شناسه خبر:58189
1401/5/5 10:32:51

سپهرغرب، گروه خبر: معاون سلامت دامپزشکی کردستان گفت: عملیات واکسیناسیون رایگان علیه بیماری بروسلوز (تب مالت) در جمعیت دامی سراسر استان از امروز آغاز شد و تا پایان شهریور ادامه دارد.

ناصر مخدوم روز سه شنبه اظهار کرد: در راستای وظایف و سیاست‌های محوله، اجرای عملیات مایه‌کوبی رایگان گوسفند، بز، گاو و گوساله علیه بیماری بروسلوز با بهره‌گیری از توان بخش دولتی و غیر دولتی دامپزشکی در 100 درصد روستاهای دارای جمعیت دامی سراسر استان آغاز شده است.

وی افزود: با اقدامات اداره کل دامپزشکی استان کردستان در سال‌های گذشته، موارد ابتلای انسانی به بیماری خطرناک تب مالت که زمانی جزو رکورداران ابتلا در کشور بودیم به تایید آمار دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان روند کاهشی بسیار محسوسی داشته است.

معاون سلامت دامپزشکی کردستان گفت: همزمان با آغاز این طرح، طرح واکسیناسیون رایگان تب برفکی دامی در استان پایان می‌یابد.

  هشدار بهداشتی در خصوص شیوع بیماری آنگارا در واحدهای مرغداری

با توجه به افزایش کانون‌های بیماری آنگارا- سندروم HHS در مزارع پرورشی گوشتی کشور و استان، معاون سلامت دامپزشکی کردستان خواستار تشدید رعایت اصول بهداشتی قرنطینه ای و امنیت زیستی در واحدهای پرورشی شد.

مخدوم اظهار کرد: این ویروس نسبت به شرایط محیطی مقاوم بوده و قابلیت ماندگاری برای دوره‌های بعدی جوجه‌ریزی را نیز دارد و درمان موثری برای این بیماری وجود ندارد.

وی اضافه کرد: سندروم آب‌آوردگی پریکارد و هپاتیت HHS یک بیماری عفونی و مسری است که از علایم مشخصه آن درصد ابتلا و درصد تلفات بالا بوده و مایعات پریکارد افزایش یافته و هپاتیت با کانون‌های نکروزی دیده می‌شود.

معاون سلامت دامپزشکی کردستان اضافه کرد: تهیه جوجه از منابع مطمئن (مزارع مرغ مادر واکسینه)، پرهیز از پرورش چند سنی، عدم جوجه‌ریزی اضافه بر ظرفیت سالن ها، رعایت دقیق ضوابط امنیت زیستی و کنترل ترددها، ممنوعیت زنده‌فروشی مرغ پایان دوره، جلوگیری از ورود پرندگان آزاد پرواز به سالن و گزارش سریع موارد مشکوک در تلفات به‌منظور پیشگیری از وقوع بیماری لازم و ضروری است.

مخدوم درباره راهکارهای پیشگیری از ابتلای طیور به این بیماری افزود: واکسیناسیون مزارع مرغ مادر با واکسن وارداتی در دستور کار قرار گیرد و این بیماری تنها در صورت تهیه جوجه از منابع مطمئن (مادر واکسینه) و رعایت اصول امنیت زیستی قابل کنترل و پیشگیری است.

کشف و ضبط بیش از 570 کیلو گرم گوشت مرغ و قرمز فاسد

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان هم از کشف و ضبط 573 کیلو گرم گوشت قرمز و مرغ فاسد از دو رستوران معروف در سنندج خبر داد.

مجتبی ورمقانی اظهار کرد: با توجه به نظارت‌های منظم و مستمر دامپزشکی استان بر مراکز تولید، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی و در جریان بازدید اکیپ‌های بازرسی بهداشتی از سطح شهرستان سنندج، از دو رستوران معروف در مجموع مقدار 573 کیلو گرم گوشت قرمز و گوشت مرغ فاسد و غیرقابل مصرف کشف و با هماهنگی و تشکیل پرونده به مراجع قضائی، برای تصمیم‌گیری قانونی معرفی شدند.

وی یادآور شد: مقام قضائی ضمن حکم معدوم‌سازی فرآورده‌های خام دامی مکشوفه، دستور پلمب رستوران اول را به جرم عرضه و نگهداری مقدار 455 کیلوگرم فرآورده فاسد و غیر قابل مصرف تا اطلاع ثانوی صادر کرد و برای رستوران بعدی که مقدار 118 کیلو گرم گوشت قرمز و مرغ غیر قابل مصرف در آن کشف شده، ه‌زودی حکم صادر خواهد کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان از شهروندان خواست در تهیه و استفاده از فرآورده‌های خام دامی دقت نموده و به توصیه‌های اداره کل دامپزشکی توجه کنند.

شناسه خبر 58189