شناسه خبر:87892
1403/8/3 18:16:00
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس عنوان کرد:

ضرورت پرداخت مبلغ به‌روز مطالبات کشاورزان توسط دولت

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: براساس قانون، دولت و حاکمیت بایستی مبلغ به‌روز مطالبات کشاورزان را پرداخت کنند.


نادرقلی ابراهیمی سوم آبان‌ماه در آیین شکرگزاری و جشن رکوردشکنی تولید گندم استان مرکزی اظهار کرد: کشاورزان استان مرکزی نشان دادند با همه کمبودها و مشکلات، با توانایی و ظرفیت‌ها و امکانات خود می‌توانند افتخارات بزرگی برای کشور کسب کنند.
وی افزود: 100 هزار کشاورز استان مرکزی، پنج درصد از تولید کشاورزی کشور را به خود اختصاص می‌دهند که نشان از توانمندی و استفاده از همه امکانات و ظرفیت‌ها در راستای تولید دارد.
ابراهیمی ادامه داد: در سال 87 تقریباً این میزان تولید را رکورد زدیم و از آن زمان تاکنون این دومین‌بار است که به این رکورد دست پیدا می‌کنیم.
وی با بیان اینکه گندم محصولی استراتژیک است، گفت: 800 میلیون تُن گندم در دنیا تولید می‌شود که ایران در رتبه دهم تا دوازدهم تولید گندم دنیا است.
ابراهیمی با بیان اینکه گندم محصولی سرشار از پروتئین، کم‌توقع و مقاوم به خشکی است، افزود: گندم کالایی استراتژیک در معادلات بین‌المللی برای گرفتن امتیازها و فشار روی ملت‌ها است.
نماینده مردم اراک با تأکید بر کیفیت‌بخشی و افزایش راندمان و بهره‌وری در حوزه تولید، تصریح کرد: این میزان تولید گندم رقم خوبی است، اما هنوز به رقم ایده‌آل نرسیده‌ایم.
وی با بیان اینکه 30 درصد از رشد هشت درصدی اقتصاد برنامه هفتم توسعه باید از طریق بهره‌وری حاصل شود، گفت: ورود فناوری، نوآوری، بخش‌های فکری و مجموعه‌های تحقیقاتی و آموزشی به حوزه کشاورزی ضرورت دارد، چراکه منجر به رشد کیفی و کمی تولید می‌شود.
ابراهیمی اضافه کرد: از 130 سال گذشته تاکنون قسمت اعظم تولید ناخالص کشور را بخش کشاورزی رقم زده، اما متأسفانه اعتبارات بخش کشاورزی حداکثر پنج درصد منابع عمومی کشور است.
وی با بیان اینکه همواره کشاورزان در موقعیت‌های سخت به کمک کشور آمده‌اند، گفت: در دهه هشتاد که بیشترین صادرات نفت را داشتیم، یک کیلو گندم به ما نمی‌دادند و در آن زمان گندم‌های نامناسب وارد کشور شد، اما امروزه با همت کشاورزان چنین اتفاقی نمی‌افتد و متکی به خود شده‌ایم.
ابراهیمی با تأکید بر اینکه بخش‌های حاکمیتی و دولتی به بخش کشاورزی بایستی توجه ویژه داشته باشند، اظهار کرد: متأسفیم که 38 همت از پول کشاورزان باقی مانده است. دیروز 10 همت از مطالبات پرداخت شد، اما ما در مجلس شورای اسلامی این موضوع را دنبال می‌کنیم تا افرادی که در بخش‌های بودجه‌ای و اختصاصی ترک فعل کرده‌اند، در این خصوص پاسخگو باشند.
وی با تأکید بر اینکه براساس قانون دولت و حاکمیت بایستی مبلغ به‌روز مطالبات کشاورزان را پرداخت کنند، گفت: وزارت جهاد کشاورزی، سازمان برنامه، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی به این موضوع بایستی توجه جدی داشته باشند.
نماینده مردم اراک اضافه کرد: امنیت آب و انرژی، پیش‌نیاز امنیت غذایی است و امنیت غذایی پیش‌نیاز امنیت ملی است؛ حاکمیت بخش کشاورزی در راستای امنیت غذایی و امنیت ملی بایستی در تعامل با وزارت نیرو باشد.
ابراهیمی با بیان اینکه رشد بودجه 1404 متناسب با شرایط فعلی است، گفت: ادامه خدمات دولت شهیدرئیسی کار جهادی می‌خواهد که دولت آقای پزشکیان باید موضوعات را به‌صورت جدی دنبال کند.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رسیدن به رشد هشت درصدی در حوزه اقتصاد، رشد 23 درصدی در صادرات غیر نفتی، رشد 12 درصدی در صادرات نفتی و ایجاد یک میلیون شغل، ریل‌گذاری صحیح می‌خواهد که با برنامه‌مداری و کار عملیاتی پیش می‌رود.
* ایجاد سه میلیون هکتار شبکه آبیاری نوین در کشور
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت: وزارت جهاد کشاورزی بیش از سه میلیون هکتار شبکه آبیاری نوین در کشور ایجاد کرده است.
صفدر نیازی اظهار کرد: 500 هزار تُن تولید گندم در استان مرکزی افتخار بسیار خوبی است.
وی با تأکید بر افزایش بهره‌وری در حوزه کشاورزی، گفت: شاخص‌های بهره‌وری شامل به‌نژادی، به‌زراعی و عملیات آب و خاک است، اما متأسفانه ما در بخش کشاورزی به منابع مالی که نیاز داریم‌، نرسیده‌ایم.
نیازی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی بیش از سه میلیون هکتار شبکه آبیاری نوین در کشور ایجاد کرده است، افزود: در حوزه آب ناچار به اجرای آبیاری هوشمند هستیم تا بتوانیم سه تا چهار میلیارد مکعب آب ذخیره کنیم، همچنین باید به سمت نظام‌های بهره‌برداری حرکت کنیم.
وی با تأکید بر اینکه کشاورزی نیاز به خاک حاصلخیز دارد، تصریح کرد: خاک‌های ما به‌شدت درحال فقیر شدن هستند و اگر به داد خاک نرسیم، نمی‌توانیم به اهداف خود برسیم.

شناسه خبر 87892