سپهرغرب، گروه خبر: پروژه تونل اسپژ بهدلیل موقعیت خاص جغرافیایی و بهمنظور افزایش ایمنی محور همچنین کاهش طول مسیر ارتباطی دو شهرستان سال 94 در دستور کار قرار گرفت و طبق برنامه زمانبندی قرار بود تنها پروژه ملی شهرستان سلسله ظرف 36 ماه به بهرهبرداری برسد اما با گذشت حدود پنج سال نهتنها تکمیل نشد بلکه همچنان متوقف و بهاصطلاح روی زمین مانده است.
محور ارتباطی شهرستان سلسله به بروجرد از سرگردنه معروف اسپژ در منطقه پرسک عبور میکرد که علاوه بر صعبالعبور و شیبدار بودن در فصل زمستان نیز برفگیر و حادثهخیز بود و خطرات زیادی برای رانندگان و مسافران این محور به همراه دارد، اما این مسیر از سالهای گذشته بهدلیل بروز حوادث متعدد مسدود شده بود.
پروژه تونل اسپژ بهدلیل موقعیت خاص جغرافیایی و بهمنظور افزایش ایمنی محور همچنین کاهش طول مسیر ارتباطی دو شهرستان سال 94 در دستور کار قرارگرفت و طبق برنامه زمانبندی قرار بود تنها پروژه ملی شهرستان سلسله ظرف 36 ماه به بهرهبرداری برسد اما با گذشت حدود پنج سال نهتنها تکمیل نشد بلکه همچنان متوقف است و بهاصطلاح روی زمین مانده است.
باوجوداینکه برخی از مسئولان از عدم توجیه و اولویت این پروژه سخن به میان میآورند، اما تکمیل تونل اسپژ بهعنوان یکی از مطالبات جدی مردم سلسله مطرح است، بر همین اساس ظرف چند ماه گذشته با پیگیری نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی این پروژه ردیف اعتباری گرفته و قرار است در آینده نزدیک شاهد ازسرگیری عملیات اجرایی آن باشیم که امیدواریم این وعده تحقق پیدا کند.
تونل اسپژ مطالبه جدی مردم سلسله
نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی تونل اسپژ را یکی از مطالبات جدی مردم سلسله ظرف چهار یا پنج دهه گذشته عنوان میکند و میگوید: راهها بهعنوان یکی از مهمترین علل توسعه مطرح هستند، بنابراین هرچقدر بتوانیم راهها را تقویت کنیم مسیر توسعه هموار میشود.
یحیی ابراهیمی به اهمیت تکمیل تونل اسپژ اشاره میکند و میافزاید: با بهرهبرداری از تونل اسپژ علاوه بر اینکه طول محور الشتر به بروجرد 70 تا 80 کیلومتر کاهش پیدا میکند، مسیر غرب کشور به مرکز ایران نیز 100 کیلومتر کاهش پیدا میکند.
وی خاطرنشان میکند: با بهرهبرداری از تونل اسپژ شاهد توسعه شهرستان ازنظر حملونقل همچنین خارج شدن الشتر از بنبست خواهیم بود.
تونل اسپژ پروژهی رها شده
نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تونل اسپژ در ادوار گذشته در پیوست بودجه نبوده و از اعتبار خاصی برخوردار نبوده، عنوان میکند: این پروژه زمان سوری نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی از طریق دولت اعتباری سه میلیارد تومان دریافت کرده آنهم نه در قالب بودجه متمم و از این اعتبار حدود 500 متر حفاری شد و مابقی به حال خود رها شده است.
ابراهیمی میگوید: متأسفانه مدیران استانی بهویژه راه و شهرسازی بهجای اینکه پاسخگوی مطالبه مردم باشند پروژه را رها کرده و در مواردی شاهد این ادعا هستیم که این پروژه توجیه اقتصادی ندارد.
