شناسه خبر:85003
1403/5/1 13:45:37

کارشناس گروه توسعه فناوری پارک علم و فناوری کردستان گفت: در حال حاضر 19 شرکت دانش‌بنیان و واحدفناور استان در حوزه فناوری زیستی کشاورزی و صنایع غذایی فعالیت دارند.

نبی احسنی روز دوشنبه در نخستین جلسه کار گروه توسعه نوآوری و فناوری کشاورزی کردستان در پارک علم و فناوری در سنندج اظهار کرد: امیدواریم با تشکیل این کارگروه تعداد واحدهای فناور حوزه توسعه فناوری بخش کشاورزی افزایش یابد.

وی افزود: همرسانی و توانمندسازی نوآفرینان، فناوران، نوآوران و کارآفرینان برای ایجاد و توسعه مشاغل و کسب و کارهای مبتنی بر نوآوری و فناوری در بخش کشاورزی از اهداف تشکیل این کارگروه است.

کارشناس گروه توسعه فناوری پارک علم و فناوری کردستان ابراز امیدواری کرد گام‌هایی هرچند کوچک برای توسعه بخش کشاورزی و منابع طبیعی استان برداشته شود.

احسنی به اهمیت کسب و کارهای این حوزه در تامین امنیت و سلامت غذایی اشاره کرد و گفت: این کارگروه می‌تواند با همکاری و همراهی کارشناسان و متخصصان مجرب برای مشکلات صنعت کشاورزی راه حل ارائه دهد و در راستای سلامت غذایی و بهبود کیفیت زندگی شهروندان، گام‌های بلندی بردارد.

وی یادآور شد: در این کارگروه باید تلاش کرد با جذب متخصصین حرفه‌ای، سکویی برای راه‌اندازی فعالیت‌هایی برای طراحی و تولید محصولات و خدمات نوآورانه‌ صنعت و اقتصاد کشاورزی باشیم و در مسیر حرکت به سمت فناوری‌های نوآور برای تأمین امنیت غذایـی، تأمین مواد خام و اولیه مورد نیاز صنایع بالادستی، حرکت کنیم.

کاشفی، مدیر کارگروه توسعه فناوری پارک علم و فناوری نیز به بیان ضرورت و اهداف تشکیل کارگروه توسعه نوآوری و فناوری کشاورزی پرداخت و گفت: شناسایی صاحبان ایده‌های فناورانه در حوزه‌های مختلف کشاورزی، شناسایی شرکت‌های فعال در حوزه کشاورزی(دانش بنیان، صادرات و واردات محصولات کشاورزی، فناوری‌های نوین حوزه کشاورزی)، مذاکره با شرکت‌های مستعد حوزه کشاورزی و ارائه خدمات مشاوره ای به آنها جهت ورود به پارک و برگزاری رویدادهای فناورانه در حوزه کشاورزی از اهداف ابتدایی این کارگروه است.

وی با اشاره به انتخاب پارک علم و فناوری کردستان به عنوان دبیرخانه توسعه تعاملات علمی و فناورانه با اقلیم کردستان، افزود: توسعه همکاری‌های علمی و فناوری با اقلیم کردستان از اهداف پارک علم و فناوری کردستان است و در این راستا با برنامه‌ریزی صحیح همراه با عملگرایی می‌توان به عنوان یکی از بازیگران اصلی در صادرات محصولات کشاورزی و غذایی به اقلیم کردستان ایفای نقش کرد.

کاشفی به اهمیت تحول در کشاورزی استان نیز اشاره کرد و ادامه داد: بهبود بهره‌وری در بخش کشاورزی با ایجاد تحول در سیستم‌های فعلی با ارتقای سطح علمی کشاورزان و ایجاد شبکه‌های تخصصی، بهبود و ارتقای فعالیت‌های مدیریتی، بکارگیری روش‌های نوین کشاورزی برای بالا بردن دقت در کشاورزی و خرید و فروش آنلاین، صنعت کشاورزی به شکلی پایدار توسعه می‌یابد و لازم است با شناسایی فعالان نوآور و فناور به این سمت حرکت کنیم.

شناسه خبر 85003