سپهرغرب، گروه خبر: رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه نبود پارک علم و فناوری دانشگاهی را از دلایل ضعف حوزه فناوری در این دانشگاه دانست و گفت: دانشگاه رازی اکنون از داشتن امتیاز پارک علم و فناوری محروم مانده است.
ابراهیم اعلمیآلآقا در نشست هماندیشی با مدیران ستادی دانشگاه رازی بهصورت مجازی افزود: از 31 استان کشور، در 29 استان پارک علم و فناوری مرتبط با دانشگاه وجود دارد، اما در استان کرمانشاه از این امتیاز محروم هستیم.
وی خواستار عزم جدی و همت جمعی همه مدیران و اعضای هیئتعلمی دانشگاه برای بهبود رتبه دانشگاه شد و تأکید کرد: برنامهمحوری در دانشگاه رازی سابقه دیرینهای ندارد و نخستین برنامه راهبردی دانشگاه رازی در سال 95 مطرح و تصویب شد و در سال 97 برنامههای عملیاتی دانشگاه در دستور کار مدیران ستادی قرار گرفت و متعاقباً در سال 98 در سطح دانشکدهها و معاونتها مطرح شد.
در برخی شاخصها به اصلاحات نیاز داریم
این مقام مسئول در بخش دیگر از سخنانش با تأکید بر ضرورت تعقیب برنامهمحوری در دانشگاه از سوی مدیران، رؤسای دانشکدهها، اعضای هیئتعلمی و توجه ویژه به شاخصهای نظام رتبهبندی ISC، افزود: اخیراً رتبه دانشگاههای جامع کشور در این نظام اعلام شده که در برخی از شاخصهای دانشگاه، نیازمند اصلاحات جدی هستیم و همانطور که از یک مجموعه دانشبنیان انتظار میرود، باید مبتنی بر برنامه و روشهای علمی در مسیر اهداف برنامهای خود حرکت کنیم.
اعلمیآلآقا با اشاره به اینکه دانشگاه رازی همچنان جایگاه مطلوب خود را در زمینه شاخص پژوهش در سطح دانشگاههای جامع کشور حفظ کرده است، گفت: همانطور که در جلسه مشترک با اعضای هیئتعلمی در آغاز سال تحصیلی1400-1399 تأکید شد، باید تدارک ویژهای برای شاخصهای مورد توجه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام که مبنای رتبهبندی دانشگاههای کشور قرار گرفته، لحاظ شود.
رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه فناوری، اثرگذاری اقتصادی و اثربخشی اجتماعی را ازجمله شاخصهای مورد تأکید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در رتبهبندی دانشگاهها دانست و افزود: باید در حوزه آموزش به مؤلفههایی مانند وضعیت اشتغال دانشآموختگان، بهروزرسانی دروس و توجه به مسائل مهارتی، بیشتر و جدیتر بپردازیم و رؤسای دانشکدهها هم باید بهطور جدی به این شاخصها توجه کرده و آنها را بهصورت ویژه در دستور کار خود قرار دهند.
رئیس دانشگاه رازی خطاب به رؤسای دانشکدهها بیان کرد: در شروع سال تحصیلی نیز این استمداد را از شما عزیزان داشتیم که علاوهبر وظایف جاری، توجه جدی به سیاستهای کلان دانشگاه از سوی رؤسای دانشکدهها، اساتید و مدیران گروههای آموزشی صورت گیرد، اما آنطور که انتظار میرود، به این مهم پاسخ داده نشده است.
وی بار دیگر بر تعقیب سیاستهای برنامه راهبردی دانشگاه برای ارتقای رتبه در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در سطح دانشکدهها و تشکیل جلسات هماندیشی در گروههای آموزشی برای تحقق این مهم تأکید کرد و گفت: برای موفقیت در برنامههای ابلاغی وزارت علوم و شاخصهای نظام رتبهبندی ISC، نیازمند مشارکت و دغدغه جدی همه اساتید، مدیران ستادی و رؤسای دانشکدهها هستیم.
اعتقاد به برنامهمحوری باید در کانون توجه قرار گیرد
اعلمیآلآقا اجماع همگانی برای تحقق برنامه راهبردی دانشگاه در راستای سیاستهای ابلاغی وزارت علوم را مورد تأکید قرار داد و گفت: اعتقاد به برنامهمحوری باید در کانون توجه قرار گیرد.
