شناسه خبر:27905
1399/6/16 00:20:00

آرمین قیطاسی معتقد است : در حال حاضر از ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی ایران، فقط یک اسم باقی مانده است.

آرمین قیطاسی؛ نوازنده فلوت که در برنامه رادیویی «ارغنون» سخن می‌گفت، تأکید کرد: عدم حضور بزرگان و متخصصانِ آگاه به موسیقی در سطوح عالی ارکستر سمفونیک تهران و جایگاه مدیریت ارکسترها بسیار پررنگ است. ارکستر سمفونیک هر کشور، نمادی از ویترین فرهنگی و هنری آن کشور به‌شمار می‌آید و چنین ارکستری به سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

قیطاسی گفت: متأسفانه در حال حاضر از ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی ایران، فقط یک اسم باقی مانده است و این ارکسترها از هیچ لحاظی کارآمد نیستند. بخش‌های مرتبط با موسیقی، باید توسط اشخاصی مدیریت شوند که به این حوزه و رشته تسلط دارند. با این حال شاهدیم که بسیاری از بخش‌های صنفی کشور توسط مدیرانی نامرتبط به آن صنف مدیریت می‌شوند. متأسفانه مدیران حوزه موسیقی در ایران به‌ویژه مدیران ارکستر، تخصصی در حوزه موسیقی ندارند.

وی ادامه داد: مدیران ارکسترهای مختلف باید مدارک دکترا و بالاتر، در رشته موسیقی داشته باشند. در حال حاضر حقوق یک کارگر در تهران حدود روزی 200 هزار تومان تخمین زده می‌شود و حقوق یک نوازنده که سال‌ها درس خوانده، کمتر از این مقدار است. آیا نوازنده‌ای تحصیل‌کرده در حوزه موسیقی حق ندارد، بیشتر از یک کارگر حقوق بگیرد؟

قیطاسی تصریح کرد: بسیاری از مدیران سالن‌های موسیقی در خارج از ایران، فقط از محل اجاره سالن، درآمدهای میلیاردی کسب می‌کنند. ارکسترهای ایرانی ازنظر «مالی» و «کیفیت» و «مدیریت» ضعف‌های متعددی دارند و همین مشکلات باعث می‌شوند تا ما خروجی خوب و بین‌المللی نداشته باشیم.

این نوازنده فلوت گفت: با وضعیت فعلی ارز در کشور، تعمیر و نگه‌داری اکثر سازهای ارکستر سمفونیک هزینه‌های زیادی را به نوازندگان تحمیل می‌کند. متأسفانه بسیاری از لوازم و تجهیزات جانبی سازهای مختلف در بازار ایران یافت نمی‌شوند.

برنامه «ارغنون» با موضوع بررسی وضعیت ارکستر سمفونیک تهران، با حضور آرمین قیطاسی نوازنده فلوت از شبکه رادیویی گفت‌وگو روی آنتن رفت.


منبع: خبرگزاری تسنیم

شناسه خبر 27905