شناسه خبر:87882
1403/8/3 15:00:00

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان گفت: بیش از یک میلیون نفر در استان زیر پوشش بیمه سلامت هستند.


فریبرز نیاستی هم‌زمان با فرا رسیدن هفته بیمه سلامت با اشاره به اینکه تسهیل دسترسی مردم به خدمات بیمه سلامت و کاهش پرداختی از جیب بیمه‌شدگان مهم‌ترین اهداف بیمه سلامت استان است، گزارشی از مهم ترین اقدامات و خدمات بیمه سلامت استان همدان را شرح داد.
وی با اشاره به افزایش حمایت مالی از بیماران خاص و صعب‌العلاج، افزود: به‌منظور افزایش حمایت مالی از بیماران صعب‌العلاج در سال 1401 صندوق حمایت از بیماران خاص در سازمان بیمه سلامت ایران تشکیل شد؛ 107 گروه بیماری در این صندوق تحت حمایت دولت قرار گرفته است.
این مقام مسئول با بیان اینکه در سال 1401 بیش از 117 میلیارد تومان، در سال 1402 بیش از 346 میلیارد تومان و در 6 ماهه نخست سال جاری بیش از 145 میلیارد تومان بابت هزینه‌های درمانی 50 هزار و 449 بیمار پرداخت شده است، ابراز کرد: از ابتدای تاسیس صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج جمعاً مبلغ 608 میلیارد تومان بابت هزینه‌های درمانی بیماران خاص، صعب‌العلاج و مزمن استان (بیماران نشان‌دارشده) توسط اداره کل بیمه سلامت استان همدان پرداخت شده است.
وی با اشاره به توسعه بیمه سلامت همگانی، اظهار کرد: هم‌اکنون جمعیتی بالغ‌بر یک میلیون نفر (حدود 60 درصد جمعیت استان) زیر پوشش بیمه سلامت استان همدان هستند. در مردادماه سال 1402 به‌منظور گسترش پوشش بیمه سلامت همگانی با تصویب دولت محترم پنج دهک نخست درآمدی از پرداخت حق بیمه معاف شدند و به‌صورت رایگان زیر پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند.
نیاستی اذعان کرد: با احتساب جمعیت بیمه‌شدگان روستایی استان و پنج دهک نخست درآمدی در صندوق ایرانیان (174 هزار و 403 نفر) هم‌اکنون جمعیتی بیش از 800 هزار نفر (حدود 80 درصد جمعیت بیمه‌شدگان استان) به‌صورت رایگان از خدمات بیمه سلامت بهره‌مند هستند؛ مشمولین دهک‌های 6 تا 9 نیز از 80 تا 50 درصد تخفیف در پرداخت حق بیمه بهره‌مند شده‌اند.
مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با اشاره به پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری و نازایی، عنوان کرد: در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت زوجین نابارور می‌توانند تا سن 49 سالگی و تا سه دوره درمانی از خدمات درمانی نازایی و ناباروری به‌صورت بیمه‌ای بهره‌مند شوند.
وی افزود: هزینه‌های درمان ناباروری و نازایی در مراکز دولتی 90 درصد تعرفه دولتی و در بخش خصوصی 90 درصد تعرفه عمومی غیر دولتی توسط بیمه سلامت پرداخت می‌شود.
نیاستی ابراز کرد: در سال 1402 مبلغ 160 میلیارد ریال برای هزینه‌های درمان ناباروری و نازایی پنج هزار و 109 زوج نابارور در استان پرداخت شده است. همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 63 میلیارد ریال برای دو هزار و 745 نفر در استان پرداخت شده است.
وی با اشاره به توسعه قرارداد با موسسات و مراکز درمانی استان، گفت: هم‌اکنون این اداره کل با یک‌هزار و 35 مرکز تشخیصی درمانی طرف قرارداد است. این مراکز شامل بیمارستان‌ها (دولتی، خصوصی و خیریه) مطب‌های پزشکان عمومی، متخصص و فوق تخصص، دندانپزشکان، مراکز تصویربرداری، داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و غیره هستند.
