شناسه خبر:79657
1402/11/30 10:55:26

سپهرغرب، گروه کافه کتاب: مدیرعامل کانون پرورش فکری گفت: دنبال نسل جدید جوان نویسنده و شاعر برای تربیت در کانون پرورش فکری هستیم و راه اندازی باشگاه قاف برای تربیت این نسل است.

حامد علامتی با اشاره به راه‌اندازی باشگاه ادبی و هنری قاف گفت: این باشگاه مخفف قله‌های ادبیات و فرهنگ است. در این باشگاه به تربیت استعدادهایی که در حوزه هنری و ادبی هستند، می‌پردازیم.

وی ادامه داد: یکی از وظایف مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری شناسایی و پرورش استعدادهای ادبی کودکان و نوجوانان، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در این بخش و تولیدات ادبی است، در این راستا تاکنون کارگاه‌های ادبی با موضوع نقد کتاب و … برگزار شده است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: باشگاه قاف که به تعبیر مقام معظم رهبری حرکت به سوی قله ادبیات و فرهنگ است، به شناسایی و سازماندهی استعدادهای برتر هر استان در دو بخش شعر و داستان‌نویسی می‌پردازد.

وی افزود: قاف باشگاه استعدادهای ادبی برتر کانون پرورش فکری در کشور است و به شناسایی نوجوانان فعال در این زمینه می‌پردازد. از هر استان نوجوانان دارای استعدادهای برتر حوزه ادبی که می‌توانند عضو کانون هم نباشند، کشف شده و یک باشگاه ملی با عضویت همه آن‌ها راه‌اندازی کرده‌ایم. از هر استان یک نفر یا دو نفر برگزیده ادبی چه در حوزه شعر و چه در حوزه داستان‌نویسی عضو این باشگاه شده‌اند.

علامتی گفت: این نوجوانان با حمایت کانون در تهران به مدت 3 سال در یک پروژه آموزشی، پرورش و تربیتی قرار می‌گیرند و با استفاده از اساتیدی که بهترین‌های ادبی کشور هستند. آموزش می‌بینند. هر 3 ماه یک بار دوره‌های آموزش حضوری خواهیم داشت و بین این 3 ماهه‌ها دوره‌های آموزشی آنلاین و کارگاه‌های نقد و بررسی را خواهیم داشت. در طول سال هر چند نوجوان یک استاد راهنما دارند که زیر نظر آن‌ها کار می‌کنند.

وی افزود: هر دوره آموزشی قاف برای مدت 3 سال به طول می‌انجامد و هر ساله دوره جدید آغاز می‌شود. اولین دوره ویژه شعر چهارشنبه اول آذر شامل 56 استعداد برتر کشور در استان گیلان با حضور میلاد عرفان‌پور و سعید بیابانکی افتتاح شد و دوره داستان‌نویسی نیز به زودی آغاز می‌شود.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: خروجی این دوره‌ها تربیت متخصص شعر حوزه کودک و نوجوان است. ما دنبال نسل جدید جوان نویسنده و شاعر برای تربیت در کانون پرورش فکری هستیم و قاف حرکت جدید کانون برای تربیت این نسل است.

علامتی گفت: با توجه به تعداد استعدادهایی که تاکنون به دلایل مختلف روی آن‌ها سرمایه گذاری نشده، برای هر گروه پنج نفره‌ای که در باشگاه قاف حضور دارد یک مشاور از بزرگترین شاعران ایران در نظر گرفته شده است، مصطفی رحماندوست و میلاد عرفان پور مثالی از راهبرهایی هستند که روی سرعت پیشرفت، نوع نگارش و تکالیف ادبی شرکت کنندگان نظارت دارند.

وی افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سه بخش فرهنگی، هنری و ادبی در هزار و چهل مرکز کانون پرورش فکری ارائه خدمات دارد. برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های نویسندگی خلاق و آشنا کردن بچه‌ها با نوشتن و مباحث ادبی در دستور کار باشگاه قاف است. همچنین شرکت کنندگان در قالب انجمن‌های ادبی در بخش شعر و داستان فعالیت می‌کنند. تا کنون 56 نفر نوجوان به عنوان استعداد برتر از هر استان برگزیده شده‌اند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به افزایش تعداد محصولات شخصیت‌های پویانمایی بچه زرنگ گفت: هدف گذاری مان 400 محصول از شخصیت‌های این پویانمایی بوده و تا کنون 20 محصول تولید و در اختیار کودکان و نوجوانان قرار گرفته است.

شناسه خبر 79657