وی ادامه میدهد: سؤال من این است آیا جادهی که 100 کیلومتر مسیر را کوتاهتر میکند، یا شهری را از بنبست خارج میکند و از طرفی جاده غرب کشور به مرکز را یکصد کیلومتر کاهش میدهد توجیه اقتصادی ندارد؟
تأکید بر ملی کردن اعتبارات
نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی تأکید میکند: توصیه ما به مسئولان این است که تا میتوانند نهتنها پروژه تونل اسپژ بلکه دیگر پروژههای استان را وارد متمم پیوست یک کنند، متأسفانه در سلسله و دلفان اعتبارات پیوست یک اندک است، اگر مسئولان استانی از ابتدای انقلاب تلاش میکردند اکنون بهجای یک پروژه برای دهها پروژه جذب اعتبار میکردیم.
ابراهیمی خاطرنشان میکند: مسئولان استانی تلاش کنند تا پروژهها را ملی کنیم تا استان از این وضعیت خارج شود، همانطور که توانستیم پروژه تونل اسپژ را وارد پیوست یک کرده و کار ناممکن را ممکن کنیم میتوان کارهای دیگر را انجام داد.
نبود ردیف اعتباری، علت توقف پروژه
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی لرستان نیز با اشاره به اینکه قرارداد تونل اسپژ به طول دو هزار و 200 متر سال 94 منعقد شد، میگوید: این پروژه بهدلیل اینکه در لایحه بودجه کمیسیون ماده 23 نداشت در قالب جدول 19 ذکر و اعتباری بهصورت موقت برای آن در نظر گرفته شد.
وحید کرماللهی عنوان میکند: پس از انتخاب پیمانکار عملیات اجرایی آغاز و حدود 500 متر حفاری آن توسط شرکت جهاد نصر لرستان انجام شد اما بهدلیل مشکل اعتباری پروژه متوقف شد.
وی میافزاید: با پیگیری و درخواستی که اخیراً توسط نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی انجام شد پروژه تونل اسپژ با کمیسیون ماده 23 موافقت و جزو طرحهای ملی تعریف شد، امیدواریم ظرف ماههای آینده بتوانیم کار را شروع کنیم.
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی لرستان علت تعطیلی و تأخیر در اجرای پروژه را نبود ردیف اعتباری عنوان و میگوید: زمانی که پروژهی ردیف اعتباری ندارد نمیتوان به پیشرفت آن امیدوار بود و همین سبب وقفه در عملیات اجرایی میشود تونل اسپژ ازایندست پروژهها بود.
کرماللهی در پاسخ به این پرسش که اعتبار موردنیاز برای تکمیل پروژه چه میزان است، توضیح میدهد: تونل جزء فعالیتهای پرهزینه و زمانبر است، طبق برآوردهای انجامشده به ازای هر کیلومتر تونل حدود 80 تا 85 میلیارد تومان نیاز است با توجه به اینکه 500 متر از تونل حفرشده 130 میلیارد تومان نیاز است تا پروژه تکمیل شود.
به گزارش خبرگزاری فارس وی در ادامه به اهمیت تکمیل تونل اسپژ اشاره میکند و میگوید: مردم الشتر و نورآباد برای رفتن به بروجرد باید از خرمآباد عبور کنند یعنی حدود 150 کیلومتر مسیر را طی کنند، این در حالی است که با تکمیل تونل اسپژ طول این محور 70 تا 80 کیلومتر کاهش پیدا میکند.
پروژه توجیه دارد
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی لرستان با تأکید بر اینکه تونل اسپژ قطعاً توجیه دارد، اضافه میکند: مسیر الشتر-بروجرد جاده دارد یعنی همان گردنه اسپژ اما بهدلیل اینکه رقومش بالا بوده و برفگیر است معمولاً در زمستانها مسدود است، اما با افتتاح تونل علاوه بر کوتاهتر شدن مسیر نیازی به عملیات راهداری نیست.
کرماللهی تأکید میکند: از دیگر مزایای تکمیل تونل اسپژ کاهش مسیر نورآباد - الشتر به سمت غرب و تهران است، بنابراین این پروژه از اهمیت بسزایی برخوردار است.
شناسه خبر 34532