپین در استان مستقر شوند.
حاجی‌بابایی بیمارستان یک‌هزار تخت‌خوابی همدان را گردشگرمحور خواند و گفت: همه اقدامات این استان به سمت گردشگری متمایل بوده و از این حیث از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.
وی با بیان اینکه همه جاذبه‌های این استان نظیر گنجنامه، مسجد جامع و غیره ظرفیت کشوری شدن و ثبت را دارند، اظهار کرد: تمام تلاش ما استفاده از نیروهای ارزشمند است؛ امروز هیچ‌کس حوصله حاشیه ندارد، فقط باید کار انجام داد و نارضایتی مردم را در این بخش رفع کرد. مردم با نظام، دین و انقلاب مشکل ندارند، مشکل آن‌ها کار است و وظیفه ما بوده که در راه این مهم کوشش کنیم.
نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه استان به سمت توسعه می‌رود و 9 نماینده مجلس همین رویکرد را دارند، بیان کرد: اتحاد و انسجام بین مسئولان و نمایندگان توجه‌ها را به این استان جلب کرده و کارها را با شتاب بیشتری پیش خواهد رفت.
* اوقاف، مشکل اصلی حوزه بهار و کبودراهنگ
نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه بیان کرد: یکی از چالش‌های ما در حوزه انتخابیه، مشکل اوقاف بوده و نزدیک به چهار سال است درحال پیگیری این موضوع هستیم؛ شهیدرئیسی قول رفع دوماهه این مسئله را دادند، اما تا زمان شهادتشان این مهم محقق نشد.
فتح‌الله توسلی خاطرنشان کرد: کار درحال حاضر رو به جلو بوده و 6 جلسه تاکنون در این حوزه در دولت جدید شکل گرفته که باید قدردان بود.
وی با این بیان که هر آنچه هست متعلق به همدان است و تلاش ما نیز نه‌تنها برای شهرستان کبودراهنگ بلکه برای کل استان است، اظهار کرد: غار علیصدر یک ظرفیت بزرگ ملی و بین‌المللی است؛ بنده زمانی در این ارتباط با مسئولان کشور فرانسه صحبت می‌کردم که می‌گفتند ما اگر همین یک ظرفیت را در کشورمان داشتیم، بودجه ملی نمی‌خواستیم! این گنجینه ارزشمند و نظایر آن نشان‌دهنده جایگاه بزرگ همدان است.
نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی با ابراز انتقاد از مدیریت 30 ساله حاکم بر غار علیصدر، گفت: امیدوارم استان همدان بتواند جایگاه واقعی خود را پیدا کرده و از داشته‌هایش استفاده کند.
* استفاده از ظرفیت بوعلی‌سینا برای حضور چهره‌های علمی و پزشکی جهان در همدان
دیگر نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه تأکید کرد: در حوزه گردشگری ظرفیت‌های فراوانی داریم و دروازه غرب کشور هستیم؛ می‌توانیم در این بخش به‌ویژه در حوزه ریل که از شمال به جنوب و شمال به غرب نقطه اتصالی به عراق، تبریز و آسیای میانه هستیم، یک اقدام بزرگ را رقم بزنیم.
عباس صوفی ادامه داد: سهم حضور توریست‌ در این استان باید 15 میلیون نفر باشد، درحالی که امسال تنها 15 هزار نفر بوده‌ است؛ علاوه‌بر این از سفرهای داخلی هم سهم کمی داریم. باید با استفاده از ظرفیت‌ بزرگ استان، از این فرصت استفاده کرد.
وی با بیان اینکه همدان نام‌ آشنای تاریخ و تمدن بوده و باید از تعریف‌ها گذر و برایش برنامه‌ریزی کرد، افزود: ثبت جهانی هگمتانه به گردشگری همدان رونق بخشید، علاوه‌بر این ظرفیت‌های دیگر نیز موجود است که باید به آن‌ها هم توجه کرد.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با این بیان که ابن سینا یک ظرفیت بزرگ در بخش گردشگری سلامت است، گفت: می‌توان با بهره‌گیری از این ظرفیت بزرگ، از حضور پزشکان دنیا در این شهر استفاده کرد.
صوفی در خاتمه سخنانش متذکر شد: این استان پُر از افتخار و هنر است؛ ظرفیت گنجنامه، مبل و منبت ملایر، سیر همدان، سفال لالجین و شهر جهانی انگور همه حاکی از این است که می‌توان وضعیت استان را متحول کرد.
* دستکند‌های ملایر دروازه ورود گردشگر به استان همدان
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز تصریح کرد: این شهرستان بسیار مغفول مانده و البته استان همدان نیز به آنچه لیاقتش را داشته، نرسیده است.
احمد آریایی‌نژاد با اشاره به اینکه ملایر شهر رسول حیدری مبارز مجاهد در بوسنی و محمد بختیاری نخستین خلبان شهید استان است، خاطرنشان کرد: دستکند ملایر می‌تواند برای کاوش و ورود گردشگر یک ظرفیت بزرگ باشد. نوشیجان، جهان کوچک، تالاب‌ها و بقاع متبرکه همه ظرفیت‌های بزرگی هستند که باید از آن‌ها بهره برد.
وی با بیان اینکه انسجام استان در پیشرفت و توسعه نقش اساسی دارد، با تأکید بر استفاده‌ حداکثری از ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری، سخنان خود را به پایان برد.

شناسه خبر 87883