شناسه خبر:83941
1403/4/3 11:24:42

در گفت‌وگو با پژوهشگر حوزه زنان و خانواده مشخص شد؛ هیچ یک از نامزدهای ریاست جمهوری برای نظام مسائل زنان برنامه‌ای راهبردی نداشته و حتی از زن و خانواده شناختی ندارند.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش:

یقیناً یکی از مسائل مهم در کشور ما این روزها در آستانه انتخابات این است که مهم‌ترین مسئله زنان چیست؟ دولت جدید به‌عنوان سیاست‌گذار،‌ برنامه‌ریز، مدیر اجرایی، چه چیز یا چیزهایی را می‌بایست در اولویت و خط اصلی کارهای خود قرار دهند؟ زیرا پاسخ به این پرسش راهگشای کلیدی و مهمی برای بهبود شرایط زنان در جامعه امروز بنا به مسائل مبتلابه خواهد بود اما متأسفانه گویی پرداخت کلی به موضوع زنان تنها حربه‌ای است که پنج نامزد ریاست جمهوری به آن متوسل شده و هیچ نگاه عمیقی به نظام مسائل زنان و راهکار حل این مسائل ندارند، در حالی که نیمی از جامعه ما را زنان تشکیل داده و امروز بنا به کنشگری قوی که در جامعه دارند پرداختن به مسائل زنان و هدف‌گذاری‌های انجام‌شده از سوی دولت چهاردهم یک اصل است.
بنابراین با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا در این باره را با مدرس دانشگاه، جامعه‌شناس و پژوهشگر حوزه زنان و خانواده گفت‌وگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

دکتر فاطمه محمدی با بیان اینکه بنده معتقدم بین خواسته و نیاز زنان در کف جامعه ایرانی با تفکرات و برنامه‌ریزی رجل سیاسی از زمین تا آسمان فرق دارد، گفت: پس از دیدن مناظره سوم انتخاباتی من احساس کردم یا این عزیزان ساکن ایران نیستند و یا شناخت درستی از خانواده‌های ایرانی و خانم‌ها ندارند.

وی افزود: این برداشت بدان جهت ایجاد می‌شود که حتی برنامه‌های ارائه‌شده ازسوی نامزدهای انتخاباتی این دسته‌بندی را هم نداشت که نظام مسائل زنان و یا ساختار آن چیست؟ به کدام بخش از این مسائل خواهیم پرداخت؟ به‌دنبال رفع کدام مسئله هستیم؟

وی با اشاره به اینکه البته برخی از نامزدها در بخشی از سخنان خود اشاره‌ای به برنامه‌هایشان در حوزه زنان کرده‌اند اما آن چیزی را که باید نگفتند، افزود: جالب‌تر اینکه دیگر عزیزان گویا در اتمسفر دیگری قرار دارند زیرا نگاه آن‌ها به حوزه زنان و خانواده تبعاً فاصله بسیاری با نیاز و خواسته زنان که در اجتماع مطرح استف دارد.

این کارشناس حوزه زن و خانواده افزود: اینکه دولت تنها یک کلیتی را در حوزه زنان در نظر گرفته اما در این بین به آمایش سرزمینی، طبقه‌بندی و دسته‌بندی و رنج سنی و مفاهیم محفوظه‌های ذهنی آن‌ها توجه نشود تبعاً شرایط زنان همان خواهد بود که طی چهل و چند سال گذشته بوده است.

محمدی با تأکید بر اینکه تاکنون 13 دولت را پشت سر گذاشته‌ایم و در هرکدام از این دوره‌ها هم اتفاقات همیشگی و در عین حال آدم‌های تکراری در حوزه زنان را شاهد بوده‌ایم، تصریح کرد: به‌نظر من هرکدام از نامزدهای ریاست جمهوری اگر رئیس جمهور شوند، اگر بخواهند با آن آدم‌های تکراری حوزه زنان را دنبال کنند، قطعاً شاهد اتفاق جدیدی در حوزه زنان نخواهیم بود؛ زیرا ساختار ما در این حوزه فرسوده، پیر و مسن است، در واقع این افراد در بهترین حالت آدم‌های دهه 40 و 50 هستند و یقیناً نمی‌توانند نیازهای دختر دهه 70 و 80 را پاسخ دهند زیرا آن‌ها امروز مادربزرگ این دختران به‌حساب می‌آیند.

وی افزود: این در حالی است که خواسته مادربزرگ با یک مادر جوان تازه تجربه‌گر تفاوت بسیاری دارد؛ بنابراین به دلیل اینکه نظام مسائل حوزه زنان توسط این افراد (ساختار پیر) برای مسئولان احصا می‌شود بازهم همان دیدگاه و رویه گذشته را درپیش خواهند گرفت.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه پرداخت به شاخص‌های امروز نظام اجتماعی مسئله مهمی است، اذعان کرد: نظام مسائل حوزه زنان در دو نگاه اصلاح‌طلب و اصول‌گرا متفاوت است یعنی در این دو جریان با دو خواستگاه فکری به این مسئله روبه‌رو هستیم.

محمدی ادامه داد: بنابراین اینکه به جای ارائه برنامه صرفاً بر مسئله عفاف و حجاب به‌عنوان موضوع زنان تأکید شود رویکرد درستی نیست زیرا این امر تنها مختص جامعه زنان نیست چراکه امروز بخش اعظمی از مردان نیز پوشش درستی نداشته و عفت جامعه را خدشه‌دار کرده‌اند، تصریح کرد: گره زدن موضوع عفاف و حجاب صرفاً به زنان اصطلاح غلطی است که در بین رجل سیاسی نیز جا افتاده است.

