بهدنبال تشکیل جلسه برای سرپرستان روزنامههای کشوری مطرح شد
چرا بومیها نباشند؟!
هیچ برنامه، همایش و رخدادی نیست مگر برای نائل شدن به تمام اهدافش نیازمند رسانه باشد؛ رسانه میتواند پیام یک رویداد را از محدوده زمان و مکان و چهاردیواری سالن اجلاس خارج کرده و بر بال امواج به اقصا نقاط جهان برساند. فقط کافی است مدیران و برنامهریزان این رویدادها جنس کار رسانه را شناخته و ریزبینانه بهعنوان تکه تکمیلکننده جورچین برنامه خود از آن بهره ببرند.
این واقعیت درباره رویداد 2018 همدان نیز صدق میکند؛ علیرغم بزرگی رویداد و تشکیل کمیته اطلاعرسانی، متأسفانه این کمیته نتوانسته همآوایی در جامعه رسانهای استان فراهم آورد و نتیجه این عدم تدبیر، باعث انعکاس خبری کمرنگ آن در بخش اول رویداد شد. همانطور که شاهد بودیم تعداد کمی از روزنامههای سراسری این رویداد را در صفحه نخست خود انعکاس دادند، در حالی که میهمان روز نخست اجلاس معاون اول رئیسجمهور بود و انتظار میرفت روزنامههای سراسری که در همدان نمایندگی دارند، با اهتمام ویژهای به این رویداد بپردازند که معالأسف این امر محقق نشد.
شاید به همین دلیل متولیان رویداد 2018 استان مبادرت به تشکیل جلسهای با سرپرستان نمایندگی نشریات کشوری کردهاند که بیان مواردی دراینباره بهقول معروف خالی از فایده و لطف نیست.
نخست اینکه چه ضرری داشت اگر مطبوعات استانی و حتی سایر رسانهها نیز در این جلسه شرکت میکردند؟ بهخصوص روزنامهای همچون سپهرغرب که علاوه بر پرداختن مستمر به رویدادهای 2018، از سال گذشته در جنبههای مختلف پوششی پنج استانی و بهاصطلاح منطقه غرب کشوری داشته، گرچه ممکن است دعوت از نمایندگیها با هدف خاصی صورت گرفته باشد، ولی قبول کنیم جا داشت و دارد که رسانههای بومی نیز بیشازپیش در این رابطه دیده شوند.
حال که چنین جلسهای با آن ترکیب تحقق یافته، لازم به نظر میرسد سرپرستان حاضر در استان از اکنون زمینهسازیها کافی و وافی را برای جلب مشارکتها، پشتیبانیها و اجرای هرچه بهتر این رویداد انجام داده و با مطالب تولیدی و نهفقط با گرفتن گزارشآگهی و یا پوشش صرف جلسات، به این مهم بپردازند. بهعلاوه با توجه به پوشش کشوری این نشریات باید طوری این رویداد را منعکس کنند که در قد و اندازه اهمیت آن باشد، چون کار رسانهای و به اعتباری تبلیغ، دارای اهمیت ویژهای در اذهان عمومی است؛ ایبسا کارهای بسیار مفیدی در بخشی انجام شود ولی به دلیل عدم انتشار بهجا و بهاندازه، جلوهای نداشته و شهروندان بهنوعی احساس بیگانگی با موضوع داشته باشند.
ارزیابیهای میدانی نشان میدهد که اطلاع عمومی و به دنبال آن مشارکت مردم در رویدادهای 2018 همدان اندک است و همین واقعیت که از ماههای نخست مطرح شدن همدان 2018 مورد تأکید برخی رسانهها ازجمله روزنامه سپهرغرب قرار گرفت که به اعتباری یا جدی گرفته نشد و یا برنامههایی برای رفع این نقیصه تدوین و اجرائی نشد. حال و با موقعیت موجود، همدان 2018 و رویدادهای آن میطلبد که بیشازپیش جدی گرفته شده و به آن با توجه به ظرفیتهای موجود پرداخته شود تا به اهداف تعریفشده نزدیکتر شویم. انشاالله
شناسه خبر 1210