شناسه خبر:39409
1400/1/30 09:18:20

سپهرغرب، گروه خبر: معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان استان همدان از آغاز بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شعار «آینده ساختنی» خبر داد.

معصومه ابراهیمی‌هژیر از آغاز بیست‌وسومین جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خبر داد و اظهار کرد: محورهای موضوعی این جشنواره بزرگ شامل «امیدها و آرزوها»، «شادی‌ها و غم‌ها»، «ایثار و ازخودگذشتگی» است که خود ایثار شامل عناوین جهاد و مقاومت در عرصه‌های مختلف زندگی از انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مدافعان حرم، شهدای هسته‌ای تا مدافعان علم و دانش است.

وی با بیان اینکه تمام رده‌های سنی از کودک و نوجوان گرفته تا افراد بزرگ‌سال، ‌پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند، گفت: جشنواره شامل بخش‌های ملی، بین‌الملل، قصه‌گوی برتر، بخش 90 ثانیه‌ای و بخش پادکست بوده و مرحله پایانی جشنواره قصه‌گویی هم‌زمان با شب یلدا برگزار خواهد شد.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان استان همدان با تشریح هریک از بخش‌های جشنواره، ابراز کرد: در بخش ملی رقابت صحنه‌ای قصه‌گویان دختر و پسر در رده سنی 12 تا 18، مردان و زنان بالای 18 سال و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها از سراسر کشور به‌صورت مجزا در سه بخش قصه‌هایی برای کودکان، قصه‌هایی برای نوجوانان و قصه‌هایی برای بزرگ‌سالان متقاضی حضور در جشنواره هستند.

وی ادامه داد: این بخش در سال جاری به‌دلیل شیوع کرونا در مرحله اول و دوم به‌صورت مجازی بوده و با رفع محدودیت‌ها در بخش نهایی به شکل صحنه‌ای اجرا خواهد شد.

ابراهیمی‌هژیر در تشریح انواع قصه‌گویی آن‌ها را شامل قصه‌گویی به سبک کلاسیک برگرفته از متون کهن ایرانی با وفاداری به متن قصه، قصه‌گویی مدرن با استفاده از ابزارهای مختلف مانند وسایل صوتی و تصویری، افکت‌های دیجیتالی،‌ پاورپوینت، قصه‌گویی سنتی و آئینی برگرفته از سنت و آیین‌های ایرانی، قالب نقالی با استفاده از حرکات و اشارات، پرده‌خوانی و شمایل‌گرایی عنوان کرد.

وی با اشاره به قصه‌گویی در بخش پادکست، گفت: پادکست یک مسابقه جدید در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی است که از طریق آن علاوه‌بر انتقال فرهنگ و مفاهیم والای انسانی، از طریق این هنر در بستر رسانه‌های نوین فضای جدیدی برای جذب بیشتر مخاطب فراهم شود.

دبیر جشنواره قصه‌گویی استان همدان با بیان بخش‌های مسابقه پادکست، خاطرنشان کرد: بخش‌های آن شامل پادکست قصه‌گویی تک‌نفره و گروهی، پادکست درباره قصه‌گویی (مستند قصه‌گویی) و پادکست قصه‌های بومی و فولکلور (پادکست پژوهشی) است.

وی قصه‌گویی بخش بین‌الملل را مختص به اجرای زنده مجازی و رقابت قصه‌گویان ایرانی و خارجی و غیره مطرح کرد و افزود: در بخش قصه‌گویی 90 ثانیه‌ای افراد علاقه‌مند از طریق روایت قصه در قالب یک فیلم 90 ثانیه‌ای با توجه به محورهای مسابقه نکات پندآموز را حکایت می‌کنند که باید قابل فهم، هدف‌دار و شیوا باشد.

ابراهیمی‌هژیر گفت: بخش قصه‌گوی برتر برای نخستین‌بار برگزار می‌شود و بخشی است که ویژه قصه‌گویان حرفه‌ای با سوابق درخشان در حوزه هنر بوده و در آن تنها افرادی می‌توانند شرکت کنند که براساس جدول امتیازات مشخص‌شده امتیاز لازم را در حوزه‌های مختلف به‌دست بیاورند که اطلاعات تکمیلی آن در سایت آمده است.

وی مهلت ارسال آثار را از 25 فروردین‌ماه تا 15 خردادماه سال جاری عنوان کرد و گفت: افراد علاقه‌مند می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر، ثبت‌نام و ارسال آثار به سایت www.kanoonfest.ir مراجعه کنند.

دبیر جشنواره قصه‌گویی استان همدان تصریح کرد: کانون پرورش فکری کودکان هم‌زمان با اعلام فراخوان، برای پرورش و هدایت مربیان فرهنگی‌، هنری و ادبی کانون، پویش «من قصه‌گو هستم» را از روز 22 فروردین‌ماه برگزار کرده است.

وی تأکید کرد: این پویش با اجرای متفاوت، پویا و تخصصی برای هدایت مربیان کانون برگزار شده تا مربیان با کسب تجربه از اجراهای یکدیگر، بتوانند با حضور فعال و موفق در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی آثار ماندگاری را به اجرا درآورند.

ابراهیمی‌هژیر مدت این پویش را 30 روز اعلام کرد و افزود: به‌علت شیوع بیماری کرونا این پویش برای تمام مربیان همدان در فضای اسکای‌روم برگزار می‌شود.

وی برنامه‌های قابل اجرا در این پویش را اشتراک‌گذاری و تحلیل قصه‌گویی‌های برتر کشوری، بررسی قصه‌های پیشنهادی و اجرای زنده قصه‌گویی توسط حاضران عنوان کرد و گفت: این پویش با حضور 63 نفراز مربیان سراسر استان درحال برگزاری است و تا 22 اردیبهشت‌‌ماه ادامه خواهد داشت.

شناسه خبر 39409