شناسه خبر:17510
1398/11/28 09:17:42
معاون قضائی دادستان کل کشور در کرمانشاه:

دیوار بین مسئولان نظام و مردم شکسته ‌شود

سپهرغرب، گروه خبر: معاون قضائی دادستان کل کشور گفت: امروز وظیفه ما این است تا دیواری که به‌ غلط بین مردم و مسئولان نظام شکل گرفته را از بین ببریم.

سعید عمرانی روز گذشته در نخستین یادواره شهدای حقوقدانان کرمانشاه اظهار کرد: تاریخ تشیع از روز ابتدایی خود با مسئله شهدا اعتبار پیدا کرده و در تاریخ انقلاب اسلامی از سال 1342 این مسئله در کشور جاری بوده است.

معاون قضائی دادستان کل کشور با اشاره به اهمیت عبادت و ولایت، گفت: در اسلام و تشیع عبادت و ولایت با مفهومی بنیادی، تعریف و کاربرد متفاوتی دارند، چراکه عبادت را می‌توان «قضا» به‌جا آورد، اما ولایت را در «لحظه» باید تفسیر کرد.

وی ادامه داد: خیلی‌ها در لحظه تصمیم‌‌گیری برای ولایت باخته‌اند، به‌عنوان مثال چند هزار نفر از مکه با سیدالشهدا (ع) به سمت کربلا حرکت می‌کنند، اما بسیاری از آن‌ها با بهانه‌های عقلانی در تصمیم‌گیری لحظه باختند و از مسیر جدا شدند.

عمرانی اضافه کرد: حقیقتاً موتور محرک ولایت‌پذیری «عشق» است و اگر کسی به این مقام برسد، شهید محسوب می‌شود؛ حتی اگر در بین مردم زندگی کند.

وی با اشاره به حدیث قدسی، یادآور شد: این مفهوم در حدیث قدسی ذکر شده و خداوند می‌فرماید «هرکسی عاشق من شود، من عاشق او خواهم شد و هر کسی من عاشق او شوم، می‌کشم و هرکسی من بکشم، خودم خون‌بهای او خواهم بود» و به همین دلیل گاهی یک شهید در مدت کوتاهی راه چندین‌ساله یک عارف را در عرفان نظری و عملی طی می‌کند.

مسئول بسیج قوه قضائیه با اشاره به وظایف جامعه بسیجی حقوقدان، گفت: امروز وظیفه ما این است تا دیواری که به‌ غلط بین مردم و مسئولان نظام شکل گرفته را از بین ببریم.

وی ادامه داد: امروز نیاز جامعه است که بسیجی عمیق فکر کند و عمیق تصمیم بگیرد؛ همانند قاسم سلیمانی در قبال جامعه خود عمل کند و به یک سلیمانی تبدیل شود.

عمرانی اضافه کرد: اگر مقداد و سلمان شدن سخت است، امروز می‌بینیم قاسم سلیمانی در بین مردم زندگی کرد و مسئولان و مردم می‌توانند او را الگو قرار داده و به یک قاسم سلیمانی در جامعه تبدیل شوند.

رئیس‌ کل دادگستری استان کرمانشاه نیز گفت: امروز سردار سلیمانی به یک مکتب برای مقابله با استکبار تبدیل شده که حرکت مقابله با استبداد را سمت‌وسو می‌دهد.

پرویز توسلی‌زاده یادآور شد: در بیانیه گام دوم ارائه‌شده از طرف مقام معظم رهبری مفهوم «عدالت» بسیار مشهود است و بر همین اساس وظیفه جامعه حقوقدان بسیار سنگین، خطیر و پُررنگ بوده، چراکه حقوقدانان تأثیرگذارترین اقشار جامعه هستند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری، افزود: دفاع ابدی از اسلام و انقلاب همیشه وجود دارد و همواره باید در راستای انقلاب اسلامی گام برداریم.

توسلی‌زاده مبارزه با فساد را یکی از اولویت‌های مهم ریاست قوه قضائیه عنوان کرد و گفت: بر همین اساس یکی از اولویت‌های قضائی در استان کرمانشاه نیز مبارزه با فساد است.

وی با تأکید بر اینکه باید جامعه را به سمت حقوقی‌تر شدن ببریم، ادامه داد: اولویت مهم دیگر در دسترس بودن دستگاه قضا است و بر همین اساس برنامه هر مسجد، یک حقوقدان نیز به‌صورت مستمر با حضور دوستان دستگاه قضا و شخص بنده برگزار می‌شود.

فرمانده سپاه حضرت نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه نیز گفت: طرح «هر مسجد، یک حقوقدان» بهترین راهکار در راستای تقویت روحیه «مطالبه‌گری» است.

سردار بهمن ریحانی ضمن تشریح مفهوم عدالت، اظهار کرد: مفهوم عدالت زیبا، گسترده و مورد تمجید و تعریف تمام مردم جهان با هر دین و مذهبی است و نمی‌توان کسی را در جامعه پیدا کرد که با هر دین و مذهبی، از ظلم و ستم تمجید کند.

فرمانده سپاه حضرت نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه یادآور شد: انقلاب اسلامی ما براساس اجرای عدالت و برای مقابله با ظلم و ستم به پیروزی رسید و به همین دلیل همه شهدای راه انقلاب در جبهه‌های مختلف برای اجرای عدالت به این مقام عزیز رسیده‌اند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری، خاطرنشان کرد: آنچه خواست مقام معظم رهبری از آحاد جامعه و نیاز کشور در شرایط فعلی بوده، روحیه «مطالبه‌گری» است و اقدام اخیر دستگاه قضا در اجرای برنامه هر مسجد، یک حقوقدان بهترین راهکار در همین راستا بوده و یک امر بسیار زیبا و قابل تمجید است.

شناسه خبر 17510