شناسه خبر:87542
1403/7/26 17:55:00

اجلاس هفتادوسوم مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها بیانیه صادر کرد.


بیانیه اجلاس هفتادوسوم مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها:
سلام و درود به پیشگاه قطب عالم امکان، آفتاب شام تاریک جهان، ماه تمام ایمان، نور درخشان، صاحب عصر و زمان، حضرت مهدی (عج) و سلام و درود بر شما که عاشقان، شیفتگان و دلدلدگان این ماه تابان و این مهر فروزانید.
از همدان با شما سخن می‌گوییم، پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین؛ شهر همدان با بیش از سه هزار سال قدمت، به‌عنوان قدیمی‌ترین شهر ایران و از کهن‌ترین شهرهای جهان است که با نام بوعلی‌سینا یکی از مفاخر تمدن ایران و علم و فرهنگ جهان، شناخته شده است. وجود چهره‌هایی همچون آیت‌الله آخوند ملاعلی معصومی، آیت‌الله نجفی، آیت‌الله موسوی‌همدانی، باباطاهر عریان، میرسیدعلی همدانی و جمع زیادی از علما و مردان شجاع و جان برکفی مانند سردار شهید حاج‌حسین همدانی، شهید علی چیت‌سازیان، شهید مصطفی احمدی‌روشن، مبارز خستگی‌ناپذیر مرحومه مرضیه حدیدچی (دباغ) و هشت هزار شهید جان برکف دیگر در تاریخ پُرافتخار این شهر چه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و چه پس از آن در دوران دفاع مقدس، این دیار را سرافراز کرده و اکنون شهر دارالاجتهاد همدان به‌نام این بزرگان و سرداران نام‌آور و دلیر مزین است.
در این روزها که عملیات وعده صادق دروازه‌های جهنم را به روی صهیونیست‌های خون‌خوار، جنایتکار، تروریست و کودک‌کش گشوده و روند افول و سقوط و در سراشیبیِ نابودی قرار گرفتنِ رژیم اشغالگر قدس را سرعتِ خارق‌العاده‌ای بخشیده و زلزله‌ای در جهان برپا کرده که دوستان را امیدوار، ستایشگر و افتخارکننده و دشمنان را مات و مبهوت، ترسان و اعتراف‌گر کرده، وکلای مردم در شوراهای اسلامی شهرهای مرکز استان کشور نیز که نقش تسهیل‌گری ویژه‌ای دارند، می‌توانند گره‌های کور را باز و سنگ‌های بزرگ را از سر راه سازمان‌های دولتی و عمومی بردارند.
دور هم گِرد آمدیم تا با رویکرد «تبیین نقش شوراهای اسلامی در تصمیم‌گیری‌های شهری و ارتقای سطح زندگی شهروندان» و با شعار «اتحاد و همدلی شوراها، تضمین توسعه پایدار شهرها»، این موضوع را در همدان، دیار عالم‌پرور و دلاورپرور به شکل مطلوب به انجام رسانیم.
ما رؤسای شوراهای اسلامی به نمایندگی از جامعه بزرگ شورایی کشور بر این باور هستیم که شوراها، نقطه بلند مشارکت مردم و مصداق عینی مردم‌سالاری دینی هستند و مسئولیت شوراها در اداره امور شهرها و روستاها بیش از هر سازمان یا نهاد دیگر است؛ بنابراین ما خواسته‌های خود را که حاصل تبادل نظر در کمیسیون‌های تخصصی اجلاس همدان است، به شرح زیر اعلام می‌داریم و از مسئولین محترم انتظار می‌رود به خواسته‌های برحق جامعه شورایی کشور توجه کرده و در اجرایی کردن آن‌ها اهتمام ویژه داشته باشند:
1- از محضر مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» درخواست داریم به‌منظور تأکید مجدد معظم‌له درخصوص جایگاه رفیع شوراها و اهمیت دادن به جنبه مردم‌سالاری دینی، با دیدار نمایندگان شوراهای اسلامی شهرها و روستاها در این دوره موافقت فرمایند تا در آستانه هفتمین دوره انتخابات شوراها، خون تازه‌ای در رگ‌های جامعه شورایی کشور جریان یابد.
2- با عنایت به اینکه اصلاح قانون شوراها در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد، شایسته است چند نفر از اعضای مجمع مشورتی به نمایندگی از رؤسای شهرهای مرکز استان در جلسات کمیسیون سیاست داخلی و شوراهای مجلس حضور داشته باشند تا اصلاح قانون شوراها به بهترین صورت شکل گیرد.
3- نظر به نقش مهم استانداران در بهبود کیفیت خدمات‌رسانی به شهروندان، پیشنهاد می‌شود یکی از ملاک‌های مهم ارزیابی عملکرد استانداران، نحوه تعامل ایشان با مدیریت شهری باشد و در دستور ارزیابی سالانه وزیر محترم کشور قرار بگیرد.
4- درخصوص جزء دو بند (ث) ماده 50 قانون برنامه هفتم توسعه، تعیین تکلیف و جبران مالی معافیت‌های عوارض شهرداری‌ها در قانون‌های مختلف، پیشنهاد می‌شود به‌صورت ردیف مشخص از سوی دولت محترم در بودجه سال 1404 تعیین شود.
