شناسه خبر:50961
1400/10/21 09:17:37

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره منابع طبیعی سنندج گفت: در یک هفته گذشته 55 مورد ساخت و ساز غیرمجاز شامل خانه‌باغ، ویلا و ساختمان‌های غیرمجاز که در عرصه‌های طبیعی ساخته شده بود، با دستور قضایی قلع و قمع شد.

محمد رئوف نصری اظهار کرد: ارزش ریالی این ساخت و سازها 350 میلیارد ریال بود که در راستای مصوبات قرارگاه حفظ حقوق بیت‌المال عملیاتی شد.

وی افزود: قلع و قمع بناهای غیرمجاز در سطح کشور بصورت جدی آغاز شده و میزان قلع و قمع انجام گرفته در سنندج یکی از کارهای بی نظیر در این حوزه بوده به‌طوری‌که تنها در عرض یک روز 37 فقره ساخت و ساز غیرمجاز تخریب شد.

رئیس اداره منابع طبیعی سنندج با بیان اینکه شورای حفظ حقوق بیت‌المال تصمیم گیرنده اصلی مشکلات، ایرادات و راهکارهای حوزه منابع طبیعی و دولتی است، اضافه کرد: بتازگی قرارگاه حفظ حقوق بیت‌المال با عضویت ادارات منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، شهرداری، اوقاف و امور خیریه و دادگستری تشکیل شده که دستورات و مصوبات این قرارگاه بصورت میدانی اجرایی می‌شود.

نصری ادامه داد: مصوبات شورای حفظ حقوق بیت‌المال قبلا بصورت میدانی اجرا نمی‌شد که با راه‌اندازی این قرارگاه در حال حاضر قلع و قمع ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز به‌صورت میدانی و با حمایت و پشتیبانی خوب نیروی انتظامی اجرا می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی سنندج اضافه کرد: بر اساس دستور این قرارگاه، 18 خانه باغ و ویلا در روستای قلیان و 37 واحد هم به مساحت چهار هزار و 500 مترمربع هم در روستای سراب قامیش در سطح 202 هکتار که در کاسه سد قشلاق شامل خانه باغ و ویلا و استخر احداث شده بود، تخریب شد.

وی با بیان اینکه اراضی ملی جزو بیت‌المال و عام‌المنفعه است که به همه مردم تعلق دارد، تأکید کرد: هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز در این عرصه‌ها دست‌درازی به اموال عمومی مردم محسوب می‌شود و قانون برای برخورد با آن با هیچ‌کس تعارف ندارد و قاطعانه برخورد می‌شود.

نصری با بیان اینکه این قرارگاه فعالیت خود را با شدت ادامه می‌دهد، گفت: در مرحله اول روستاهای اطراف و نزدیک سنندج مورد رصد و پایش قرار می‌گیرند و تمامی واحدهای غیرمجاز تخریب و قلع و قمع خواهند شد.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین مساله در حفاظت از عرصه‌های طبیعی پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز است، مانع اصلی در این زمینه را کمبود نیرو و تجهیزات اعلام کرد و گفت: در حال حاضر هر شهرستان تنها یک پاسگاه یگان حفات از اراضی ملی دارد که این پاسگاه در سنندج با چهار نیرو و سه دستگاه ماشین‌آلات، باید 360 هزار هکتار عرصه طبیعی جنگلی و مرتعی را رصد و پایش کند که کاری سخت است.

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی کردستان پیش‌تر در اطلاعیه‌های مختلف ضمن دعوت مردم به مشارکت فعالانه در حفاظت از منابع طبیعی به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه ملی، از شهروندان خواسته بود گزارش تخریب، آتش‌سوزی و تصرف اراضی ملی را به سامانه رایگان و 24 ساعته 1504 گزارش دهند.

شناسه خبر 50961