شناسه خبر:69526
1402/3/6 10:39:00

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی با بیان اینکه خرید تضمینی گندم در استان آغاز شده است، گفت: اکنون خرید در شهرستان ساوه به عنوان اولین نقطه در استان شروع شده و در روزهای آینده میزان خرید اوج خواهد گرفت.

غلامرضا ملکی 4 خرداد در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: خرید گندم یا تامین گندم یکی از سیاست‌ها و اولویت‌های اصلی دولت‌ها برای امنیت غذایی است، گندم کالای اساسی بوده و تامین و خرید آن باعث ایجاد ثبات و آرامش در بازار می‌شود.
وی با اشاره به خرید مستقیم گندم از کشاورزان و واردات گندم جهت جبران کسری افزود: خرید تضمینی گندم و اجرای سیاست‌ها و دستورالعمل‌های آن یکی از زمان برترین کارها است که برای کالاهای اساسی انجام می‌شود.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی تصریح کرد: با توجه به اینکه در استان‌های مختلف کشور اقلیم‌های متفاوت وجود دارد، از ابتدای فرردین‌ماه خرید گندم از استان‌های جنوبی آغاز می‌شود.
ملکی با بیان اینکه بیش از 2 و سه دهم میلیون تن گندم در کشور خریداری شده گفت: این آمار نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش داشته است.
وی خاطرنشان کرد: قیمت تضمینی خرید گندم در حال حاضر به ازای هر کیلوگرم 15 هزار تومان است و خوشبختانه استان مرکزی نیز طبق روال سنوات گذشته از ابتدای خرداد ماه وارد فصل خرید شده است. اکنون خرید در شهرستان ساوه به عنوان اولین نقطه در استان شروع شده و در روزهای آینده میزان خرید اوج خواهد گرفت.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی بیان کرد: کارگروه خرید غلات در استان راه اندازی شده که با اعضای مختلف مرتبط در سطح استان به ریاست استاندار تشکیل می‌شود و موضوعات خرید گندم در این کارگروه رصد می‌شود.
ملکی با اشاره به اینکه تاکنون 30 مرکز خرید برای تحویل گندم کشاورزان پیش بینی شده بیان کرد: تلاش شده مراکز خرید فاصله اندکی با کشاورزان داشته باشند تا سهولت در کار صورت گیرد.
وی ادامه داد: در هر مرکز خرید 2 کارمند در استخدام دولت مستقر می‌شوند تا بتوانند حق مردم و دولت را در این مراکز کنترل و رعایت کنند، سایر نظارت‌ها نیز در مراکز خرید انجام می‌شود.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی اضافه کرد: بر اساس بررسی ها، پیش بینی می‌شود که به میزان سال گذشته حدود 200 هزار تن گندم از کشاورزان خرید شود البته امیدواریم این آمار افزایش یابد، سال 1401 خرید گندم نسبت به سال 1400 بالغ بر 125 درصد افزایش داشت.
ملکی در خصوص کشت قراردادی تصریح کرد: بیش از 4 هزار کشاورز در حوزه کشت قراردادی قرارداد منعقد کرده اند و حدود 30 هزار هکتار سطح زیرکشت این مهم است تا کشاورزان از مزایایی بهتری بهره مند می‌شوند.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی اضافه کرد: مرکز خرید دانه‌های روغنی نیز فعال است و در سطح استان اتحادیه تعاون روستایی به عنوان مجری خرید توافقی دانه‌های روغنی اعلام آمادگی کرده و کلزا را از کشاورزان خریداری می‌کند. سال گذشته هزار تن دانه روغنی در سطح استان خریداری شد.
وی با اشاره به نان کامل و مزایای این نان بیان کرد: نهضت احیای نان کامل در استان مرکزی از سال گذشته آغاز شده و امورات آن در حال انجام است.
ملکی تاکید کرد: نان در کشور مصرف بالایی دارد و طبق آمارهای رسمی در سال 160 کیلوگرم، سرانه مصرف نان در کشور است که البته گویا این رقم در حال افزایش است.
وی افزود: استان مرکزی از استان‌های پیشرو در این نهصت است و در این نوع نان از آرد یارانه ای استفاده می‌شود. هفته ای تحت عنوان هفته رویداد ملی نان کامل پیش رو است و در 4 شنبه هفته آینده یک همایش ملی با حضور صاحب نظران و متخصصان و مسئولین ملی و... در این رابطه برگزار می‌شود.

شناسه خبر 69526