شناسه خبر:33652
1399/9/25 10:11:10
رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان همدان:

غسال‌ها و قبرکن‌ها در دوران کرونا مورد توجه قرار نگرفتند

سپهرغرب، گروه خبر: برخی افراد حاضر در آرامستان همدان غسالان و قبرکن‌هایی هستند که سال‌ها است به این کار مشغول هستند؛ قشری‌که شاید این‎روزها کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند، افرادی که رزق روزانه‌شان از این کار تأمین شده و بیش از دیگران در معرض ابتلا به کرونا هستند.

از ابتدای شروع کرونا یکی از مناطق حساس و پُرخطر آرامستان‌ها بوده و هستند. جایی که اموات کرونایی توسط غسالان و قبرکن‌ها در این مکان تجهیز، تغسیل و تدفین می‌شوند.

این‎روزها شاید کمتر کسی به وضعیت این قشر از جامعه پرداخته باشد، افرادی که رزق روزانه‌شان از این کار تأمین می‌شود و صدالبته بیش از دیگر اقشار جامعه نیز در معرض خطر ابتلای به کرونا و مرگ قرار دارند.

برخی افراد حاضر در آرامستان همدان غسالان و قبرکن‌هایی هستند که سال‌ها است به این کار مشغول هستند، اما برخی دیگر زنان و مردانی عمدتاً جوان‌اند که کمر همت بسته‌اند تا در این کرونا دستی به این قشر زحمت‎کش جامعه رسانده و آن‌ها را در تجهیز، تغسیل و تدفین اموات کرونایی یاری دهند.

اگرچه نتوانستیم به‌دلیل وجود برخی محدودیت‌ها با این غسالان و جهادگران گفت‌وگویی داشته باشیم، اما در گفت‌وگو با سعید کوچعلی، عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی کارگران کشور به بررسی وضعیت این قشر از جامعه پرداخته شد.

رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان همدان با بیان اینکه از روزهای شیوع ویروس کرونا جهادگران عرصه سلامت با ایثار و فداکاری در خدمت به بیماران کرونایی وارد عرصه شدند و همه قدردان زحمات این قشر هستند، اظهار کرد: معتقدم در کنار توجه به فعالان عرصه دفاع از سلامت آن‌طور که باید و شاید، به نقش تعدادی از اقشار مردم در بحث مدیریت بیماری کرونا توجه نشده است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه درحال حاضر تعداد فوتی‌های ناشی از ویروس منحوس کرونا افزایش یافته و در پی آن تغسیل و تدفین این متوفیان نیز سخت‌تر شده است، افزود: عزیزان غسال نیز همچون کادر درمان از نزدیک‌ترین فاصله ممکن با این ویروس درگیر هستند و با توجه به افزایش آمار فوتی‌ها، فشار کارشان نیز افزایش یافته است؛ به‌طوری که تا آخرین ساعات روز مشغول به فعالیت هستند.

کوچعلی عنوان کرد: پس از شیوع ویروس کرونا که تعدادی از هم‌وطنان به‌علت این بیماری فوت کرده و از خانواده و دوستان و بستگان جدا شدند، شرایط خاصی ایجاد شد که یکی از مهم‌ترین تبعات آن دغدغه چگونگی تدفین فوتی‌های ناشی از این بیماری واگیردار بود.

وی با تأکید بر آنکه غسال‌ها در این شرایط حساس با تمام توان به وظیفه خود در این زمینه عمل و متوفیان این بیماری را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و شرعی تدفین کردند، گفت: کرونا خیلی از مناسبات اجتماعی و رسوم ازجمله انجام خاکسپاری و ختم را کم‌رنگ کرده‌ است، به‌گونه‌ای که تا پیش از شیوع این بیماری اگر کسی فوت می‌کرد، آرامستان مملو از جمعیت بود، اما در شرایط کنونی کمتر کسی پایش را به آرامستان می‌گذارد.