5- درخصوص بند (ب) ماده 40 قانون برنامه هفتم توسعه، با توجه به شرایط خشک‌سالی و کمبود منابع آب و در راستای حفظ باغات ارزشمند شهر (خصوصاً باغات حوزه استحفاظی) پیشنهاد می‌شود شهرداری‌ها از پرداخت هرگونه وجه تحت عنوان حق‌النظاره چاه‌های استحصال آب فضای سبز به دولت، معاف ‌شوند.
6- درخصوص تبصره هفت ماده هشت قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، پیشنهاد می‌شود ایجاد ردیف درآمدی ناشی از استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده موضوع تبصره هفت ماده هشت قانون مالیات بر ارزش‌افزوده در بخشنامه بودجه سال 1404 شهرداری‌ها لحاظ شود.
7- با عنایت به اهمیت ویژه مباحث محیط‌زیستی در شهرها و زندگی شهروندان و ضعف‌ها و ابهامات ساختاری و قانونی در مدیریت شهری در این خصوص، پیشنهاد می‌شود سازمان مستقل محیط‌زیست در شهرداری‌های شهرهای مرکز استان ایجاد شود.
8- تأمین منابع آبی صنایع، واحدهای تولید، نیروگاه‌ها، فضای بهتر شهری و مصارف کشاورزی از نیازهای مشترک شهرهای بزرگ است و اکثراً از منابع زیرزمینی استفاده می‌شود که آسیب‌های فراوانی ازجمله فرونشست زمین را در پی دارد؛ پیشنهاد می‌شود جهت تسهیل شرایط استفاده از پساب شهری برای این منظور، شورای عالی استان‌ها تفاهم‌نامه همکاری با شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور منعقد کنند.
9- با توجه به تنوع شرایط اقلیمی در کشور که در کاشت درختان و گونه‌های گیاهی مناسب در هر شهر تأثیر دارد، پیشنهاد می‌شود شیوه‌نامه جامع کاشت و نگهداشت درختان متناسب با اقلیم شهرها در دستور کار شورای عالی استان‌ها و دبیرخانه مجمع مشورتی قرار گیرد و در اجلاس آتی مجمع مطرح شود.
10- در راستای طرح جوان‌سازی جمعیت پیشنهاد می‌شود کاشت یک نهال با تولد هر نوزاد، به‌منظور توسعه فضای سبز شهری در دستور کار سازمان‌های مربوطه قرار گیرد.
11- ناظر به اینکه پرداخت عوارض قانونی مربوط به آلاینده‌های محیط‌زیستی به مدیریت شهری و تکالیف دولت در این خصوص همواره با اشکال مواجه است، از رئیس‌جمهور محترم درخواست می‌شود جهت حل این مشکل دستورات مقتضی را صادر فرمایند.
12- در راستای اهتمام مدیریت شهری برای اجرای سند ملی خواندن و ترویج مطالعه مفید، پیشنهاد می‌شود طرح شهر دوست‌دار کتاب در تمام شهرهای مراکز استان‌ها قبل از پایان دوره ششم، به تصویب رسیده و اجرایی شوند.
13- توانمندی اعضای شوراها در انجام وظایف قانونی نسبت مستقیمی با آشنایی به قواعد کار جمعی دارد؛ پیشنهاد می‌شود برگزاری دوره‌های آموزشی با بهره‌گیری از تجارب دیگر کشورها برای اعضای شوراهای اسلامی به‌عنوان یکی از شرایط عضویت در دستور کار مجلس، دولت و شورای عالی استان‌ها قرار گیرد.
14- امروزه ورزش در زندگی شهری یک نیاز ضروری محسوب می‌شود، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم مدیریت شهری به‌منظور تأمین این نیاز از تیم‌داری حرفه‌ای پرهیز و تمام امکانات موجود خود را صرف ترویج ورزش همگانی کند.
15- در بحث نظارت و پایش ساخت‌وسازهای غیر مجاز و تصرفات به‌ویژه در حریم شهرها، مسئولیت اصلی متوجه شهرداری‌ها است؛ درصورتی که چندین سازمان دولتی در این رابطه مسئولیت‌های قانونی دارند. با توجه به نواقص و ابهامات قانونی و با هدف تقویت شهرداری‌ها جهت نظارت جدی در این خصوص پیشنهاد می‌شود مجلس محترم شورای اسلامی نسبت به بازبینی و اصلاح قوانین موجود با کسب نظرات مدیران شهرداری، اقدام کند.
16- احداث بوستان‌های موضوعی همچون پارک‌های کودک، بانوان، پیشکسوتان و غیره تحول مثبتی در زندگی شهری ایجاد کرده است. با توجه به رویکرد غالب عمرانی و شهرسازی، عمدتاً پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی در این طرح‌ها مورد غفلت واقع شده است؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود تهیه پیوست‌های اجتماعی فرهنگی به‌عنوان یکی از الزامات از سوی شهرداری‌ها و دیگر مراجع مذکور مورد توجه ویژه قرارگیرد.
در خاتمه از زحمات شورای اسلامی و شهرداری شهر همدان و همکاری ارزشمند نماینده محترم ولی فقیه در استان، استاندار محترم و همه کسانی که شرایط برگزاری هرچه مطلوب‌تر این اجلاس را فراهم کردند، قدردانی کرده و بار دیگر با آرمان‌های بلند شهدا و امام راحل عظیم‌الشأن هم‌پیمان می‌شویم تا شکرگزار نعمت انقلاب اسلامی و وجود رهبر بصیر و دوراندیش انقلاب حضرت آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای باشیم و در راه خدمت به مردم از هیچ کوششی دریغ نکنیم.

شناسه خبر 87542