شناسه خبر:87441
1403/7/24 17:38:00

مدیرکل محیط‌زیست ایلام گفت: طی سال‌های اخیر تاکنون 55 رأس گوزن بالغ نر و ماده از ایلام به استان‌های دیگر فرستاده شده است.


علیرضا محمدی صبح سه‌شنبه 24 مهرماه گفت: چهار منطقه حفاظت شده با 14 هزار هکتار در استان ایلام وجود دارد، همچنین دو منطقه آثار طبیعی و ملی شامل «غار خفاش»، «چشمه‌های آبگرم» و «چشمه قیر» در دهلران و «تنگه رازیانه» در شهرستان بدره نیز توسط محیط‌زیست استان حفاظت می‌شود.
وی با اشاره به تشکیل 14 خانه محیط‌زیست در استان، افزود: در این خانه‌ها افراد فعال در حوزه محیط‌زیست، چالش‌ها و راهکارهای این حوزه را بیان، رصد و پیگیری می‌کنند.
مدیرکل محیط‌زیست ایلام ادامه داد: باتوجه‌ به اینکه برخی از همشهریان به علت نداشتن آگاهی لازم در خصوص خطرات ناشی از ورود به زیستگاه‌های حیات‌وحش و خطرات ناشی از آن، اداره کل حفاظت محیط‌زیست ایلام به‌منظور کاهش خطرات و سوانح ناشی از حمله حیات‌وحش به گردشگران و کسانی که به عرصه‌های طبیعی منطقه حفاظت شده مانشت و قلارنگ ورود می‌کنند، تعداد 20 مورد پیام‌های هشداردهنده و ممنوعیت ورود به زیستگاه‌ها گونه خرس قهوه‌ای بر روی صخره‌ها و تخته‌سنگ‌های ورودی زیستگاه‌های منطقه مذکور درج شده است.
محمدی خاطرنشان کرد: در این راستا و در اجرای طرح مدیریت منطقه حفاظت‌شده مانشت و قلارنگ و با استفاده از اعتبارات ابلاغی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور نیز تعداد هشت قطعه تابلو بتنی در نقاط مختلف منطقه حفاظت‌شده مانشت و قلارنگ نصب شد و بر روی این تابلوها جملات اخباری و هشداری زیست‌محیطی درج شده است.
وی تصریح کرد: سایت مانشت و قلارنگ یکی از موفق‌ترین سایت‌های تکثیر و احیای گوزن زرد ایرانی در سطح کشور است و در طی سال‌های اخیر تاکنون 55 رأس گوزن بالغ نر و ماده از ایلام به استان‌های خوزستان، یزد و اردبیل فرستاده شده و سال گذشته نیز دو رأس گوزن نر بالغ از مازندران به این سایت آورده شد.
مدیرکل محیط‌زیست ایلام اظهار کرد: در حال حاضر تعداد گوزن‌های بالغ سایت مانشت و قلارنگ 32 رأس شامل 22 گوزن ماده و 10 گوزن نر و 6 گوساله است.

شناسه خبر 87441