شناسه خبر:87941
1403/8/5 17:27:00
استاندار همدان در بازدید از نمایشگاه توانمندی صنایع کوچک و متوسط و خوشه‌های صنعتی:

همدان جهت دستیابی به جایگاه‌های برتر صنعتی ظرفیت خوبی دارد

استاندار همدان با بیان اینکه تمرکز اصلی استان بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است، گفت: استان همدان ظرفیت خوبی برای دستیابی به جایگاه‌های برتر صنعتی دارد.


حمید ملانوری‌شمسی در بازدید از نهمین نمایشگاه توانمندی صنایع کوچک و متوسط و خوشه‌های صنعتی همدان با بیان اینکه تمرکز اصلی استان بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است، ابراز کرد: استان همدان ظرفیت خوبی برای دستیابی به جایگاه‌های برتر صنعتی دارد.
این مقام مسئول اظهار‌ کرد: صنعت و افزایش ظرفیت‌های آن بی‌شک منجر به افزایش اشتغال استان و کاهش آمار بیکاری خواهد شد.
وی افزود: دانشگاه صنعتی و نخبه‌های دانشگاهی ما در صنعت دو بازوی قدرتمند استان در پیشبرد اهداف علمی- صنعتی به‌ویژه توسعه دانش‌بنیان‌ها هستند.
استاندار همدان با اشاره به اینکه باید از نخبه‌های استان در رشد صنایع تبدیلی استفاده ویژه کرد، یادآْور شد: ظرفیت خوب صنایع مختلف استان اگر درست به‌کار گرفته شوند، در رشد صادرات داخلی و خارجی همدان نقش مؤثری خواهند داشت.
وی با تقدیر از برگزاری باکیفیت نمایشگاه توانمندی‌های صنایع همدان برای نهمین دوره متوالی، ادامه داد: خوشبختانه نمایشگاه امسال از کیفیت و استاندارهای بالایی برخوردار است که توانسته نیازهای استان در بخش صنعت و کشاورزی را با فناوری روز پوشش دهد، اما انتظار داریم این عملکرد گسترش یابد.
ملانوری‌شمسی دستاوردهای فعالان حوزه صنایع کوچک، صنایع تبدیلی و ماشین‌آلات مواد غذایی در استان همدان را ارزشمند خواند و آمادگی دولت برای حمایت از صنایع در استان همدان را اعلام کرد و گفت: نمایشگاه صنایع کوچک در معرفی صنایع همدان نقش مهمی دارد و می‌تواند فرصت آشنایی و معرفی واحدهای تولیدی به مردم را فراهم کند.
* فعالیت صنایع کوچک نمونه بارز مشارکت‌ مردمی در جهش تولید
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان نیز با بیان اینکه درتلاش هستیم از صنایع کوچک در راستای توسعه استان حمایت کنیم، گفت: فعالیت صنایع کوچک نمونه بارز مشارکت‌های مردمی در جهش تولید و اقتصاد است.
مصطفی حقیقی اظهار کرد: بیش از 90 درصد صنایع کشور در حوزه صنایع کوچک و متوسط است، انتظار است برگزاری این نمایشگاه‌ها بتواند در رونق‌بخشی به حوزه صنعت و حمایت از تولیدات داخلی استان همدان، مؤثر باشد.
وی با بیان اینکه باید واحدهایی که با کمترین حمایت و یا تجهیزات می‌‎توانند به عرصه تولید برگردند را حمایت کنیم، ادامه داد: در این نمایشگاه قسمتی از توانمندی‌‎های صنایع کوچک استان برای اطلاع و بازدید عموم، تولیدکنندگان و صنعتگران به نمایش گذاشته شده بود که خوشبختانه مشارکت و حضور 100 واحد تولیدی، صنعتی و خدماتی را به همراه داشت.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با تأکید بر اینکه امیدواریم بتوانیم با هم‌‎افزایی بیشتر به سیاست‌های صنعتی و توسعه اشتغال استان کمک کنیم، اظهار کرد: بیش از 59 درصد نیروی کار در استان همدان توسط صنایع کوچک سازمان‌دهی می‌شوند.
حقیقی با بیان اینکه صنایع کوچک با سرمایه‌گذاری کمی ایجاد اشتغال می‌کنند، افزود: حمایت از صنایع مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، بخشی از رسالت شرکت شهرک‌های صنعتی همدان است؛ بنابراین تلاش کردیم تا از ظرفیت این نمایشگاه در جهت حمایت و توسعه صادرات محصولات تولیدی صنعتگران استان استفاده شود.
وی همچنین در ارتباط با خروجی برگزاری این نمایشگاه تأکید کرد: با توجه به تجربیات گذشته، فروش محصولات پس از برگزاری نمایشگاه صنایع کوچک، متوسط و خوشه‌های صنعتی افزایش می‌یابد و در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی حضور صنایع استان نیز بیشتر می‌شود و مبادلات تجاری آن‌ها توسعه پیدا می‌کند.
* خروجی افزایش صنایع کوچک، پویایی اقتصاد در همدان است
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز با بیان اینکه تمرکز سرمایه‌گذاری اقتصادی باید بر صنایعی باشد که در آن از مزایای نسبی و قدرت رقابت برخورداریم، گفت: خروجی افزایش صنایع کوچک و خوشه‌های صنعتی تحرک و پویایی اقتصادی همدان است.
احمد شانیان اظهار کرد: با ایجاد ارزش‌افزوده و سرمایه اندک، می‌توان به توسعه فعالیت صنایع کوچک و خوشه‌های صنعتی استان همدان کمک کرد تا شاهد اثرگذاری آن‌ها در تحول اقتصادی و توسعه برنامه‌های عملیاتی اقتصادی باشیم.
وی با بیان اینکه خوشه‌های صنعتی توانایی این را دارند که صنایع کوچک و متوسط در همدان را مقاوم و سود‌ده کنند، بیان کرد: درحال حاضر 80 درصد صنایع استان همدان شامل صنایع کوچک و متوسط است که طبق سند آمایش همدان نیز اولویت استان در بخش خدمات، صنعت و کشاورزی است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان عنوان کرد: در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان همدان بیش از 406 واحد صنعتی و 114 واحد کشاورزی وجود دارد که درمجموع برای 10 هزار و 593 نفر در استان همدان ایجاد اشتغال کرده است.
شانیان همچنین تأکید کرد: از مزیت‌های حوزه اقتصادی استان خوشه‌های صنعتی پوشاک، چرم و فرش است که با اشتغال‌آفرینی، در اقتصاد استان تأثیرگذار هستند؛ بر‌ همین اساس در اهداف توسعه‌یافتگی اقتصادی همدان به دنبال افزایش و توسعه این خوشه‌های صنعتی هستیم.
وی با بیان اینکه حمایت و تسهیل‌گری از بخش تولید اولویت سازمان صنعت، معدن و تجارت در استان همدان است، بیان کرد: شهرک صنعتی ازندریان، شهرک فناوری‌های برتر و شهرک سیر ازجمله مراکز صنعتی و تولیدی نیازمند حمایت ویژه مقامات کشوری و تزریق اعتبارات مورد نیاز در استان همدان هستند.
شهرک‌های صنعتی همدان پُرشتاب درحال توسعه هستند.

شناسه خبر 87941