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی کارگران کشور با بیان اینکه صاحبان اموات کرونایی در زمان تدفین کسی را همراه خود ندارند تا دلداری‌شان بدهد و آرام‌شان کند و به همین دلیل این غسال‌ها هستند که به آن‌ها ملحق می‌شوند و خود را در غم آنان شریک می‌دانند، اظهار کرد: در تاریخ همواره مردان و زنانی بوده و هستند که در مقاطع مختلف جان خود را در طبق اخلاص گذاشته و عمیق‌ترین مفاهیم بشری از ایثار و فداکاری را برای نسل‌های آینده تعریف کرده و می‌کنند.

وی با تشریح وظیفه خطیر غسالان و قبرکنان در آرامستان‌ها، عنوان کرد: این افراد به‌عنوان جهادگران بی‌ادعا و گمنام در خط مقدم مبارزه با کرونا حضور داشته و در شرایط بسیار سخت وظایف خود را به شکل احسن انجام می‌دهند و لازم است از دید جامعه پنهان نمانند و زحمات آنان به نحو شایسته بازگو و اطلاع‌رسانی شود.

کوچعلی تصریح کرد: جهادگران غسال یکی از سخت‌ترین وظایف را در این روزهای پُرالتهاب برعهده گرفته‌اند و تن بی‌جان متوفیان ناشی از بیماری کرونا را غسل و تدفین می‌کنند؛ همچنین تسلی‌بخش دل بازماندگان و عزادارانی هستند که عزیزشان را در اثر این بیماری از دست داده‌اند.

وی با تأکید بر لزوم توجه بیشتر مسئولان به معیشت و وضعیت بیمه غسالان و جهادگران این بخش، مطرح کرد: در روزهایی که نزدیک‌ترین افراد به متوفی جرأت نزدیک شدن به قبر عزیزشان را ندارند، این فرشتگان بی‌ادعا قهرمانان گمنامی هستند که حتی برخی نزدیکانشان نیز از فداکاری‌های آن‌ها در جبهه دفاع از دیانت بی‌خبرند.

مسئول روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان نیز اظهار کرد: درحال حاضر سه نفر از آقایان و دو نفر از بانوان در بخش تغسیل اموات در آرامستان همدان فعالیت می‌کنند.

خسرو محمدی بیان کرد: یک نفر از آقایان در استخدام آرامستان همدان بوده و دو نفر دیگر نیز در مرحله جذب قرار دارند؛ همچنین دو نفر از خانم‌هایی که در بخش تغسیل اموات زن فعال بوده نیز در استخدام این مرکز هستند.

محمدی با اشاره به اینکه هر سه نفری که در استخدام آرامستان همدان هستند بیمه بوده و از مزایای قانون کار بهره‌مندند، افزود: دربحث فعالیت نیروهای داوطلب نیز درحال حاضر یک نفر از آقایان به‌صورت داوطلبانه در تجهیز و تغسیل اموات فعالیت می‌کند.

وی عنوان کرد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون تجهیزات لازم برای پیشگیری از انتقال بیماری مانند لباس مخصوص برای غسالان فراهم شده و تمامی پروتکل‌های بهداشتی و ایمنی در آرامستان همدان برای حفاظت از آن‌ها تمهید شده است.

مسئول روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه چهار نفر نیز در بخش قبرکنی فعال بوده و آن‎ها نیز در استخدام آرامستان همدان هستند، مطرح کرد: در کل 33 نفر در آرامستان موقوفه همدان مشغول به‎کار بوده که تمامی آن‌ها بیمه هستند و از مزایای قانون کار بهره‌مند می‌شوند.

وی تصریح کرد: تمامی کارکنان از خدمات و تجهیزات بهداشتی و حفاظتی در مقابل کرونا بهره‌مند بوده و متناسب با شرایط نیز از خدمات معیشتی استفاده می‌کنند.

شناسه خبر 33652