شناسه خبر:87533
1403/7/26 15:43:00

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام با بیان اینکه امنیت غذایی در گروی سلامت دام و طیور مصرفی است، کشتار غیرمجاز را یک مسئله و معضل مهم دانست که سلامت مصرف‌کنندگان را به مخاطره می‌اندازد.


دکتر یونس احمدی روز پنجشنبه اظهار کرد: هرچند پرورش و کشتار دام و طیور از راه‌های سنتی و صنعتی انجام می‌شود اما رعایت بهداشت و نظارت بر سلامت دام در کشتار صنعتی نمود عینی دارد.
وی راه توسعه کشتار مجاز را ایجاد کشتارگاه‌های صنعتی مدرن و مجهز ذکر کرد و افزود: شهرداری‌ها طبق قانون مکلف هستند کشتارگاه‌ها را فعال و به بخش خصوصی واجد شرایط واگذار کنند.
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام کشتارگاه دام مهران را نمونه موفق واگذاری این صنعت به بخش خصوصی معرفی و اضافه کرد: تولیدات بسته‌بندی شده این کشتارگاه کوچک مقیاس علاوه بر داخل استان، به برخی مناطق کشور ازجمله تهران، یزد و کرمان نیز صادر می‌شود و کشتارگاه‌های دره‌شهر و چرداول هم نیز متقاصی بخش خصوصی برای فعالیت دارند.
احمدی حضور شهرداری‌ها در راه‌اندازی و بهسازی کشتارگاه‌ها، واگذاری کشتارگاه‌ها به بخش خصوصی توانمند و ایجاد کشتارگاه‌های جدید را سه راه مهم در بهبود وضعیت کشتار دام در استان دانست.
وی با اشاره به اینکه کشتارگاه‌های صنعتی مدرن زنجیره تولید دام را تکمیل می‌کند، ادامه داد: ایجاد یا تکمیل کشتارگاه‌ها با توجه به اهمیت نقش آن‌ها در سلامت غذای مصرفی مردم، برای مسئولان استان به یک اولویت تبدیل شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام فراورده‌های پروتئینی استان ایلام در خارج از استان را بازارپسند ذکر کرد و گفت: در استان ایلام تغذیه دام و طیور، ماهی و زنبور عسل طبیعی و سالم است و به عنوان مثال دامداران احشام را برای تغذیه به دامان مراتع و علفزارها می‌برند و یا زنبور عسل از شهد گل‌های طبیعی استفاده می‌کند و در فرایند تولید فرآورده‌های گوشتی استان اعم از قرمز و سفید، کمتر از هورمون استفاده شده است و پرورش‌دهندگان بیشتر از زنجیره غذایی طبیعی بهره‌گیری می‌کنند.
احمدی تقویت بهداشت غذایی را در ایجاد کشتارگاه‌های صنعتی جدید دانست و افزود: در موضوع مرغ استان از گذار کشتار سنتی به صنعتی عبور کرده و هم‌اکنون بیش از 90 درصد مرغ مصرفی استان در کشتارگاه‌های صنعتی انجام و روانه بازارهای مصرف می‌شود.
وی یادآور شد: مصرف مرغ استان میانگین 50 تا 70 تن است که از طریق کشتارگاه‌های صنعتی انجام می‌شود و مصرف این نوع مرغ به جای کشتار سنتی در فرهنگ غذایی مردم جا افتاده است.
استان ایلام هم‌اکنون 12 کشتارگاه سنتی و نیمه‌صنعتی دام سبک و سنگین و دو کشتارگاه طیور درجه دو دارد.
سه کشتارگاه مرغ و یک کشتارگاه دام در حال احداث و دو کشتارگاه مرغ هم در مرحله موافقت اصولی است.

شناسه خبر 87533