شناسه خبر:61996
1401/8/10 02:53:38

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کردستان گفت: بازگشایی بازارچه‌های مرزی که می‌تواند به کاهش کولبری و تقویت اقتصاد و امنیت استان کمک کند، سیاست جدی دولت سیزدهم است.

اسماعیل زارعی‌کوشا روز یکشنبه در نشست کارگروه مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کردستان در سنندج اظهار کرد: بسیاری از رسانه‌ها و دیگران درباره کولبری اظهارنظرهایی دارند ولی تعریف آن‌ها از این پدیده درست و با نگاه روشن نیست.

وی با تأکید بر اینکه مرزبان وظیفه دارد بدون هیچ ملاحظه‌ای از مرز مراقبت کند، افزود: نظام جمهوری اسلامی سال‌ها است با عطوفت با برخی مسائل برخورد می‌کند ولی در پوشش کولبری اتفاقات چالش‌برانگیزی را شاهد هستیم و به همین دلیل نمی‌توان از مرزبانی خواست که مرز را رها کند.

استاندار کردستان تأکید کرد: بازگشایی بازارچه‌های مرزی تا حدودی خلأهای مرزی ناشی از هرگونه تردد غیرمجاز چه در پوشش کولبر و چه تحرک ضد امنیتی را مسدود می‌کند.

زارعی‌کوشا با بیان اینکه صدور مجوز واردات کولبری باید در مسیر ایجاد اشتغال باشد، تأکید کرد: بعضی سرمایه‌گذاران شهرک‌های صنعتی در بانه، کار مونتاژ قطعات وارداتی را انجام می‌دهند که ارزش افزوده و اشتغال ایجاد کرده است و باید و تصمیمات به این سمت گسیل شده و رفع آسیب‌های کولبری و قاچاق در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: باید تعامل مؤثر بین دستگاهی، در عین کمک به بهبود معیشت مرزنشین، منجر به کاهش قاچاق کالا و ارز شود که در کردستان دغدغه مضاعفی به‌شمار می‌رود چراکه آسیب اقتصادی و امنیتی از پیامدهای آن است.

استاندار کردستان با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران برای ساماندهی مرز سیرانبند، از خدمات اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان قدردانی کرد.

زارعی کوشا خواستار ساماندهی فاز دوم مرز باشماق و بررسی دقیق مرز سیرابند شد تا اعتبار لازم برای این ظرفیت جذب شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به هماهنگی، انسجام و پیگیری مطلوب بین دستگاه‌های متولی مبارزه با قاچاق اظهار کرد: با این وجود هنوز نیاز به کار بیشتری احساس می‌شود و در میان مجموعه‌ها باید تعامل بیشتری داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه گشت مشترک دستگاه‌های نظارتی و مرزی باید تقویت شود، به رقم 330 هزار لیتری کشف سوخت قاچاق از ابتدای امسال در باشماق مریوان اشاره کرد و گفت: این رقم نسبت به آنچه که احتمال قاچاق می‌دهیم عدد زیادی نیست و برای همین باید موانع پیش رو برداشته شده و تعداد گشت‌زنی‌ها از 35 گشت موجود افزایش بیشتری پیدا کند.

استاندار کردستان در ادامه به معضل قاچاق دام هم اشاره کرد و با بیان اینکه بخشی از تصمیمات در این زمینه کشوری است، گفت: باید دیدگاه‌های استان به وزارت جهاد کشاورزی و معاون اول رئیس جمهور با پیشنهاد مشخص منتقل شود.

زارعی‌کوشا ادامه داد: در بحث صادرات هم یکی از نکاتی که پیگیر آن هستیم، «پیمان‌سپاری ارزی» است که در استان مشکلاتی دارد.

وی افزود: پیشنهاد داده‌ایم نسخه‌های مربوط به این بخش متناسب با شرایط و اقتضائات هر منطقه تدوین شود چراکه نسخه مشترک برای همه مناطق مشکلاتی دربر دارد.

وی تأکید کرد: هماهنگی سامانه جامع تجارت بین صمت و گمرک باید تقویت شود تا به مرحله اجرا درآید و پیش‌زمینه و زیرساخت‌های آن باید باشد تا قانون لوث نشود چرا که در غیر این صورت قوام نخواهد داشت.

به گفته استاندار کردستان در خلأهای مرزی مانند «هنگه ژال» که بعضا کاروان‌های 200 تا 300 نفره از آن عبور می‌کردند تصور مماشات می‌شد ولی با استقرار پایگاه ایست و بازرسی ترددهای غیرمجاز تا حدودی کنترل شد و باید فکر عاجلی برای آن داشت.

زارعی‌کوشا در ادامه با اشاره به عملکرد ستاد اربعین استان در اعزام زائران به کربلای معلا، افزود: اربعین فرصت مغتنمی بود و عملکرد بسیار خوبی را از خادمان زائران شاهد بودیم و با همین تجربه موفق سال آینده شاهد استقبال بیشتر زائران هستیم.

وی به اغتشاشات اخیر و آسیب‌های ناشی از آن هم اشاره کرد و گفت: این مسئله تمرکز بر کارها ازجمله انتقال بازارچه مرزی «خانم شیخان» به «برده رشه را معطل کرده است.

شناسه خبر 61996