وی با اشاره به اینکه نامزدهای انتخاباتی با این رویکرد احساس کردند با تکراری‌ترین و ساده‌ترین راهکار ممکن می‌توانند ‌مسائل زنان را حل کنند، خاطرنشان کرد: در این بین یکسری بازی با لغات نیز رواج یافته مثل اینکه عنوان شود «زنان مسئله نیستند بلکه فرصت هستند» حال این سؤال مطرح می‌شود که چه فرصتی؟ قرار است برای بانوان این سرزمین چه کاری انجام دهند؟

این پژوهشگر حوزه زنان خاطرنشان کرد: خانم‌های جامعه امروز نیازهای متفاوتی حتی نسبت به 10 سال پیش دارند، ابراز کرد: برای مثال یکی از مسائل چالش‌برانگیزمان زنان شاغل هستند که فرزنددار بودن کار آن‌ها را دچار اختلال می‌کند، بدان معنا که مهدهای ثابت در ادارات وجود ندارد و یا اینکه ساعت شیردهی آن‌ها منظم نیست و در برخی موارد مرخصی زایمانشان بعضاً دچار اشکال می‌شود.

محمدی با اشاره به اینکه حتی در بسیاری از موارد ساعت حضورشان در اداره متبوع ساعت بی‌رویه است و مجبورند ساعات زیادی را به‌عنوان اضافه‌کار در ادارات حضور داشته باشند، اذعان کرد: در برخی موارد حتی از موقعیت مناسب شغلی برخوردار نبوده و نمی‌توانند به وظایف خود در زندگی و منزل متعهد باشند.

وی با اشاره به اینکه از دیگر مسائل مهم آسیب‌های مبتلابه زنان سرپرست خانوار است، تصریح کرد: علاوه بر این نظام مسکن آنان نیز در حال حاضر دچار چالش جدی در کلان‌شهرها است و در بسیاری از موارد برای امرار معاششان دچار مشکل هستند به گونه‌ای که در مواردی مجبور به انجام کارهایی می‌شوند که بعضاً به لحاظ شرعی نیز کار مناسبی نیست.

این کارشناس حوزه زنان و خانواده، ادامه داد: از طرفی دختران جوان و نوجوان در بستر اجتماع امروز دچار آسیب‌های زیادی می‌شوند که بسیاری از این آسیب‌ها غیر قابل جبران است؛ برای مثال همین شیطنت رسانه‌ها در فضای مجازی، اعتیاد به سیگار و غیره.

محمدی با اشاره به اینکه امروز تجرد قطعی دختران جوان یکی از آسیب‌های جدی حوزه زنان است، تشریح کرد: همین امر در بالا رفتن سن باروری و کاهش جمعیت مؤثر است.

وی ادامه داد: از طرفی نظام آموزشی و تربیتی ما در حوزه زنان و خانواده دچار اختلال است بدان معنا که مدارس آن کارکردی که باید داشته باشند را ندارند و مسئله تربیت در نظام آموزش به خواب رفته است.

این پژوهشگر حوزه زنان با بیان اینکه مباحث مرتبط با عفاف و حجاب در لایحه قیمت کالاهای فرهنگی دچار عارضه است، اذعان کرد: درواقع ترک فعل‌هایی در دستگاه‌های مختلف مغفول مانده است.

محمدی با تأکید بر اینکه متأسفانه حوزه آسیب‌های اجتماعی و از طرفی چالش‌های آن در حال زنانه شدن است خاطرنشان کرد: مسئله فوق می‌تواند زنگ خطری برای عرصه حکمرانی و حاکمیت باشد، درواقع بر اساس نمونه‌های عنوان‌شده می‌توان گفت ما در حوزه زنان یک نظام مسائل عریض و طویل داریم که تاکنون در فرایند انتخابات پیش رو از نگاه نامزدها مغفول مانده و مشخص نیست برای مقابله با این چالش‌ها چه راهکاری قرار است رئیس جمهور آینده در دستور کار اجرا قرار دهد؟

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر آنچه گفته شد ما با مسائلی همچون بیمه و درمان زنان خانه‌دار، هزینه سنگین درمان ناباروری و غیره در حوزه زنان مواجهیم که برای هر کدام از این مسائل باید در چارچوب نظام مسائل حوزه زنان از سوی رئیس جمهوری پاسخی مناسب ارائه شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه امید است در روزهای باقی‌مانده این عزیزانی که در کارزار انتخابات شرکت کرده‌اند حداقل یک برنامه راهبردی کوتاه، میان و بلندمدت برای دولت متبوع خود در حوزه زنان اعلام کنند، اذعان کرد: بنده معتقدم هرکدام از نامزدها روی زنان جامعه سرمایه‌گذاری کنند سبد رأی زیادی را ازآن خود خواهند کرد.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد در هر دوره‌ای از انتخابات در چند دهه گذشته داوطلبان ریاست جمهوری با مطرح کردن مسائل زنان به‌دنبال جذب رأی از این طیف با توجه به تأثیرگذاری آن‌ها در جامعه بوده‌اند و البته این دوره از انتخابات بیشتر داوطلبان شعارهایی تکراری را در حمایت از حقوق زنان بیان می‌کردند که در آن تازگی و دغدغه‌مندی واقعی این قشر وجود نداشت.

با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی ایرانی، مطالبات زنان ایران در بسیاری از مسائل اجتماعی، قضائی، فرهنگی و حتی سیاسی بدون پاسخ‌ مانده و یا پاسخ اندکی بدان‌ها داده شده بنابراین در آستانه چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، نامزدها باید توجه ویژه‌ای به درخواست‌های نیمی از جمعیت کشور داشته باشند.

شناسه خبر 83941