شناسه خبر:28774
1399/6/30 00:00:45

سپهرغرب، گروه خبر- طاهره ترابی مهوش: سال تحصیلی جدید، در سراسر کشور در حالی آغاز شد که از دو روز مانده به بازگشایی مدارس چگونگی حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس به صورت حضوری به موضوع داغ و حتی چالشی بین خانواده‌ها تبدیل و این دغدغه به فضای مجازی نیز کشید.

مسئولان نیز بارها در جلسات خود به ویژه جلسه ویژه بازگشایی مدارس اعلام کرده‌اند که سلامت دانش‌آموزان در اولویت است و درصدد هستند طبق اعلام ستاد مبارزه با کرونا مدارس را با تدابیر لازم و رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی کنند.

هر چند سال تحصیلی جدید در برخی کشورهای جهان نیز با بیم و امیدهای کرونایی آغاز شده اما از طرفی خانواده‌ها نگران سلامت دانش‌آموزان و نحوه سپری شدن سال تحصیلی کرونایی هستند و از سویی تاکید دارند که صرف آموزش مجازی با توجه به مشکلات احتمالی آن، کارآیی مطلوب را به همراه ندارد.

این در حالی است که دست‌اندرکاران امر، ارتباط مستقیم و چهره به چهره دانش‌آموزان با معلم را در فرآیند یاد گیری مطالب درسی به ویژه در مقطع دبستان و پایه اول را اصل مهم و انکارناپذیر می‌دانند که بی‌توجهی به این مساله مشکلاتی دارد.

براین اساس همانطور که عنوان شد سال تحصیلی جدید به دلیل سایه‌گستری سنگین کرونا بر جامعه زودتر از موعد همه ساله آغاز شداما دراین بین اصل مهم اعمال مقررات سختگیرانه پروتکل‌های بهداشتی برای حضور دانش‌آموزان سر کلاس‌ها و استفاده از ماسک و دیگر لوازم مراقبتی است.

همزمان با آغاز رسمی فعالیت آموزشی مدارس، شبکه شاد نیز با همراهی شبکه آموزش با ارائه کلاس‌های تلویزیونی برای تمام درس‌ها و همه پایه‌ها میهمان دانش‌آموزان خواهد بود، تا آموزش‌ها در سطح گسترده تداوم یابد. بنابراین با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم پس از گذشت تقریبا دو هفته از بازگشایی مدارس گفتگویی با تنی چند از اولیای مدارس، خانواده‌ها و مدیر کل اموزش و پرورش استان همدان درخصوص نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مادر یکی از دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی با بیان اینکه پسرم در هفته تنها یک روز به مدرسه می‌رود گفت: براساس گروه بندی که در کلاس‌ها برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی شکل گرفت دانش‌آموزان هر کلاس طی هفته تنها چندساعت در کلاس به صورت حضور شرکت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه پروتکل‌های بهداشتی بالاخص فضای ضدعفونی کلاس‌ها و محیط مدرسه در هر نوبت به صورت مرتب انجام می‌شود گفت: از پسرم که در خصوص نحوه فاصله‌گذاری و رعایت بهداشت در کلاس ‌های می‌پرسم همواره از تذکر معلم‌شان در خصوص رعایت فاصله‌گذاری و زدن ماسک می‌گوید.

وی با ابراز رضایت‌مندی از شرایط بهداشتی و فضای رعایت پروتکل‌های در مدارس گفت: ای کاش به دلیل محدودیت‌ حضور دانش‌آموزان آموزش آنلاین قوت می‌گرفت.

مادر دیگری که دارای دو دانش‌آموزش ابتدایی و هنرستانی است نیز گفت: الزامات اولیه درخصوص رعایت پروتکل‌ها در مدارس رعایت می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی موارد همچون وجود اسپری ضدعفونی بر سر میزها تنها برای روز نخست بازگشایی مدارس بود عنوان کرد: متاسفانه از دخترم که پرسیدم گفت دیگر در کلاس‌ها مواد ضدعفونی‌کننده نیست.

این مادر با تاکید بر اینکه در هنرستان دخترم نیز روز اول دو دستگاه ضد عفونی حسی در دو محل مجزا یکی در ورودی دفتر مدیران و معلمان و دیگری در ورودی کارگاه دانش‌آموزان دایر بود گفت: متاسفانه درحال حاضر تنها دستگاه موجود در درب ورودی معلمان فعال بوده و دستگاه دوم غیر فعال است.

وی با اشاره به اینکه رعایت پروتکل‌ها در فضای زنگ تفریح و سرویس مدارس به گفته دخترانم در مدارس رعایت می‌شود گفت: مدارس نیز در هر نوبت حضور دانش‌آموزان ضد عفونی می‌شود.