رئیس دانشگاه رازی حس تعلق خاطر را شرط اساسی برای تحقق برنامه راهبردی و موفقیت در ارتقای رتبه دانشگاه دانست و افزود: احساس تعلق خاطر به این مجموعه و ارتقای آن، باید در سطح دانشکدهها و در همه همکاران ایجاد شود.
وی با اشاره به شرایط حاکم بر کشور از حیث فشارهای اقتصادی و شیوع ویروس کرونا، تصریح کرد: در چنین شرایطی شاهد مجاهدت عزیزان کادر بهداشت و سلامت در خط مقدم مبارزه با ویروس همهگیر کرونا هستیم و در فضای دانشگاه نیز باید برای رسیدن به آرمانهای متعالی دانشگاه تلاش کنیم.
اعلمیآلآقا عدم وجود حامی جدی برای دانشگاه، ضعف توسعه صنعتی و کشاورزی، درصد بالای بیکاری و مشکلات اجتماعی در استان کرمانشاه را مانع شتاب حرکت برای تحقق اهداف راهبردی دانشگاه دانست.
وی افزود: در شرایطی که کشور با مشکلات مالی مواجه است، خوشبختانه با تلاشهای صورتگرفته شاهد انتظامبخشی در حوزه مسائل مالی، ضوابط و آییننامهها و جذب و ارتقای اعضای هیئتعلمی، سامانهسپاری فرآیندهای کاری، ارائه مطلوب آموزشهای مجازی و سایر موارد در دانشگاه هستیم.
اعلمیآلآقا خواستار تعیین تکلیف پروندههای ارتقای مرتبه اعضای هیئتعلمی دانشگاه شد و گفت: همکاری جدی کارشناسان پژوهشی در دانشکدهها، دبیرخانه هیئت ممیزه، همکاران عضو کمیتهها و کمیسیونهای تخصصی، مدیریت امور اداری و معاونت اداری مالی برای جلوگیری از زمانبر شدن فرآیند بررسی پروندهها مورد تأکید است.
وی یادآوری کرد: همه همکاران توجه داشته باشند که در شرایط همهگیری ویروس کرونا و ابلاغ برنامههای کاری، تعطیلی مدنظر نبوده و وظایف محوله باید بهصورت دورکاری نیز انجام شود و با تلاش بیشتر و حس تعلق خاطر به مجموعه، شاهد شتاب بیشتری در روند بررسی پروندههای ارتقای اعضای هیئتعلمی باشیم.
رتبه 13 دانشگاه در رتبهبندی اخیر پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
اعلمیآلآقا به جایگاه دانشگاه در رتبهبندی اخیر پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اشاره کرد و افزود: در این رتبهبندی دانشگاه رازی در شاخص پژوهش همچنان وضعیت مطلوبی را دارد و در سطح 72 دانشگاه جامع کشور، رتبه 13 را کسب کرده است.
وی بیان کرد: دانشگاه رازی در شاخص فناوری نیازمند تحرک و توجه جدی است، البته با توجه به اینکه بخشی از مؤلفههای سنجش دانشگاهها براساس خوداظهاری و بخشی براساس استفاده از دادههای پایگاههای استنادی مانند WOS، SCOPUS و سایر است، انتظار میرود در بحث خوداظهاری ارائه آمار دقیق و صحیح توسط واحدهای ذیربط دانشگاه درنظر گرفته شود.
رئیس دانشگاه رازی بار دیگر خواستار همراهی جدی دانشکدهها و گروههای آموزشی در مسیر سیاستهای ابلاغی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه برنامهمحوری و پیادهسازی و اجرای آن شد و برای همگان آرزوی توفیق کرد.
دانشگاه رازی درحال حاضر دارای 17 دانشکده و پردیس کشاورزی و منابع طبیعی بوده و با بهرهگیری از دانش و تخصص 31 استاد، 122 دانشیار، 277 استادیار، 13 مربی و جمعاً 443 عضو هیئتعلمی در 57 گروه آموزشی و حدود 12 هزار نفر دانشجو در چهار مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای حرفهای (عمومی) و دکترای تخصصی فعالیت دارد.
شناسه خبر 39816