این مقام مسئول با اشاره به پرداخت‌های بی‌سابقه و کم‌نظیر به مؤسسات و مراکز درمانی استان، افزود: با توجه به نقش اثرگذار تأمین مالی منابع مورد نیاز در مؤسسات درمانی طرف قرارداد به‌منظور ارائه خدمات مطلوب‌تر به بیماران، اداره کل بیمه سلامت استان از سال گذشته تمام توان خود را به کار گرفته است تا با پرداخت به‌روز مطالبات مؤسسات طرف قرارداد، پزشکان، داروخانه‌ها و مراکز درمانی استان، نسبت به تسویه مطالبات مبادرت کند.
مدیرکل بیمه سلامت استان همدان اذعان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 364 میلیارد تومان برای هزینه‌های درمانی بیمه‌شدگان به مراکز و مؤسسات درمانی استان توسط بیمه سلامت همدان پرداخت شده است.
وی با اشاره به تداوم طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده، گفت: با اجرای طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده در استان همدان، هم‌اکنون 171 هزار نفر از بیمه‌شدگان صندوق بیمه سلامت همگانی (ایرانیان) به 121 پزشک خانواده منتسب شده‌اند که تمام جمعیت مذکور از خدمات و مزایای بیمه سلامت بهره‌مند هستند و خدماتی که در این صندوق به بیمه‌شدگان ارائه می‌شود، ازنظر نوع خدمت و تعرفه هیچ تفاوتی با سایر صندوق‌ها ندارد.
این مقام مسئول با اشاره به اجرای موفقیت‌آمیز طرح دارویار در استان، افزود: تسریع در پرداخت مطالبات داروخانه‌های استان نسبت به سایر استان‌ها از عوامل موفقیت این طرح مهم در استان همدان بوده است. پیشگیری از قاچاق دارو، جلوگیری از مصرف بی‌رویه و خودسرانه دارو، توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، منطقی‌تر شدن مصرف و تجویز دارو، کاهش تقاضاهای القایی و بهره‌مندی همه دهک‌های درآمدی از یارانه دارو، از فواید اجرای طرح دارویار است.
نیاستی با اشاره به اجرای صددرصدی طرح ملی نسخه‌نویسی الکترونیکی در استان، اذعان کرد: طرح ملی نسخه‌نویسی الکترونیکی به‌عنوان زیر ساخت تشکیل پرونده الکترونیک سلامت شهروندان، هم‌اکنون در تمامی مؤسسات درمانی خصوصی و دولتی طرف قرارداد در استان همدان به‌صورت صددرصد اجرایی شده است.
مدیرکل سلامت استان همدان با اشاره به رایگان شدن هزینه رادیوتراپی بیماران سرطانی، افزود: با انعقاد تفاهم‌نامه بین بیمه سلامت و مرکز رادیوتراپی مهدیه برای نخستین‌بار در کشور، 78 درصد هزینه‌های رادیوتراپی بیماران صعب‌العلاج و سرطانی در مرکز تشخیصی و درمانی مهدیه همدان از سوی اداره کل بیمه سلامت استان همدان از محل صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج پرداخت می‌شود و الباقی (22 درصد) از سوی مرکز مهدیه به بیماران تخفیف داده می‌شود. به این ترتیب بیمار برای دریافت خدمت رادیوتراپی هیچ‌گونه هزینه‌ای را در این مرکز پرداخت نخواهد کرد و فقط فرآیند درمان خود را پیگیری می‌کند.
وی با اشاره به سایر اقدامات و خدمات مهم، گفت: انعقاد قرارداد با بیمارستان خصوصی بوعلی همدان و کلینیک تخصصی افق، پوشش بیمه سلامت ویژه محلات کم‌برخوردار استان، افزایش دسترسی بیمه‌شدگان کمیته امداد امام خمینی (ره) به پزشکان متخصص و فوق تخصص، استقرار نیروی فنی در داروخانه دانشگاه علوم پزشکی جهت تأیید داروی بیماران، اصلاح، ارتقا و بهسازی فضای میز خدمت اداره کل به‌منظور افزایش میزان رضایتمندی مراجعین و تسهیل در خدمت‌رسانی به بیمه‌شدگان، تأکید به رؤسای ادارات بیمه سلامت شهرستان‌ها درخصوص ارائه خدمت حداکثری در شهرستان و عدم ارجاع بیمه‌شدگان به مرکز استان، ازجمله اقدامات بوده است.
این مقام مسئول در پایان سخنانش به توسعه قرارداد با دفاتر پیشخوان دولت به‌منظور تسهیل در خدمت‌رسانی به بیمه‌شدگان و افزایش میزان رضایتمندی آنان نیز اشاره کرد.

شناسه خبر 87882