مادر جوان دیگری که دانش‌آموز در پایه اول ابتدایی درس می‌خواند گفت: خوشبختانه دغدغه‌مندی اولیای مدرسه به رعایت پروتکل‌ها خیال ما را راحت کرده است.

وی با اشاره به اینکه فاصله‌گذاری اجتماعی و تذکر به دانش‌آموزان در کلاس‌ها جز لاینفک وظیفه معلمان شده است اذعان کرد: از آنجاییکه من خود صبح‌ها دخترم را تا درب مدرسه همراهی می‌کنم از نزدیک شاهد تلاش‌های اولیا مدرسه برای رعایت پروتکل‌ها هستم.

این مادر جوان با گلایه‌مندی از این مسئله که مستخدم مدرسه به دلیل ابتلا به ام اس توان حرکتی اندکی دارد گفت: متاسفانه این مهم در ارائه خدمت وی تاثیر گذاشته به‌طوریکه امکان ضدعفونی کامل کلاس‌ها و سرویس بهداشتی از توان وی خارج است و در برخی موارد حتی زباله و آشغال حیاط مدرسه را نیز مادران دانش‌آموزان جمع می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تنها دغدغه ما ضدعفونی کردن محیط مدرسه و کلاسها به صورت صحیح است اذعان کرد: بازهم تکرار می‌کنم اولیای مدرسه ( مدیر، معاونین و معلم) تمام تلاش خود را برای رعایت پروتکل‌ها بهداشتی میکنند.

درادامه آموزگار مقطع ابتدای یکی از مدارس ناحیه نیز با بیان اینکه خوشبختانه کلیه الزامات بهداشتی برای حضور دانش‌آموزان در مدرسه فراهم است گفت: با گروه‌بندی کلاسی تعداد دانش‌آموزان در هر نوبت کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه استفاده از ماسک در کلاس‌ها اجباری است اذعان کرد: از آنجایی‌که ساعت کلاس‌ها محدود است زنگ تفریح نداریم بلکه درصورت نیاز دانش‌آموز به خروج از کلاس این مهم زیر نظر معاونین و معلم انجام و دانش‌آموز برای ورود به کلاس ازمواد ضد عفونی‌کننده استفاده می‌کند.

این معلم مقطع ابتدایی با تاکید براینکه بوفه مدارس نیز طبق اعلام ستاد مقابله با کرونا کاملا بسته است اذعان کرد: در هر نوبت حضور دانش‌آموزان ضد عفونی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه کمبود در فضای مواد ضد عفونی‌کننده نداریم خاطر نشان کرد: خوشبختانه با توجه به تراکم اندک حضور دانش‌آموزان در کلاس امکان کنترل آنها فراهم است.

دیگر آموزگار مقطع ابتدایی نیز با تاکید بر رعایت مناسب پروتکل‌های بهداشتی در مدرسه عنوان کرد: خوشبختانه پیش از بازگشایی مدارس الزامات بهداشتی با خانواده دانش اموزان در میان گذاشته شد.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر دانش اموزان با رعایت موازین بهداشتی در کلاس‌ها حاضر می‌شوند اذعان کرد: مدیر مدرسه درخصوص تامین مواد ضد عفونی کننده از هیچ تلاشی دریغ نمی کند.

این معلم دانش‌آموزان ابتدایی با اشاره به اینکه خوشبختانه بوفه مدرسه بسته است اذعان کرد: امکان ورود والدین حتی در سالن ورودی مدرسه نیز وجود ندارد و تنها می‌توان تا حیاط همراه فرزند خود باشند.

وی با تاکید براینکه زنگ تفریح‌ها به صورت کلاسی آن هم در حد ضرورت به اجرا در میاید گفت: سعی ما براین است که والدین و درعین حال دانش اموزان با فراغ بال در کلاس درس حاضر شده و از سلامت محیط مطمئن باشند.

مع الوصف با توجه به آنچه گفته شد به نظر می‌رسد شرایط رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس طبق اظهر نظر والدین و اولیا دانش‌آموزان تا حدودی مناسب است و آنچه مسلم است الزامات بهداشتی در اغلب مدارس برای سلامت دانش‌آموزان از سوی اولیا، مربیان و معلمان اولویت است و از طرفی با توجه به ساختار جدید آموزش‌ها مخصوصا در مقطع ابتدایی والدین راغب به حضور دانش‌آموزان در مدارس هستند زیرا روش‌های تدریس تغییر یافته و امکان همخوانی خانواده و بالاخص مادر خانواده با توجه به مشغله بسیار در منزل دشوار خواهد بود بنابراین انتظار می‌رود با توجه به نزدیک شدن فصل سرما و پاییز این مراقبت‌های بهداشتی با دقت بیشتری رعایت شود زیرا همواره دربین دانش‌آموزان امکان ابتلا به سرما‌خوردگی و آنفولانزا بسیار است.

شناسه خبر 28774